jag skall köpa spis och min gamla hade 4 sladdar in den nya hade 5

måste alltså koppla in enligt schemat på den nya.

Någon som ser om det är möjligt och i så fall hur?

• Anslutningsschema för ny spis med flera spänningsalternativ, inklusive 230V och 400V, ej för vissa länder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningspanel på baksidan av spis med fem numrerade terminaler och synliga kopplingssladdar.
    Skapa konto
  • Anslutningar av fem färgade kablar inne i en spis, monterade med skruvterminaler.
    Skapa konto
Redigerat:
Vad menar du egentligen? Förstår inte vad du skriver och vad bilderna visar? Vilken är nya spisen? Vilken är gamla spisen? Hur många "sladdar"?

ur väggen har jag 4 kablar, den nya spisen användes med 5 kablar

den översta grå tjocka sladden skall kopplas i den nedrersta bilden

Förmodligen har du då en äldre typ av el-anslutning i väggen utan nolla och bara 3-fas 400V med jord. Då måste den nya spisen ha "elementspänning 400V" för att kunna anslutas utan att göra om el-anslutningen i väggen.

Rekommenderar att du tar hem en elektriker som kan hjälpa dig på plats.

Redigerat:
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Förmodligen har du då en äldre typ av el-anslutning i väggen utan nolla och bara 3-fas 400V med jord. Då måste den nya spisen ha "elementspänning 400V" för att kunna anslutas utan att göra om el-anslutningen i väggen.
skall jag då koppla ihop pinne 4 med 5 enligt kopplingsschemat?

Vad föreställer första bilden?

Johan ssss Johan ssss skrev:
Det går inte att svara på just nu men förmodligen ska du inte det. Vi måste veta hur din dosa i/på väggen ser ut och vad det är för ledare samt spänning emellan för att ge dig bättre svar

Ja. Men vilken av kablarna tänkte du ansluta där?

J Josth skrev:
Vad föreställer första bilden?
instruktioner för att koppla in spisen

i väggen är det en 3 fas stickkontakt med 4 pinnar

Är schemat i första bilden till spisen som ska anslutas?
Isf ska blecket sitta där, där ska nollan anslutas.
Nollan ja, finns den i matningen?
Det behöver du ta reda på, om du inte greppar det själv så få dit någon som kan det.
Se även till att få bort den entrådiga kabeln från den nya spisen, rörliga prylar ska ha flertrådiga mjuka anslutningsledningar, entrådiga går av om de inte sitter fast i något.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…

Bästa svaret

Du behöver en stickpropp med fyra runda pinnar och en platt. Sen måste du säkerställa att nollan är framdragen till uttaget, annars brinner elektroniken i den nya spisen upp när du pluggar in den.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Svaret på om den nya spisen går att använda rakt av beror på hur det ser ut i uttaget i väggen, inte hur den gamla stickkontakten är utformad. Den gamla stickkontakten tyder på att den spisen använde 400 V, medan den nya kräver 230V. Den gamla stickkontakten kan aldrig avslöja om det finns en nolledare i uttaget i väggen. Finns det så fungerar den nya spisen, annars måste en elektriker dra fram det för att den spisen ska fungera.

Uttag och stickkontakt är inte samma sak.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Till din nya spis behövs fem ledare hela vägen från spisen till centralen. Så befintlig anslutningskabel och stickpropp kan du inte använda då de bara har fyra ledare respektive stift. Men förutom att du behöver en ny anslutningskabel så bör du kontrollera att uttaget är anslutet med fem ledare. Kanske behöver du ändra även i centralen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.