P
pacman42 pacman42 skrev:
Men man blir ju lite beklämd då man ser att den lokala församlingen ställt upp ett stort antal paneler mot öster (!) på ängarna vid en av kyrkorna. Det är nog närmare 200 paneler de ställt dit. Troligtvis en av mina grannar som ligger bakom det, han har ett oerhört missriktat miljöintresse (han vill väl, men fokuserar hela tiden på fel saker) och han är också mycket engagerad i kyrkan. När jag såg att de ställde upp dessa, då var jag extremt glad att jag inte betalar kyrkoskatt längre.
Det är egentligen inte helt fel att sätta paneler mot öster då elpriset brukar vara som högst på morgonen. Den el som produceras lär man få bra betalt för att sälja. Mitt på dagen konkurrerar man med alla andra solpaneler så då kommer priserna framöver att bli lägre givet att utbyggnaden av solkraft fortsätter. Totalt antal kWh producerat blir naturligtvis lägre men nu är det ju inkomsten i pengar som är det intressanta inte energin.

Nissens Nissens skrev:
Kan ju bero på att du tror att man ”hatar” solpaneler när man bara har sunt ekonomiskt tänkande.

Jag hatar ingenting, men jag har bra ekonomiskt sinne. Det har hjälpt mig att nu ha passiva inkomster motsvarande ungefär vad det kostar att köpa två solcellsanläggningar per år. Gissa om jag är glad att jag inte investerat i solpaneler och liknande dumheter…
Nissens Nissens skrev:
Ingen har väl sagt att du behöver fundera på det?
jag skriver definitivt inte om det ”i varenda tråd”. Kommenterar ibland när någon uttrycker sig onyanserat positivt om solpaneler eftersom de är en ekonomiskt dålig affär.
Ibland är ett starkt ord känner jag angående dina solcellsinlägg som ploppar upp kroniskt :)
De enda du gör är o skryta om dina fonder

Nissens
Wisselgren Wisselgren skrev:
Ibland är ett starkt ord känner jag angående dina solcellsinlägg som ploppar upp kroniskt :)
De enda du gör är o skryta om dina fonder
Det är väl inte konstigt att peka på bättre investeringar när det skryts om hur bra solpaneler är ekonomiskt - vilket de inte är i verkligheten för de allra flesta.

Walle85
Nissens Nissens skrev:
Det är väl inte konstigt att peka på bättre investeringar när det skryts om hur bra solpaneler är ekonomiskt - vilket de inte är i verkligheten för de allra flesta.
Har någon i denna tråd skrutit om bra investering när det gäller att köpa solceller just nu?

Walle85 Walle85 skrev:
Har någon i denna tråd skrutit om bra investering när det gäller att köpa solceller just nu?
Det har förvisso inte skrutits i just denna tråd, men hela trådstarten lyfter ju fram vad som är mest lönsamt när det gäller solceller. Svaret är då inte nödvändigtvis solceller ur en rent ekonomisk aspekt.

Har du ett gynnsamt helt nyrenoverat tak där infästning av solpaneler kan utföras utan att göra åverkan på taket och en förbrukningsprofil som matchar solceller bra så kan det möjligtvis vara en helt ok investering. I alla andra fall så är det för många riskmoment för att alla fall jag skulle tycka det är värt att investera.

Utmed ekvatorn är något helt annat, här har man extremt mycket sol året runt men framförallt så har man behov av el dagtid när det är som varmast men inte kvällstid så merparten av produktion kan nyttjas och man har inte nämnvärt högre behov när produktionen är lägre såsom vi har på vintern i norr.

Nissens
Walle85 Walle85 skrev:
Vet inte vad du menar med ”just nu” och ”skrutit”.
Däremot har ett antal lyft fram vilken fin ekonomisk investering solpaneler är.

Det är märkligt att många gått på det här med solpaneler när det hela tiden varit lätt att se att det är en väldigt riskfylld investering med en orimligt lång återbetalningstid (i bästa fall).

Det är ingen efterhandskonstruktion, utan har styrt mina val hela tiden.

Walle85
L Liljeros skrev:
Det har förvisso inte skrutits i just denna tråd, men hela trådstarten lyfter ju fram vad som är mest lönsamt när det gäller solceller. Svaret är då inte nödvändigtvis solceller ur en rent ekonomisk aspekt.

Har du ett gynnsamt helt nyrenoverat tak där infästning av solpaneler kan utföras utan att göra åverkan på taket och en förbrukningsprofil som matchar solceller bra så kan det möjligtvis vara en helt ok investering. I alla andra fall så är det för många riskmoment för att alla fall jag skulle tycka det är värt att investera.

Utmed ekvatorn är något helt annat, här har man extremt mycket sol året runt men framförallt så har man behov av el dagtid när det är som varmast men inte kvällstid så merparten av produktion kan nyttjas och man har inte nämnvärt högre behov när produktionen är lägre såsom vi har på vintern i norr.
Precis, det har som regel framförts sakliga argument för och emot samt vettiga alternativ. Var mest det jag ville förtydliga 😉

Nissens
Walle85 Walle85 skrev:
Precis, det har som regel framförts sakliga argument för och emot samt vettiga alternativ. Var mest det jag ville förtydliga 😉
Det är väl bara du som använt begreppet ”skrutit”?

Walle85
Nissens Nissens skrev:
Det är väl bara du som använt begreppet ”skrutit”?
Oklart vad du menar med "skrutit" i detta inlägg. Något du kan förtydliga då du i nyligen skrev just att folk skryter?

Hej!
Tack alla ni som bidragit med tankar och reflektioner. Vi har både tagit till och lärt oss mer på olika sätt.😊

Nu har vi en ny fråga: Är det någon som känner till en anläggningskombination med solceller och batteri (och växleriktare?, App? eller vad annat som kan tänkas behövas?) som fungerar även när det är strömavbrott i elnätet så att vi både kan försörja t.ex. frysen med el men även bergvärmepannan - som ju också kräver el för att fungera?

Vi hoppas och håller tummarna för att någon kan tipsa oss! 👍

Maalox
A awikan skrev:
Hej!
Tack alla ni som bidragit med tankar och reflektioner. Vi har både tagit till och lärt oss mer på olika sätt.😊

Nu har vi en ny fråga: Är det någon som känner till en anläggningskombination med solceller och batteri (och växleriktare?, App? eller vad annat som kan tänkas behövas?) som fungerar även när det är strömavbrott i elnätet så att vi både kan försörja t.ex. frysen med el men även bergvärmepannan - som ju också kräver el för att fungera?

Finns folk här inne med bra koll, men vill du läsa runt lite så kallas det du efterfrågar ”off grid” lösning. Lycka till!

Walle85
Maalox Maalox skrev:
Finns folk här inne med bra koll, men vill du läsa runt lite så kallas det du efterfrågar ”off grid” lösning. Lycka till!
På svenska även kallat för ö-drift ifall det ska googlas.

• Gilla
Maalox
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
På svenska även kallat för ö-drift ifall det ska googlas.
A awikan skrev:
Hej!

Vi sökte på off-grid och ö-drift, men det innebär ju att man inte alls kan få el från nätet.

Vi vill till vardags köpa el från något el-bolag för att försöja bergvärmepumpen med el, men när det blir strömavbrott i nät-el-bolags-nätet så att vi inte kan få el från vårt el-bolag så skulle vi vilja kunna köra vår bergvärme på solel resp batteriel. En sorts prepping kanske man kan kalla det.
Vad kallas den sortens solels-batteri-lösning? Finns den? Och finns det någon som kan tipsa om leverantör?

Huawei och Fronius ska ha automatiska reservkraftskopplare som i olika grad ska gå att använda till någon av deras växelriktare.

Har man ett värdelöst elnät kan ju detta vara en form av komfort man är villig att betala för, men enbart batterier så ska man kunna räkna hem det baserat på att man under sommarhalvåret kan ladda upp via solceller under dagen ta strömmen från batteriet under kvällen/natten. Samt under vinterhalvåret ladda upp under natten och förbruka under dagen/kvällen. Än så länge skulle jag säga att den kalkylen inte går hem.

Walle85
A awikan skrev:
Vi sökte på off-grid och ö-drift, men det innebär ju att man inte alls kan få el från nätet.

Vi vill till vardags köpa el från något el-bolag för att försöja bergvärmepumpen med el, men när det blir strömavbrott i nät-el-bolags-nätet så att vi inte kan få el från vårt el-bolag så skulle vi vilja kunna köra vår bergvärme på solel resp batteriel. En sorts prepping kanske man kan kalla det.
Vad kallas den sortens solels-batteri-lösning? Finns den? Och finns det någon som kan tipsa om leverantör?
En av de första träffarna när jag googlade ö-drift, https://www.elinstallatoren.se/2019/03/har-ar-tekniken-som-ger-villaagaren-odrift/

Ö-drift/off-grid är ett begrepp för att kunna genererar el utan att vara kopplad till nätet. Detta kan vara permanent eller temporärt (som vid t.ex. strömavbrott).

Huawei har detta, men är begränsat då deras backup box endast stödjer en fas vid drift via den. Dvs, driva t.ex. en bergvärmepump är inte ett alternativ då de oftast har tre faser.

• Gilla
awikan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.