83 274 läst ·
329 svar
83k läst
329 svar
Är skylten laglig?
Har öppnat en tråd, Allemansrätten, under Övrigt husrelaterat och flyttat en del inlägg dit.
Här diskuterar vi inget annat än skyltens laglighet. Inte allemansrätt, moraliska eller andra sidodiskussioner. Har sagt till en gång tidigare och nu får ni banne mig följa uppmaningen.
Här diskuterar vi inget annat än skyltens laglighet. Inte allemansrätt, moraliska eller andra sidodiskussioner. Har sagt till en gång tidigare och nu får ni banne mig följa uppmaningen.
Skulle det kunna vara så att staten eller dess företrädare, har någon form av upphovsrätt på vägmärken och därigenom kan förbjuda viss användning av dem ? En egentillverkad skylt för upplysning, som inte liknar officiella skyltar, kanske är ok? Gäller ju inte stora reklamskyltar, men kanske om de är små?Nyfniken skrev:
Jag jag är nyfiken på är om det är lagligt att sätta upp skylten. Att den inte har någon betydelse är jag helt övertygad om.
Om det är olagligt, när blir det då det? Att tillverka skyltar, äga dem och att sätta upp dem i köket är naturligtvis inte olagligt. Men mitt i skogen då? Är det först när det går en väg bredvid skylten som det blir olagligt?
Allemansrätten gäller inte inom hemfridszonen, så där borde det inte spela någon roll om man sätter upp den här typen av skylt.Nyfniken skrev:
Jag jag är nyfiken på är om det är lagligt att sätta upp skylten. Att den inte har någon betydelse är jag helt övertygad om.
Om det är olagligt, när blir det då det? Att tillverka skyltar, äga dem och att sätta upp dem i köket är naturligtvis inte olagligt. Men mitt i skogen då? Är det först när det går en väg bredvid skylten som det blir olagligt?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Hur, och var, vägmärken får sättas upp är reglerat i lag,HasseTeknik skrev:
Skulle det kunna vara så att staten eller dess företrädare, har någon form av upphovsrätt på vägmärken och därigenom kan förbjuda viss användning av dem ? En egentillverkad skylt för upplysning, som inte liknar officiella skyltar, kanske är ok? Gäller ju inte stora reklamskyltar, men kanske om de är små?
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Hon ger sig inte.
Men frågan kvarstår: vad är ett vägmärke? Hur mucket måste det skilja mellan en godtycklig målning och ett vägmärke enligt vägmärkesförordning så att det inte är ett vägmärke?
Vägmärkesförordningen beskriver faktiskt vägmärkena ganska luddigt, inte ens storleken är välreglerad. Om jag byter vit bakgrund till ljusgul bakgrund, är det då ett vägmärke?
Men frågan kvarstår: vad är ett vägmärke? Hur mucket måste det skilja mellan en godtycklig målning och ett vägmärke enligt vägmärkesförordning så att det inte är ett vägmärke?
Vägmärkesförordningen beskriver faktiskt vägmärkena ganska luddigt, inte ens storleken är välreglerad. Om jag byter vit bakgrund till ljusgul bakgrund, är det då ett vägmärke?
Du får inte sätta upp en skylt som kan uppfattas som ett vägmärke. Så även varianter som inte existerar är olagliga.
Det betvivlar jag starkt, men problemet här är att man inte får ge sken av att man inte får beträda mark där allemansrätten gäller. Och det kan då handla om utemöbler på stranden, men också en handskriven skylt med tillträde förbjudet på.D Daniel 109 skrev:
På sin egen väg finns det många skyltar man får sätta. Men man kan inte förvänta sig att polisen bötfäller vid överträdelser.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Så.
Har äntligen fått hyfsat klara besked från kommunen.
Det är INTE tillåtet att sätta upp vägmärken hipp som happ på egen mark bara för att man vill och kan.
Det är inte möjligt att inskränka allemansrätten så länge det är område utanför hemfridszon.
Undantag kan göras om marken tar skada, t.ex. genom körning med fordon eller hästridning. Då måste beslut om detta undantag finnas hos myndighet.
Case closed för mig.
Har äntligen fått hyfsat klara besked från kommunen.
Det är INTE tillåtet att sätta upp vägmärken hipp som happ på egen mark bara för att man vill och kan.
Det är inte möjligt att inskränka allemansrätten så länge det är område utanför hemfridszon.
Undantag kan göras om marken tar skada, t.ex. genom körning med fordon eller hästridning. Då måste beslut om detta undantag finnas hos myndighet.
Case closed för mig.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Parkeringsförbud får man också sätta upp. Man kan sätta upp skyltar med lägre hastighetsbegränsning än 70 km/t, men om det inte är ett officiellt myndighetsbeslut och inte finns med i vägdatabasen? gäller den inte officiellt och kan polisen inte dela ut böter vid för hög hastighet.
Får du verkligen skylta med en lägre hastighet än vad som är reglerat. De blå rekommendationskyltarna är okej. Men förbudsskyltar tror jag inte att du får sätta upp.