(y)

P PeGe Stockholm skrev:
Just eftersom det inte är väg så gäller Vägmärkesfrordningen jag hänvisade till.. för vägmärken behöver inte bara finnas efter väg utan kan även finnas i terräng... Hästförubud, skyltar för terräng fordon......
Det finns inget krav på att man amåste ha "tillstånd enligt Vägmärkesförordningen" för att sätta upp en skylt vid sin väg.

Redigerat:
  • Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu har vi tack och lov en allemansrätt. Titta i de länder som inte har det, var får du bada då? Som markägare får man gilla läget oavsett om man tycker att det är bra eller inte.
Vilka länder tänker du på då?

Ta vilka du vill. Tyskland, England för att ta några exempel som är relativt lika.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Allemansrätten

”I Danmark saknas motsvarigheten till allemansrätt och man har en betydligt strängare syn på allmänhetens tillgång till enskild mark. På privat mark får man inte vistas fritt; i princip får man gå på privata vägar och stigar, men det är ofta problem att vägarna går genom gårdar eller att markägare spärrar av. På natten får man inte alls vara i skogen. På statlig och kommunal mark är det friare och man får numera tälta i vissa statliga skogar.”

• Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Det finns inget krav på att man amåste ha "tillstånd enligt Vägmärkesförordningen" för att sätta upp en skylt vid sin väg.
Jodå. 8 kap vägmärkesförordningen. Böter om du bryter mot detta:

Textutdrag ur en lagtext om anordningar relaterade till vägmärkesförordningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Daniel 109 skrev:
Ta vilka du vill. Tyskland, England för att ta några exempel som är relativt lika.
Misstänkte att du inte hade koll på läget, England har jag inte badat i, men fria bad i i Tyskland, Italien Frankrike, Schweiz, Sydafrika, Spanien, Kroatien, Grekland, Thailand, Laos, Kambodja har inte varit något problem att hitta. Österrike däremot var det knepigare i.

Visst finns det motsvarigheten till Sveriges kommunala bad. Men du får hålla dig till dem.

I Sverige är ju reglerna sådana att hundar inte får bada på eller rastas på kommunala badplatser, men på alla andra ställen får de faktiskt vara, och de får, om det inte är särskilt angivet, även vara på kommunala badplatser, men kopplade och utan att bada eller uträtta sina behov.

När det gäller privat mark, strandskydd, allemansrätt och sådant så är det ju lite fingertoppskänsla som gäller, men folk får inte "ta strandlinjen i anspråk" hur som helst. Där är det väl så att både markägare och besökare på senare tid blivit mer hätska och mindre smidiga, precis som i kommentarsfälten på Facebook, Twitter och andra ställen.

Just Bygga Hus är förvånansvärt fritt från sådant i jämförelse.

• Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst finns det motsvarigheten till Sveriges kommunala bad. Men du får hålla dig till dem.
Men du frågade var man skulle bada i andra länder, inte vilken typ av badplats.
Dessutom stämmer det inte, finns tillgång till bad utomlands, men inte överallt som i Sverige, som har så otroligt många sjöar. Tyvärr är det bra badväder här ungefär tre dagar per år.

Nä, nu har jag inte tid med detta längre, ska gå och köpa en kennel och sen ska vi gruppurinera på butiksfasaderna Eneby Centrum och på alla elskåp och tujahäckar vi kan hitta.
Sen ska jag fiska i grannens pool.

• Gilla
john68
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Allemansrätten gäller för människor men inte för hundar. Jag skulle aldrig tillåta hundar på min mark.
Men du skulle inte kunna neka det.

• Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
För att dom är äckliga. Och latent farliga.
Som mäniskor då ungefäf.

• Gilla
  • Älska
Jambalaya och 6 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jo, allemansrätten gäller även för hundar.
Detta är en av alla möjliga tolkningar.

K knipo skrev:
Nej. Markägare har ingen rätt att utförda böter eller annat straff.
Då spelar det ingen roll om skylten är giltig eller ej, då man inte kan få något straff om man bryter mot den ifall den skulle vara giltig.

T
Om man i allemansrätten ska visa respekt för markägaren och markägaren inte vill ha hundar på sin mark hur respekterar du honom då?

• Gilla
platon1980 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.