Många hus i mitt område byggs fortfarande med självdrag. Det borde alltså kunna vara tillåtet.

Annars är jag själv mycket nöjd med FTX och märkte vilken skillnad luften blev i huset då badrum/teknikrum renoverades och FTX'en var utflyttad och avstängd. Trots att det var sommar och fönstren öppna för korsdrag blev luften sämre.
 
  • Gilla
blixtkub och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Då kan du kanske öppna ett par fönster?
Du menar skapa självdrag, som ju är djävulens påfund nu för tiden;)
 
  • Gilla
Berndtan och 4 till
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Du menar skapa självdrag, som ju är djävulens påfund nu för tiden;)
Ja, i en "nödsituation" kan du väl göra det?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, i en "nödsituation" kan du väl göra det?
Ska det behövas, ska man vara beroende av mekanisk ventilation för att kunna andas?

Ponera att man ligger och sover och strömmen går, enligt normen i dessa täta hus kommer man då troligen att drabbas av syrebrist om man inte snarast öppnar fönster eller annan ventilation.

Om man ändå kan andas utan hinder, så varför måste man då tvingas till att ha denna mekaniska ventilation (som i så fall bevisligen inte behövs)?
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Trots att det var sommar och fönstren öppna för korsdrag blev luften sämre.
Så du fick magiskt bättre luft inomhus via fläktar än den luft som fanns utomhus och kom in genom öppna fönster?

Jag ska använda det som motargument till min fru som vill att vi ska gå ut i friska luften (vilket jag ofta inte känner för) ..att det är bättre/hälsosammare att sitta inne med fläktluft.
källa yonna på byggahus:p
 
  • Gilla
Berndtan och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så du fick magiskt bättre luft inomhus via fläktar än den luft som fanns utomhus och kom in genom öppna fönster?
Det är inte fråga om "magiskt" mycket bättre utan förmodligen ger luftflödet i taken jämnare fördelning i hela huset än enstaka öppna fönster/dörrar.
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Ska det behövas, ska man vara beroende av mekanisk ventilation för att kunna andas?

Ponera att man ligger och sover och strömmen går, enligt normen i dessa täta hus kommer man då troligen att drabbas av syrebrist om man inte snarast öppnar fönster eller annan ventilation.

Om man ändå kan andas utan hinder, så varför måste man då tvingas till att ha denna mekaniska ventilation (som i så fall bevisligen inte behövs)?
Du kommer förstås inte dö om strömmen går när du ligger och sover. Luften kommer bara bli lite sämre.

Jag tycker att diskussionen blev lite löjlig nu så jag hoppar av här.
 
  • Gilla
Berndtan och 11 till
  • Laddar…
Ja, dagens ventilationskrav är överdrivna. Men om man bygger nytt måste man bygga så att de kan uppfyllas. Sedan kan du ställa ventilationen som du vill.
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
B blixtkub skrev:
Uppskattar verkligen dessa kunniga svar.

Med FTX tar man vara på den varma frånluften och överför en del av dess värme till tilluften. Uppenbart bra bra under vintern.

Men på sommaren (t ex i Bohuslän) så vill man ofta hellre få ”simpel ovärmd uteluft” som tilluft än uteluft som värmts av inneluften. Går det att under sommaren få det (med FTX) genom att bypassa värmeväxlingen? Kan man stänga av fläkten o ha lite fösnster på glänt som man ända ofta har?
Då ni redan har bestämt er för bergvärme så kan frikyla vara ett alternativ för att få en bra inomhustemperatur på sommaren.
 
  • Gilla
blixtkub och 1 till
  • Laddar…
Vi har bergvärme 1-plans hus på 130kvm med "bara" mekanisk frånluft byggd 2016. Det vill säga det sitter tillluftventiler i alla rum utom där frånluftdonen sitter(kök + 2 badrum). Visst kan man uppleva visst kallras vid ventilerna men jag har aldrig stört mig på det. På vintern drar jag ned på flöded annars blåser mycket av värmen ut en kall natt. Har aldrig upplevt luften som dålig även när strömmen gått. Det är i regel varmare inne så visst "självdrag" får man på vintern. På sommarn kan man ställa upp en dörr. Jag är uppvuxen i ett hus byggt 1972 med vedeldning och självdrag. Kan säga att jag föredrar inneklimatet i det nya huset.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du menar skapa självdrag, som ju är djävulens påfund nu för tiden;)
BBR ställer även krav på att ex sovrum ska kunna vädras via fönster.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B blixtkub skrev:
Med FTX tar man vara på den varma frånluften och överför en del av dess värme till tilluften. Uppenbart bra bra under vintern.
En frånluftmodul, FLM, till värmepumpen kanske? Och så klart frikyla när ni ändå håller på.
FLM'en lär väl inte göra någon avgörande skillnad, men det känns i alla fall bättre att återvinna lite energi ur frånluften istället för att bara blåsa den rakt ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Själv valde jag endast mekansk frånluft med friskluftsventiler I sovrummen och v-rum.
Anledningen var att jag hatar lågfrekventa ljud från fläktar. ( ja jag vet att det finns dämpare, men störst ändå av ljuden hos folk som har ett "helt tyst" system)
Sedan har vi inga problem med kalldrag från friskluftsventiler, gäller bara att tänka på placeringen.
Sedan kostar det en bråkdel av ett ftx gör
 
  • Gilla
blixtkub och 5 till
  • Laddar…
Ovk görs inte på villor idag.
Dock måste man antar jag ange typ av ventilation.
När man bygger ett nytt hus verkar det vara dumsnålt att köra med självdrag Det är nog inte lättaste att få vettigt. Dessutom skickar du iväg all varmluft rätt ut. Någonslags återvinning på frånluften är väl nästan ett krav.
Att montera ftx är ingen jättekostnad. Tycker det närmast är tjänstefel att inte installera ftx om man bygger nytt. Jag monterade det i mitt hus från -59 när vi flyttade in. bättre luft och bättre värme ekonomi.
Om man ändå räknar med att man måste ta hand om frånluften, så måste det till dels något för att återvinna luften. går säkert att fixa till bv, utan några egentliga extra kostnader. Sen måste du dra rör för frånluft i kök, badrum, toa och tvättstuga. Det är kostnader du inte kommer ifrån. Att då dra några extra rör till tilluften känns försumbart.
ett ftx aggregat är inte många kronor runt 30'
Vad kostar huset att bygga?

Ett nytt hus bygger man bara en gång. Varför snåla på ventilationen?
 
  • Gilla
annelisand och 1 till
  • Laddar…
Jag har bara positiva erfarenheter av FTX. Vi köpte en byggsats med aggregat till vårt hus på 180m2 för 50k som vi drog själva.

Rullar på klockrent med endast filterbyten. Samma i huset vi bodde i innan från -91. Orginal FTX aggregat bara rullade på med något filterbyte.

Väl investerade pengar enligt mig.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.