24 949 läst ·
128 svar
25k läst
128 svar
Är självdragsventilation ok i ny villa?
Många hus i mitt område byggs fortfarande med självdrag. Det borde alltså kunna vara tillåtet.
Annars är jag själv mycket nöjd med FTX och märkte vilken skillnad luften blev i huset då badrum/teknikrum renoverades och FTX'en var utflyttad och avstängd. Trots att det var sommar och fönstren öppna för korsdrag blev luften sämre.
Annars är jag själv mycket nöjd med FTX och märkte vilken skillnad luften blev i huset då badrum/teknikrum renoverades och FTX'en var utflyttad och avstängd. Trots att det var sommar och fönstren öppna för korsdrag blev luften sämre.
Ska det behövas, ska man vara beroende av mekanisk ventilation för att kunna andas?R RoAd skrev:
Ponera att man ligger och sover och strömmen går, enligt normen i dessa täta hus kommer man då troligen att drabbas av syrebrist om man inte snarast öppnar fönster eller annan ventilation.
Om man ändå kan andas utan hinder, så varför måste man då tvingas till att ha denna mekaniska ventilation (som i så fall bevisligen inte behövs)?
Så du fick magiskt bättre luft inomhus via fläktar än den luft som fanns utomhus och kom in genom öppna fönster?yonna skrev:
Jag ska använda det som motargument till min fru som vill att vi ska gå ut i friska luften (vilket jag ofta inte känner för) ..att det är bättre/hälsosammare att sitta inne med fläktluft.
källa yonna på byggahus
Du kommer förstås inte dö om strömmen går när du ligger och sover. Luften kommer bara bli lite sämre.D Dilato skrev:Ska det behövas, ska man vara beroende av mekanisk ventilation för att kunna andas?
Ponera att man ligger och sover och strömmen går, enligt normen i dessa täta hus kommer man då troligen att drabbas av syrebrist om man inte snarast öppnar fönster eller annan ventilation.
Om man ändå kan andas utan hinder, så varför måste man då tvingas till att ha denna mekaniska ventilation (som i så fall bevisligen inte behövs)?
Jag tycker att diskussionen blev lite löjlig nu så jag hoppar av här.
Ja, dagens ventilationskrav är överdrivna. Men om man bygger nytt måste man bygga så att de kan uppfyllas. Sedan kan du ställa ventilationen som du vill.
Då ni redan har bestämt er för bergvärme så kan frikyla vara ett alternativ för att få en bra inomhustemperatur på sommaren.B blixtkub skrev:Uppskattar verkligen dessa kunniga svar.
Med FTX tar man vara på den varma frånluften och överför en del av dess värme till tilluften. Uppenbart bra bra under vintern.
Men på sommaren (t ex i Bohuslän) så vill man ofta hellre få ”simpel ovärmd uteluft” som tilluft än uteluft som värmts av inneluften. Går det att under sommaren få det (med FTX) genom att bypassa värmeväxlingen? Kan man stänga av fläkten o ha lite fösnster på glänt som man ända ofta har?
Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Vi har bergvärme 1-plans hus på 130kvm med "bara" mekanisk frånluft byggd 2016. Det vill säga det sitter tillluftventiler i alla rum utom där frånluftdonen sitter(kök + 2 badrum). Visst kan man uppleva visst kallras vid ventilerna men jag har aldrig stört mig på det. På vintern drar jag ned på flöded annars blåser mycket av värmen ut en kall natt. Har aldrig upplevt luften som dålig även när strömmen gått. Det är i regel varmare inne så visst "självdrag" får man på vintern. På sommarn kan man ställa upp en dörr. Jag är uppvuxen i ett hus byggt 1972 med vedeldning och självdrag. Kan säga att jag föredrar inneklimatet i det nya huset.
En frånluftmodul, FLM, till värmepumpen kanske? Och så klart frikyla när ni ändå håller på.B blixtkub skrev:
FLM'en lär väl inte göra någon avgörande skillnad, men det känns i alla fall bättre att återvinna lite energi ur frånluften istället för att bara blåsa den rakt ut.
Själv valde jag endast mekansk frånluft med friskluftsventiler I sovrummen och v-rum.
Anledningen var att jag hatar lågfrekventa ljud från fläktar. ( ja jag vet att det finns dämpare, men störst ändå av ljuden hos folk som har ett "helt tyst" system)
Sedan har vi inga problem med kalldrag från friskluftsventiler, gäller bara att tänka på placeringen.
Sedan kostar det en bråkdel av ett ftx gör
Anledningen var att jag hatar lågfrekventa ljud från fläktar. ( ja jag vet att det finns dämpare, men störst ändå av ljuden hos folk som har ett "helt tyst" system)
Sedan har vi inga problem med kalldrag från friskluftsventiler, gäller bara att tänka på placeringen.
Sedan kostar det en bråkdel av ett ftx gör
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ovk görs inte på villor idag.
Dock måste man antar jag ange typ av ventilation.
När man bygger ett nytt hus verkar det vara dumsnålt att köra med självdrag Det är nog inte lättaste att få vettigt. Dessutom skickar du iväg all varmluft rätt ut. Någonslags återvinning på frånluften är väl nästan ett krav.
Att montera ftx är ingen jättekostnad. Tycker det närmast är tjänstefel att inte installera ftx om man bygger nytt. Jag monterade det i mitt hus från -59 när vi flyttade in. bättre luft och bättre värme ekonomi.
Om man ändå räknar med att man måste ta hand om frånluften, så måste det till dels något för att återvinna luften. går säkert att fixa till bv, utan några egentliga extra kostnader. Sen måste du dra rör för frånluft i kök, badrum, toa och tvättstuga. Det är kostnader du inte kommer ifrån. Att då dra några extra rör till tilluften känns försumbart.
ett ftx aggregat är inte många kronor runt 30'
Vad kostar huset att bygga?
Ett nytt hus bygger man bara en gång. Varför snåla på ventilationen?
Dock måste man antar jag ange typ av ventilation.
När man bygger ett nytt hus verkar det vara dumsnålt att köra med självdrag Det är nog inte lättaste att få vettigt. Dessutom skickar du iväg all varmluft rätt ut. Någonslags återvinning på frånluften är väl nästan ett krav.
Att montera ftx är ingen jättekostnad. Tycker det närmast är tjänstefel att inte installera ftx om man bygger nytt. Jag monterade det i mitt hus från -59 när vi flyttade in. bättre luft och bättre värme ekonomi.
Om man ändå räknar med att man måste ta hand om frånluften, så måste det till dels något för att återvinna luften. går säkert att fixa till bv, utan några egentliga extra kostnader. Sen måste du dra rör för frånluft i kök, badrum, toa och tvättstuga. Det är kostnader du inte kommer ifrån. Att då dra några extra rör till tilluften känns försumbart.
ett ftx aggregat är inte många kronor runt 30'
Vad kostar huset att bygga?
Ett nytt hus bygger man bara en gång. Varför snåla på ventilationen?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag har bara positiva erfarenheter av FTX. Vi köpte en byggsats med aggregat till vårt hus på 180m2 för 50k som vi drog själva.
Rullar på klockrent med endast filterbyten. Samma i huset vi bodde i innan från -91. Orginal FTX aggregat bara rullade på med något filterbyte.
Väl investerade pengar enligt mig.
Rullar på klockrent med endast filterbyten. Samma i huset vi bodde i innan från -91. Orginal FTX aggregat bara rullade på med något filterbyte.
Väl investerade pengar enligt mig.