1 665 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Är samfällighetsavgiften för hög eller inte?
Hallå där,
Är nyinflyttad (6mån) till ett radhus med samfällighet med ca 90 bostäder.
Betalar ca 2000/mån. Har dåligt koll på vad samfälligheten ansvarar för då jag betalar el, värme och sophämtningen samt vatten själv.
Är detta rimligt? Har dåligt koll på samfällighetsavgifter.
Är nyinflyttad (6mån) till ett radhus med samfällighet med ca 90 bostäder.
Betalar ca 2000/mån. Har dåligt koll på vad samfälligheten ansvarar för då jag betalar el, värme och sophämtningen samt vatten själv.
Är detta rimligt? Har dåligt koll på samfällighetsavgifter.
Gå på årsmötet och ta del av budgeten.
Be att få senaste stämmoprotokollet med budget.C Carl Lindén skrev:
Begär ut anläggningsbeslutet (akten) för gemensamhetanläggningen (GAn) från Lantmäteriet så ser du vad samfällighetsföreningen förvaltar. Du hittar aktens nummer som du vill begära ut under webtjänsten Min fastighet hos Lantmäteriet.
Och föreningens budget (egentligen "inkomst- och utgiftstaten", lär gå att få av styrelsen om du frågar.
Områdets vägar med snöröjning och halkbekämpning och vårstädning borde gå att få för mindre än en tiondel av denna årliga kostnad. Sen är ju frågan vad resten går till. En GA kan ju vara mycket omfattande och inkludera t ex husens tak, garagelängor, VA-ledningar o s v. Lite dyrt underhåll av sådana stora grejer som finansieras av lån och sen blir räntekostnaderna snart stora.
Och föreningens budget (egentligen "inkomst- och utgiftstaten", lär gå att få av styrelsen om du frågar.
Områdets vägar med snöröjning och halkbekämpning och vårstädning borde gå att få för mindre än en tiondel av denna årliga kostnad. Sen är ju frågan vad resten går till. En GA kan ju vara mycket omfattande och inkludera t ex husens tak, garagelängor, VA-ledningar o s v. Lite dyrt underhåll av sådana stora grejer som finansieras av lån och sen blir räntekostnaderna snart stora.
Kanske nån investering sammfälden gjort och som ni betalar av på.
Bekanta har den modellen sen de fick lov att gräva om allt vatten och avlopp, samfällden har ett lån som medlemarna betalar av på.
2000:- är inte normalt om du betalar allt själv
Bekanta har den modellen sen de fick lov att gräva om allt vatten och avlopp, samfällden har ett lån som medlemarna betalar av på.
2000:- är inte normalt om du betalar allt själv
Vi betalar 500Sek om året, då ingår hantering av gräsytor, lekparker, skogspartier och snöröjning. Vi är 87 villor i samfälligheten.C Carl Lindén skrev:
2000 i månaden låter mycket, är det kanske en gemensam lokal, garagelängor o s v också?
Senast jag bodde i en samfällighet var avgiften ca 2500 per år.
Vi hade ett gemensamt garage för diverse verktyg, stegar skottkärran som alla fick använda samt lite grönytor med lekplats vi förvaltade.
Jag tror, men är inte säker, att även vägarna förvaltades med fundering för t ex ny asfalt i framtiden samt snöröjning.
Senast jag bodde i en samfällighet var avgiften ca 2500 per år.
Vi hade ett gemensamt garage för diverse verktyg, stegar skottkärran som alla fick använda samt lite grönytor med lekplats vi förvaltade.
Jag tror, men är inte säker, att även vägarna förvaltades med fundering för t ex ny asfalt i framtiden samt snöröjning.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför spara marken om man ändå ska bygga på den?
Trädgårdsmaskiner -
Är det någon som har erfarenhet av höga skjutglaspartier för uterum?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga uppvärmt rum i kallförråd
Byggmaterial & Byggteknik -
Dyr nota för husägare som byggt utan bygglov
Artikelkommentarer -
Ersättare för 430X
Robotgräsklippare