43 507 läst ·
58 svar
44k läst
58 svar
Är rumsreglering till golvvärme nödvändigt?
Det skulle vara intressant om alla som svarat tvärsäkert det ena eller andra i tråden kunde ange om dom har (eller tänker på) ingjuten golvvärme i betongplatta eller inte.
Jag tycker det är en fundamental skillnad där.
Vi har golvvärme ingjuten i betongplatta. Såvitt jag hela tiden förstått är systemet då för trögreglerat att rumstermostater aldrig gör nytta, men ibland t.o.m ställer till det.
Vårt GV-system levererades med termostater, som jag alltså än så länge inte ens provat att installera.
men jag har dock förberett med kanalisation, VP-slang, för en ev framtid med termostater, vilket jag nu efter en vinter tvivlar på att jag kommer sätta upp.
TS har inte ingjutet i betongplatta, så mina egna erfarenheter är ändå inte tillämpbara där. I TS ställe skulle jag nog åtminstone förbereda med VP-rör för ev framtida termostater.
Jag tycker det är en fundamental skillnad där.
Vi har golvvärme ingjuten i betongplatta. Såvitt jag hela tiden förstått är systemet då för trögreglerat att rumstermostater aldrig gör nytta, men ibland t.o.m ställer till det.
Vårt GV-system levererades med termostater, som jag alltså än så länge inte ens provat att installera.
men jag har dock förberett med kanalisation, VP-slang, för en ev framtid med termostater, vilket jag nu efter en vinter tvivlar på att jag kommer sätta upp.
TS har inte ingjutet i betongplatta, så mina egna erfarenheter är ändå inte tillämpbara där. I TS ställe skulle jag nog åtminstone förbereda med VP-rör för ev framtida termostater.
Inguten i betong, 30cm cellplast under plattan.Mikael_L skrev:
Ber om ursäkt för att jag låtit TS fråga ta ett sidospår men det är en intressant diskussion. Om det är så att rumstermostater antingen skulle förbättra komforten eller märkbart sänka förbrukningen så är jag intresserad. Att installera trådlösa termostater är enkelt, gäller bara att motivera kostnaden.
Tvärsäkert vet jag inte, men jag kan tala om hur det fungerar här i huset. I källaren är slangen ingjuten. På övervåningen i rummen där vi har kraftig solinstrålning ligger rören i träbjälklag överallt.
Intressant diskussion,
Jag har svårt att ta till mig att rumsgivare inte skulle vara effektivt särskilt vår och höst. Säg vi har minus två grader på natten, på morgonenlyser solen in i rummet och ger det 25 grader, varför ska värmeslingorna fortsätta pumpa på då, måste väl bara bättre att ha något som känner av och säger till systemet att värme inte behövs, både för komfort och energibesparing(solen är ju gratis)?
Men sen är jag väldigt dålig på värmepumpars funktion och effektivitet, jag utgår från min fjärrvärme som också varit uppe i diskussionen.
Mvh
Bambi
Jag har svårt att ta till mig att rumsgivare inte skulle vara effektivt särskilt vår och höst. Säg vi har minus två grader på natten, på morgonenlyser solen in i rummet och ger det 25 grader, varför ska värmeslingorna fortsätta pumpa på då, måste väl bara bättre att ha något som känner av och säger till systemet att värme inte behövs, både för komfort och energibesparing(solen är ju gratis)?
Men sen är jag väldigt dålig på värmepumpars funktion och effektivitet, jag utgår från min fjärrvärme som också varit uppe i diskussionen.
Mvh
Bambi
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Några funderingar som säkert beror på okunskap. Om alla rumstermostater stänger så fortsätter väl ändå pumpen att cirkulera vatten via någon bypass?
Vi har i dag haft sol och lite vind. Temperaturen inne är ca 2 grader över normal rumstemp, om jag jämför utgående och retur skiljer det bara 1grad mot normalt 3 grader vilket innebär att det inte behöver tillföras speciellt mycket energi. Skillnaden mellan ut och retur kommer säkert att fortsätta vara låg även efter solen försvunnit eftersom plattan successivt värms av den omgivande rumstemperaturen.
Vi har i dag haft sol och lite vind. Temperaturen inne är ca 2 grader över normal rumstemp, om jag jämför utgående och retur skiljer det bara 1grad mot normalt 3 grader vilket innebär att det inte behöver tillföras speciellt mycket energi. Skillnaden mellan ut och retur kommer säkert att fortsätta vara låg även efter solen försvunnit eftersom plattan successivt värms av den omgivande rumstemperaturen.
jtl,
Det är absolut inga stora vinster, men varför vill man inte ta vara på dem. När solen tittar fram än mer i april får det ju ännu större påverkan.
Alla rum har ju alla olika möjligheter att utnyttja t ex solvärmen, dels beroende på väderstreck och fönsteryta. Jag har svårt att se en utegivare representera alla våra rum i olika väderstreck och plan. Men bevisligen funkar det tillfredsställande för många men jag tycker det är värt att kunna reglera och jag hardessutom fått ner min förbrukning, så jag gillar rumsgivare.
Mvh
Bambi
Det är absolut inga stora vinster, men varför vill man inte ta vara på dem. När solen tittar fram än mer i april får det ju ännu större påverkan.
Alla rum har ju alla olika möjligheter att utnyttja t ex solvärmen, dels beroende på väderstreck och fönsteryta. Jag har svårt att se en utegivare representera alla våra rum i olika väderstreck och plan. Men bevisligen funkar det tillfredsställande för många men jag tycker det är värt att kunna reglera och jag hardessutom fått ner min förbrukning, så jag gillar rumsgivare.
Mvh
Bambi
Utifrån MITT hus: Jag har fortfarande ett värmebehov i stora delar av huset (källaren) och värmepumpen behöver därför fortsätta gå. De rum som har kraftig solinstrålning skulle man förstås kunna stänga värmen i, men enligt tidigare resonemang tror jag vinsten med det är obefintlig, möjligen tillochmed negativ under vissa perioder.Bambi skrev:Intressant diskussion,
Mvh
Bambi
Tycker jag har svarat på det tidigare. Jag ser det inte som negativt att stänga av cirkulationen i de slingor som går till varma rum. MEN, om golvet redan är varmare än slingorna så avges ingen värme och det är mao inte nödvändigt att stänga av heller. Ok? Det negativa är att det kostar pengar med reglerutrustning som inte behövs.
Dessutom, som sagt, tror jag att det ganska många dagar blir så varmt på stora golvytor att returen på slingan är varmare än framledning, men jag har inte mätt detta....
Dessutom, som sagt, tror jag att det ganska många dagar blir så varmt på stora golvytor att returen på slingan är varmare än framledning, men jag har inte mätt detta....
Ja alla hus är ju individer och har olika behov. Jag tolkar det som du har ett väldigt tätt hus med väldigt lågt värmebehov som då kräver väldigt låg framtemp. Har man dessutom ett golv som leder värme bra och snabbt så det blir omvänt, så golvet värme huset pga solljuset, då finns inget behov av rumsgivare 
Trevlig kväll Mathias
Mvh
Bambi
Trevlig kväll Mathias
Mvh
Bambi
Hur blir det då med regleringen om man har en inomhusgivare till värmepumpen?
Vi har i dagsläget en inomhusgivare som sitter på markplan (vi har enplanshus med källare). Om man har separat rumsreglering borde man väl kunna hamna i ett läge där rumsregleringen stänger slingorna samtidigt som innegivaren kallar på mer värme?
Om man skaffar rumsreglering borde man då flytta ner innegivaren i källaren så att den får styra temperaturen där istället?
Edit:
Tack för alla svar så här långt. Även om jag fortfarande är osäker på vad jag ska göra så hjälper all input till en del.
Vi har i dagsläget en inomhusgivare som sitter på markplan (vi har enplanshus med källare). Om man har separat rumsreglering borde man väl kunna hamna i ett läge där rumsregleringen stänger slingorna samtidigt som innegivaren kallar på mer värme?
Om man skaffar rumsreglering borde man då flytta ner innegivaren i källaren så att den får styra temperaturen där istället?
Edit:
Tack för alla svar så här långt. Även om jag fortfarande är osäker på vad jag ska göra så hjälper all input till en del.
Det finns säkert tillfällen/hus där en inomhusgivare kan lösa temptoppar pga tex sol. Här i huset vet jag inte riktigt var jag skulle sätta den. När det är bängvarmt på övervåningen pga sol är det ju fortfarande normaltemp i källaren så pumpen måste ju gå.