39 278 läst ·
19 svar
39k läst
19 svar
Är pyrolytisk rengöring värt ett par tusen extra?
Pyrolytisk rengöring fungerar så bra att det inte kan bli bättre. Ugnen blir helt ren, du behöver bara torka bort lite vit aska på ugnsbottnen efteråt.
Kan inte uttala mig om katalytisk rengöring, men om det hade varit i närheten av så bra som pyrolys så hade du förmodligen inte ställt frågan.
Kan inte uttala mig om katalytisk rengöring, men om det hade varit i närheten av så bra som pyrolys så hade du förmodligen inte ställt frågan.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Pyrolytisk rengöring är extremt effektivt, går inte att jämföra med katalytisk (haft båda).
Enda är att åtminstone på våran rätt nya Siemens måste ta bort allt förkromat typ galler och stegar, annars blir de blånerade av värmen och ser tråkiga ut. Stod inget om detta i bruksanvisningen... men det går säkert att byta ut om man stör sig på att ha missat detta.
Enda är att åtminstone på våran rätt nya Siemens måste ta bort allt förkromat typ galler och stegar, annars blir de blånerade av värmen och ser tråkiga ut. Stod inget om detta i bruksanvisningen... men det går säkert att byta ut om man stör sig på att ha missat detta.
Är pyrolytisk rengöring värt ett par tusen extra?
Ja!
Vi hade en ugn med pyrolytisk rengöring tidigare vilket var mycket bra.
När vi flyttade blev det fel och ugnen vi köpte hade inte pyrolytisk rengöring, vilket jag inser i efterhand att jag skulle ha krigat lite extra för att få det vi bestämt från början.
Men som SH skrev ovan, använder du inte ugnen är det onödigt.
Ja!
Vi hade en ugn med pyrolytisk rengöring tidigare vilket var mycket bra.
När vi flyttade blev det fel och ugnen vi köpte hade inte pyrolytisk rengöring, vilket jag inser i efterhand att jag skulle ha krigat lite extra för att få det vi bestämt från början.
Men som SH skrev ovan, använder du inte ugnen är det onödigt.
Jag har ingen erfarenhet av katalytisk rengöring, men har sedan c:a 3 år pyrolytisk. Så himla skönt att slippa hålla på med rengöringsmedel och gnuggning. Bara att dra igång rengöringsprogrammet, vänta ett par timmar - klart! (kanske lite damm på botten som måste torkas bort).
Skulle lätt välja det igen även om det kostar ett par tusen extra.
Skulle lätt välja det igen även om det kostar ett par tusen extra.
Har inte erfarenhet av pyrolytisk rengöring, men valde ugn med traditionell katalytisk rengöring nyligen när det köptes nytt. Beslutet grundades till viss del på att vi inte ser det som ett bekymmer att göra rent ugnen. Det är sällan det behöver göras för vår del och de gånger det behövs så kör vi med såpa på 100 grader och därefter torkar ur precis som vanligt. Ska väl testa att köra katalytiska processen nån gång, men tycker det fungerar bra som det gör. Vi använder ugnen relativt mycket, som en vanlig småbarnsfamilj.
Men ni som promp måste ha pyrolytisk rengöring, hur använder ni ugnen och hur har ni gjort rent innan?
Men ni som promp måste ha pyrolytisk rengöring, hur använder ni ugnen och hur har ni gjort rent innan?
Vi använder ugnen som de flesta andra antar jag. Till matlagning för 4 personer. Tidigare har jag också använt såpa, eller när det inte räcker sån där hemsk ugnsrengöring. Det är väl olika hur man är som person, men jag tycker det är skönt att slippa göra rent.
Städbehovet minskar rätt ordentligt med en sån här i botten: http://m.clasohlson.com/se/Droppskydd-TFX/34-9449
Vi blev upplysta om att man måste tvätta glaset innan man kör pyrolys, detta pga att glaset "öppnar sig" av värmen och liksom suger in beläggningen. Någon som upplevt det?
Vi blev upplysta om att man måste tvätta glaset innan man kör pyrolys, detta pga att glaset "öppnar sig" av värmen och liksom suger in beläggningen. Någon som upplevt det?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Missade också det då det står på sidan efter instruktion hur man startar rengöringen. Jaja det går att leva med.Harald Blåtumme skrev:Pyrolytisk rengöring är extremt effektivt, går inte att jämföra med katalytisk (haft båda).
Är det någon som testat att ha ugnsplåtarna i ?
Jag köpte PyrolysUgn, det var ju inget att fundera över.
Har inte använt funktionen ännu, men när jag gör det kommer det va värt det. Sen att det tagit 8-10 år för att komma dit hör väl inte hit
Det räckte med att vänner gillade funktionen för att det skulle va befogat
Har inte använt funktionen ännu, men när jag gör det kommer det va värt det. Sen att det tagit 8-10 år för att komma dit hör väl inte hit
Det räckte med att vänner gillade funktionen för att det skulle va befogat
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Hur placerar du dessa plåtar i ugnen under pyrolysprocessen?TowaTei skrev:
Som vi diskuterat ovan, har man de kromade stegarna monterade så blir de rejält blå/gul-blånerade av den extrema värmen. Önskar man hade något material som inte oxideras så jäkligt av dessa 500 grader eller vad det kan vara. Borde vara inkluderat i dessa ugnar men det är det iaf inte på min Siemens-ugn.