10 176 läst ·
30 svar
10k läst
30 svar
Är putsningen godtagbar
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Kanske en bild innan man gissar vilt.
Får väl tilläga att även om inte cementbruk A fäster på isolering.
Så sitter det ju i nätet som är putsbäraren, så det borde egentligen inte vara ett problem.
Men du nämnde aldrig vad det var för nät, är det galvat?
Vad har du för info om nätet?
Får väl tilläga att även om inte cementbruk A fäster på isolering.
Så sitter det ju i nätet som är putsbäraren, så det borde egentligen inte vara ett problem.
Men du nämnde aldrig vad det var för nät, är det galvat?
Vad har du för info om nätet?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Har tyvärr ingen koll på nätet, tror det var silvrigt i färg. Har en bild på när det är monteratN neo11 skrev:
Svårt att ta någon rimligt bild, men längst ner på putsen går det alltså att trycka in/dra ut hela stycket.
Weberbase 133 är HELT fel produkt! 😠
133 är för ytputs vid fasta underlag ( sista putslagret)
Ytan ska putsas med ett glasfiberarmerat bruk ( typ webertherm 340 ) vilket Neo redan påpekat.
Armerade putsbruk spricker inte vid mjuka underlag utan följer med i rörelserna.
Sprickan du uppvisar är ett resultat av felaktigt bruk och leder till frostsprängningar i vinter.
Detta är absolut inte godkänt..
133 är för ytputs vid fasta underlag ( sista putslagret)
Ytan ska putsas med ett glasfiberarmerat bruk ( typ webertherm 340 ) vilket Neo redan påpekat.
Armerade putsbruk spricker inte vid mjuka underlag utan följer med i rörelserna.
Sprickan du uppvisar är ett resultat av felaktigt bruk och leder till frostsprängningar i vinter.
Detta är absolut inte godkänt..
Företagets VD (och fru till putsaren) vill inte kännas vid arbetet trots att vi har offerten, en lång sms konversation med putsaren samt eget bildbevis på att han har varit här och arbetat.
Har någon ett sakligt svar över vad som är fel med valet av material? Jag är tyvärr helt borta i detta, vilket är anledningen till att vi anlitade firma
Hon påstår även att vi har inhandlat materialet själva, vilket vi inte har. Även om vi hade inhandlat materialet ska väl inte en yrkesman använda felaktigt material?
Har någon ett sakligt svar över vad som är fel med valet av material? Jag är tyvärr helt borta i detta, vilket är anledningen till att vi anlitade firma
Vem har fakturerat då?
Det är precis sånt här som ger oss hantverkare dåligt rykte..Maolb skrev:
Företagets VD (och fru till putsaren) vill inte kännas vid arbetet trots att vi har offerten, en lång sms konversation med putsaren samt eget bildbevis på att han har varit här och arbetat.
Har någon ett sakligt svar över vad som är fel med valet av material? Jag är tyvärr helt borta i detta, vilket är anledningen till att vi anlitade firmaHon påstår även att vi har inhandlat materialet själva, vilket vi inte har. Även om vi hade inhandlat materialet ska väl inte en yrkesman använda felaktigt material?
För det första: Jag som egenföretagare ( murare sedan 22år) lägger aldrig ansvaret på materialinköp på kunden . Men oavsett vad så ska denna " hantverkare" se att det är totalt fel produkt och därmed inte använda den!
Felet i detta fall är bland annat att man använt ett vanligt putsbruk för fasta underlag ( typ tegel / leca) . Putsbruk lägger du aldrig direkt mot grundningsbruket utan använder först ett sk mur/putsbruk som du slår på och river till önskad struktur. Därefter kan du använda putsbruk för att få ytan tätare och mindre kornig. Kom ihåg att detta endast gäller för fasta underlag, vilket inte ert fall är .
Rätt sätt i detta fall är: 1.Näta 2. Grundningsbruk ( slås på ) 3. Grundputsa med glasfiberarmerat bruk ( kan dras på med stålskånska ). 4. Primer. 5. Måla ( silikatfärg )
Läs på om konsumenttjänstlagen, även om ni hade köpt produkterna ska en yrkesman inte göra ett felaktigt jobb. De har krav på sig att åtgärda saker innan ni betalar, annars kommer de aldrig dyka upp. Betala inte en krona.Maolb skrev:
Har någon ett sakligt svar över vad som är fel med valet av material? Jag är tyvärr helt borta i detta, vilket är anledningen till att vi anlitade firmaHon påstår även att vi har inhandlat materialet själva, vilket vi inte har. Även om vi hade inhandlat materialet ska väl inte en yrkesman använda felaktigt material?
Det borde betyda att de heller inte avser fakturera jobbet som de inte har gjort? Eller menar de öppet att de skickar bluffakturor?Maolb skrev:
Otroligt låg nivå på "VDn"s sms med yttersta ansvaret.
TS vill bara förtydliga att följ denna eminenta lista. Du har kanske redan hittat dit själv men det kan nämnas igen.
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster-process/reklamera-hantverkare/
Allt det här är tråkigt , otroligt tråkigt.
Jag lider med er. För allt i världen håll det sakligt, text kommunikation, "artigt" om det går även om man måste svälja en del kanske. Det kommer lösa sig men låt det inte ta över livet helt , dygnet runt.
Blanda inte in något "hon sa, han sa, vi tänkte " bara 1. Vi har ett problem 2. Hur löser man det.
Det är en process och så länge företaget existerar så finns det hopp. Jag tvivlar starkt att det här kan lösas (baserat på deras reaktion hitills) utan att du har påtryckningshjälp av annan auktoritet.
Kanske en besiktning av fasaden kommer krävas av någon. För att samla på helt korrekt dokumentation på fel. Även uppenbara fel väger tyngre I textformat.
Detta är ju Sverige
Försök samtidigt arbeta här med ett annat nytt företag (jag vet, mycket mitt i allt) men du behöver ha fram kostnader för att göra om allting. För att det i processen kan komma en punkt (kanske otroligt nog) när nuvarande firma ska göra sitt nya försök på att göra rätt, vilket de ska ha rätt till att göra men då är striden kanske så infekterad att ni inte vill ha dem där. Ekonomisk kompensation är vägen fram och mer förberedelser kortar ner processen och onödigt lidande.
TS vill bara förtydliga att följ denna eminenta lista. Du har kanske redan hittat dit själv men det kan nämnas igen.
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster-process/reklamera-hantverkare/
Allt det här är tråkigt , otroligt tråkigt.
Jag lider med er. För allt i världen håll det sakligt, text kommunikation, "artigt" om det går även om man måste svälja en del kanske. Det kommer lösa sig men låt det inte ta över livet helt , dygnet runt.
Blanda inte in något "hon sa, han sa, vi tänkte " bara 1. Vi har ett problem 2. Hur löser man det.
Det är en process och så länge företaget existerar så finns det hopp. Jag tvivlar starkt att det här kan lösas (baserat på deras reaktion hitills) utan att du har påtryckningshjälp av annan auktoritet.
Kanske en besiktning av fasaden kommer krävas av någon. För att samla på helt korrekt dokumentation på fel. Även uppenbara fel väger tyngre I textformat.
Detta är ju Sverige
Försök samtidigt arbeta här med ett annat nytt företag (jag vet, mycket mitt i allt) men du behöver ha fram kostnader för att göra om allting. För att det i processen kan komma en punkt (kanske otroligt nog) när nuvarande firma ska göra sitt nya försök på att göra rätt, vilket de ska ha rätt till att göra men då är striden kanske så infekterad att ni inte vill ha dem där. Ekonomisk kompensation är vägen fram och mer förberedelser kortar ner processen och onödigt lidande.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg