26 405 läst ·
13 svar
26k läst
13 svar
Är priset rimligt? (skorstensrenovering mm)
Har fått en offert på att fixa skorstenen och installera en insatskamin, men är lite fundersam om priset verkligen ligger på rätt nivå.
Offerten gäller dragning av slang inkl allt mtrl för detta.
Slangen är Ø125 och pipan är 5,2m och i samband med detta ska även spjället tas bort.
Priset ligger på drygt 12kkr
Insatskamin inkl anslutning mot slangen och håltagning/montering av ventil i öppenspisen.
Kaminen är en Keddy 110 som kostar ca 9kk
Totalt inkl montering vill firman ha drygt 16kkr
Även resor på ca 2mil ingår i offerterna.
Är det rimliga priser för detta ?
Offerten gäller dragning av slang inkl allt mtrl för detta.
Slangen är Ø125 och pipan är 5,2m och i samband med detta ska även spjället tas bort.
Priset ligger på drygt 12kkr
Insatskamin inkl anslutning mot slangen och håltagning/montering av ventil i öppenspisen.
Kaminen är en Keddy 110 som kostar ca 9kk
Totalt inkl montering vill firman ha drygt 16kkr
Även resor på ca 2mil ingår i offerterna.
Är det rimliga priser för detta ?
jättebra pris. på vår firma tar vår chef 8000 i arbetskostnad per dag för 2 gubbar. kasseten kostar ju en del den med o slangen ligger nog på ca 4500-5000. se bara till så att slangen är dubbel lagrad. det ser du på att den är helt slät på insidan. den skall inte vara enkel för det är inte tillåtet när du använder den till en kamin. vill passa på att kommentera att inte är en bra grej att stoppa ner en 125 slang på en keddykasset när du har så kort skorsten risken för att det blir sotiga rutor och att du får kasst drag är JÄTTESTOR!. anslutningen på kassetten är 163 har ja för mig så det är en betydlig minskning av kanal area. skulle hellre lägga extra pengar på att få kanalen glidgjuten för bästa drag.
Slangen i fråga är dubbel.Emanuel Åkerfeldt skrev:jättebra pris. på vår firma tar vår chef 8000 i arbetskostnad per dag för 2 gubbar. kasseten kostar ju en del den med o slangen ligger nog på ca 4500-5000. se bara till så att slangen är dubbel lagrad. det ser du på att den är helt slät på insidan. den skall inte vara enkel för det är inte tillåtet när du använder den till en kamin. vill passa på att kommentera att inte är en bra grej att stoppa ner en 125 slang på en keddykasset när du har så kort skorsten risken för att det blir sotiga rutor och att du får kasst drag är JÄTTESTOR!. anslutningen på kassetten är 163 har ja för mig så det är en betydlig minskning av kanal area. skulle hellre lägga extra pengar på att få kanalen glidgjuten för bästa drag.
Men detta med diametern lät ju inte så bra
Tach för den infon!
En annan säljare jag pratade med (säljer endast prylarna) sa att slangen ansluts direkt till kaminen med en stos, alltså ingen anslutning kring spjället. ÄR det så man gör ?
Enligt honom behöver jag följande prylar:
Slang á 790kr/m (Ø=125) = 6,5m X 790 = 5135kr
Stos för anslutning mot kaminen = 400kr
Värmekulit = 300kr/100liter = 300kr
Utöver detta behövs en isolermatta + en plåtbit för att stoppa värmekuliten + lite putsbruk till toppen + lite pannkit för att täta mellan slang och stos
Alltså prylar för ca 6-6,5kkr
Är det något som är missat där ?
Du uppkommer ju frågan hur svårt det kan vara att dra ner en slang och fixa det runt omkring ?
Glidgjutning är också kollat
Väntar på en riktig offert just nu men priset ligger på ca 950kr/m + moms + resor
Det skulle alltså bli ca 6,2kkr + resan, alltså ca 7kkr för det alternativet inkl jobb.
Känns som valet är enkelt om det finns risk för problem med Ø125 på slangen
Fler synpunkter tack
en glidgjutning är alltid det bästa. ju mer kanalyta du kan utnyttja ju bättre förbränning får du. kasseten behöver inget spjäll men däremot finns chansen att när du glidgjuter blir ytan väldigt slät och om det regnar så kan du få problem att det rinner ner vatten i kassetten. och för att åtgärda det så behöver du en vindföljel ta en i rostfritt annars rostar de bara sönder. brukar kosta runt 1500. så slipper du problem alls. vet ärligt talat inte varför alla försöker pracka på alla dessa små slangar eftersom de inte blir ett bra resultat. men men nu vet du va som behöver göras så de är bara att lycka till. ( ett nät runt kassetten kan vara snyggt för att dölja hålet runt kasseten som finns att köpa på samma ställe som du köpte kassetten. keddy har färdiga man bara klipper till med plåtsax efter spisens form.)
Produkter som diskuteras: "plåtsax"
Plåtsaxar
Plåtsaxar är specialiserade skärande verktyg som används för att klippa genom tunna material som plåt och annan plåt. De finns i olika storlekar och stilar för att passa olika applikationer, och vissa är utformade för att klippa i
Läs mer
Rekomenderar defenitivt att du renoverar skorstenspipan med sk glidgjutning. Du behöver all area du kan få, 125 mm är på gränsen till för lite. Montera sedan en huv på skorstenen, bara på toppen, inte på sidorna.
Rostfria rörinsatser fungerar bra vid oljeeldning, annars inte.
Rostfria rörinsatser fungerar bra vid oljeeldning, annars inte.
bara jag som tycker att det verkar dyrt? 
Jag betalade 5.500:- för montering av instats (handöl). tog nån timme för 2 pers.
Sen brukar ju priset för slag eller glidjutning på ca 1000-1500 metern.
insattsen köpte jag för 9000:- (rea).
totalt gick det på 22 tusen har jag för mig.. Då gled göt jag ca 6 meter..
å andra sidan fick jag oxo in offerter på över 28 tusen.. då ingick inte instattsen..
Så det lönar sig helt klart att få in flera offerter..!
värt att tänka på att jag bor i Stockholm.. Där vi skär äpplen med guldkniv om man ska tro vissa offerter man får in..
Jag betalade 5.500:- för montering av instats (handöl). tog nån timme för 2 pers.
Sen brukar ju priset för slag eller glidjutning på ca 1000-1500 metern.
insattsen köpte jag för 9000:- (rea).
totalt gick det på 22 tusen har jag för mig.. Då gled göt jag ca 6 meter..
å andra sidan fick jag oxo in offerter på över 28 tusen.. då ingick inte instattsen..
Så det lönar sig helt klart att få in flera offerter..!
värt att tänka på att jag bor i Stockholm.. Där vi skär äpplen med guldkniv om man ska tro vissa offerter man får in..
Mm.. just det. Närmaste firman som kunde glidgjuta vår skorsten låg över 5 mil bort. Den andra firman som jag kontaktade återkom aldrig. Det blev bara en offert. Men å andra sidan gjorde de ett bra jobb. Något som förvånade mig var hur mycket bättre draget blev efter glidgjutningen, även om jag hade hört att det kunde bli bättre. Klart värt de surt förvärvande 10 lakan jobbet kostade...
(Överhuvudtaget är det en myt att det är billigare att bo på landet än i en storstad. Har aldrig haft så hög lön och låga omkostnader som de fyra år jag bodde en i bostadsrätt i Sthlm
Jag tyckte också det var dyrt - hade räknat med betydligt mindrePer-Erik skrev:bara jag som tycker att det verkar dyrt?
Jag betalade 5.500:- för montering av instats (handöl). tog nån timme för 2 pers.
Sen brukar ju priset för slag eller glidjutning på ca 1000-1500 metern.
insattsen köpte jag för 9000:- (rea).
totalt gick det på 22 tusen har jag för mig.. Då gled göt jag ca 6 meter..
å andra sidan fick jag oxo in offerter på över 28 tusen.. då ingick inte instattsen..
Så det lönar sig helt klart att få in flera offerter..!
värt att tänka på att jag bor i Stockholm.. Där vi skär äpplen med guldkniv om man ska tro vissa offerter man får in..
Vi får väl se vad glidgjutaren begär.
Det är ungefär samma pris som jag fått hos järnhandeln på orten.Andreas_Hansson skrev:
Installationen verkar inte speciellt avancerad.
Då har äntligen glidgjutaren fått tummen ur och kommit med en offert.
Skillanden mellan offerterna är att glidgjutaren även fixar en andra rökkanal samtidigt som är ca 6,5m lång.
Summan för detta hamnar på 30k
Offert 1
Slangdragning (5,2m) och montering av Keddy 110 kostar ca 28kkr
Offert 2
Glidgjutning (5,2 + 6,5m) och montering av Keddyn kostar 30kkr
Valet är lätt för mig
Skillanden mellan offerterna är att glidgjutaren även fixar en andra rökkanal samtidigt som är ca 6,5m lång.
Summan för detta hamnar på 30k
Offert 1
Slangdragning (5,2m) och montering av Keddy 110 kostar ca 28kkr
Offert 2
Glidgjutning (5,2 + 6,5m) och montering av Keddyn kostar 30kkr
Valet är lätt för mig
Köp hos en seriös firma som Soliduct.se som säljer typgodkända och fungerande varor.
Jobbet kan du göra själv.
Jobbet kan du göra själv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden