Har fått en offert på att fixa skorstenen och installera en insatskamin, men är lite fundersam om priset verkligen ligger på rätt nivå.

Offerten gäller dragning av slang inkl allt mtrl för detta.
Slangen är Ø125 och pipan är 5,2m och i samband med detta ska även spjället tas bort.
Priset ligger på drygt 12kkr

Insatskamin inkl anslutning mot slangen och håltagning/montering av ventil i öppenspisen.
Kaminen är en Keddy 110 som kostar ca 9kk
Totalt inkl montering vill firman ha drygt 16kkr

Även resor på ca 2mil ingår i offerterna.

Är det rimliga priser för detta ?
 
jättebra pris. på vår firma tar vår chef 8000 i arbetskostnad per dag för 2 gubbar. kasseten kostar ju en del den med o slangen ligger nog på ca 4500-5000. se bara till så att slangen är dubbel lagrad. det ser du på att den är helt slät på insidan. den skall inte vara enkel för det är inte tillåtet när du använder den till en kamin. vill passa på att kommentera att inte är en bra grej att stoppa ner en 125 slang på en keddykasset när du har så kort skorsten risken för att det blir sotiga rutor och att du får kasst drag är JÄTTESTOR!. anslutningen på kassetten är 163 har ja för mig så det är en betydlig minskning av kanal area. skulle hellre lägga extra pengar på att få kanalen glidgjuten för bästa drag.
 
Emanuel Åkerfeldt skrev:
jättebra pris. på vår firma tar vår chef 8000 i arbetskostnad per dag för 2 gubbar. kasseten kostar ju en del den med o slangen ligger nog på ca 4500-5000. se bara till så att slangen är dubbel lagrad. det ser du på att den är helt slät på insidan. den skall inte vara enkel för det är inte tillåtet när du använder den till en kamin. vill passa på att kommentera att inte är en bra grej att stoppa ner en 125 slang på en keddykasset när du har så kort skorsten risken för att det blir sotiga rutor och att du får kasst drag är JÄTTESTOR!. anslutningen på kassetten är 163 har ja för mig så det är en betydlig minskning av kanal area. skulle hellre lägga extra pengar på att få kanalen glidgjuten för bästa drag.
Slangen i fråga är dubbel.
Men detta med diametern lät ju inte så bra :(
Tach för den infon!

En annan säljare jag pratade med (säljer endast prylarna) sa att slangen ansluts direkt till kaminen med en stos, alltså ingen anslutning kring spjället. ÄR det så man gör ?
Enligt honom behöver jag följande prylar:
Slang á 790kr/m (Ø=125) = 6,5m X 790 = 5135kr
Stos för anslutning mot kaminen = 400kr
Värmekulit = 300kr/100liter = 300kr
Utöver detta behövs en isolermatta + en plåtbit för att stoppa värmekuliten + lite putsbruk till toppen + lite pannkit för att täta mellan slang och stos
Alltså prylar för ca 6-6,5kkr
Är det något som är missat där ?
Du uppkommer ju frågan hur svårt det kan vara att dra ner en slang och fixa det runt omkring ?

Glidgjutning är också kollat :)
Väntar på en riktig offert just nu men priset ligger på ca 950kr/m + moms + resor
Det skulle alltså bli ca 6,2kkr + resan, alltså ca 7kkr för det alternativet inkl jobb.
Känns som valet är enkelt om det finns risk för problem med Ø125 på slangen :)

Fler synpunkter tack :)

 
en glidgjutning är alltid det bästa. ju mer kanalyta du kan utnyttja ju bättre förbränning får du. kasseten behöver inget spjäll men däremot finns chansen att när du glidgjuter blir ytan väldigt slät och om det regnar så kan du få problem att det rinner ner vatten i kassetten. och för att åtgärda det så behöver du en vindföljel ta en i rostfritt annars rostar de bara sönder. brukar kosta runt 1500. så slipper du problem alls. vet ärligt talat inte varför alla försöker pracka på alla dessa små slangar eftersom de inte blir ett bra resultat. men men nu vet du va som behöver göras så de är bara att lycka till. ( ett nät runt kassetten kan vara snyggt för att dölja hålet runt kasseten som finns att köpa på samma ställe som du köpte kassetten. keddy har färdiga man bara klipper till med plåtsax efter spisens form.)
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Rekomenderar defenitivt att du renoverar skorstenspipan med sk glidgjutning. Du behöver all area du kan få, 125 mm är på gränsen till för lite. Montera sedan en huv på skorstenen, bara på toppen, inte på sidorna.
Rostfria rörinsatser fungerar bra vid oljeeldning, annars inte.
 
bara jag som tycker att det verkar dyrt? :P

Jag betalade 5.500:- för montering av instats (handöl). tog nån timme för 2 pers.
Sen brukar ju priset för slag eller glidjutning på ca 1000-1500 metern.
insattsen köpte jag för 9000:- (rea).

totalt gick det på 22 tusen har jag för mig.. Då gled göt jag ca 6 meter..

å andra sidan fick jag oxo in offerter på över 28 tusen.. då ingick inte instattsen..

Så det lönar sig helt klart att få in flera offerter..! :)

värt att tänka på att jag bor i Stockholm.. Där vi skär äpplen med guldkniv om man ska tro vissa offerter man får in..
 
värt att tänka på att jag bor i Stockholm.. Där vi skär äpplen med guldkniv om man ska tro vissa offerter man får in..
Mm.. just det. Närmaste firman som kunde glidgjuta vår skorsten låg över 5 mil bort. Den andra firman som jag kontaktade återkom aldrig. Det blev bara en offert. Men å andra sidan gjorde de ett bra jobb. Något som förvånade mig var hur mycket bättre draget blev efter glidgjutningen, även om jag hade hört att det kunde bli bättre. Klart värt de surt förvärvande 10 lakan jobbet kostade...

(Överhuvudtaget är det en myt att det är billigare att bo på landet än i en storstad. Har aldrig haft så hög lön och låga omkostnader som de fyra år jag bodde en i bostadsrätt i Sthlm  :) )
 
Per-Erik skrev:
bara jag som tycker att det verkar dyrt?  :P

Jag betalade 5.500:- för montering av instats (handöl). tog nån timme för 2 pers.
Sen brukar ju priset för slag eller glidjutning på ca 1000-1500 metern.
insattsen köpte jag för 9000:- (rea).

totalt gick det på 22 tusen har jag för mig.. Då gled göt jag ca 6 meter..  

å andra sidan fick jag oxo in offerter på över 28 tusen..  då ingick inte instattsen..

Så det lönar sig helt klart att få in flera offerter..!  :)

värt att tänka på att jag bor i Stockholm.. Där vi skär äpplen med guldkniv om man ska tro vissa offerter man får in..
Jag tyckte också det var dyrt - hade räknat med betydligt mindre :(
Vi får väl se vad glidgjutaren begär.

 
Majgårdarna
En kompis köpte
8m Decflex TW dubbelmantlat rör med diametern 125mm. 1st Topp , 1st Inmurningsstos samt 3st 100liters säckar Vermeculite isolering,hos Skorstensspararen för 7400kr inkl. moms/frakt
 
Andreas_Hansson skrev:
En kompis köpte
8m Decflex TW dubbelmantlat rör med diametern 125mm. 1st Topp , 1st Inmurningsstos samt 3st 100liters säckar Vermeculite isolering,hos Skorstensspararen för 7400kr inkl. moms/frakt
Det är ungefär samma pris som jag fått hos järnhandeln på orten.
Installationen verkar inte speciellt avancerad.
 
Då har äntligen glidgjutaren fått tummen ur och kommit med en offert.
Skillanden mellan offerterna är att glidgjutaren även fixar en andra rökkanal samtidigt som är ca 6,5m lång.
Summan för detta hamnar på 30k

Offert 1
Slangdragning (5,2m) och montering av Keddy 110 kostar ca 28kkr

Offert 2
Glidgjutning (5,2 + 6,5m) och montering av Keddyn kostar 30kkr

Valet är lätt för mig :)
 
B
Gammal tråd men många som läser.

Nu finns rostfri skorstensslang / slamg för murstock på amazon för 250 kr/M.

Blir svårt för branschfolket som vant sig vid att fucka upp kunder med hutlösa priser.

:)"
 
  • Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
Köp hos en seriös firma som Soliduct.se som säljer typgodkända och fungerande varor.
Jobbet kan du göra själv.
 
B
G Granström2 skrev:
Köp hos en seriös firma som Soliduct.se som säljer typgodkända och fungerande varor.
Jobbet kan du göra själv.
Jag tycker lågprisprodukter blivit så pass bra att de ofta kn vr mer prisvärda än de överprissatta märkesprodukterna.

Inte handverktyg, men mycket annat
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.