Hej,

Har fått en offert från en firma som ska gräva samt lägga rör för att jag ska kunna ansluta till det kommunala vatten och avloppet.

Längden är ca 35m som ska grävas.

Det ska även ner en LTA-Station.

Jag har bifogat underlaget.

Jag tycker spontant att 20 000 för grus är jäkligt mycket pengar. Samt att 76 000 för att gräva är väldigt högt.

Men dessa kanske är priserna på marknaden och jag helt enkelt får inställa mig. Men vill dubbelkolla med någon kunnig / erfaren om det är rimligt.

• Offert med kostnadsfördelning för installation av kommunalt VA, inklusive schaktarbete, rör och grus med total exkl. och inkl. moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är som nästan alltid i markbranschen väldigt saltat, de har ett högt prisläge. Det blir ju lite kul när de börjar speca så här. Till min fastighet kostar 15 ton grus kring 3000 kr (typ 2800 kr var det väl sist) utkört och tippat, och jag bor lantligt. Jag skulle alltså få kring sju lastbilar med 15 ton grus var för dessa pengar, det motsvarar 105 ton grus. Låt oss säga att man gör ett 1 m bred schaktbotten med 20 cm av detta grus för ledningarna. Då skulle dessa 105 ton räcka till 300 m schakt... Du verkar ju mer ha 42 m schakt av avloppsrörens längd att döma.

På tal av avloppsrör, för 7 875 kr kan du köpa 120 m markavloppsrör i 6 m-längder från Uponor från t ex Rinkaby rör. Inga rördelar inkluderade ska sägas men de kostar några tior styck.

Men som sagt, jag är inte förvånad - markföretagen vet hur man tar betalt.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är som nästan alltid i markbranschen väldigt saltat, de har ett högt prisläge. Det blir ju lite kul när de börjar speca så här. Till min fastighet kostar 15 ton grus kring 3000 kr (typ 2800 kr var det väl sist) utkört och tippat, och jag bor lantligt. Jag skulle alltså få kring sju lastbilar med 15 ton grus var för dessa pengar, det motsvarar 105 ton grus. Låt oss säga att man gör ett 1 m bred schaktbotten med 20 cm av detta grus för ledningarna. Då skulle dessa 105 ton räcka till 300 m schakt... Du verkar ju mer ha 42 m schakt av avloppsrörens längd att döma.

På tal av avloppsrör, för 7 875 kr kan du köpa 120 m markavloppsrör i 6 m-längder från Uponor från t ex Rinkaby rör. Inga rördelar inkluderade ska sägas men de kostar några tior styck.

Men som sagt, jag är inte förvånad - markföretagen vet hur man tar betalt.
Känns ju rätt galet att ta typ 5x inköpskostnad för varje material som köps.

Jobbar själv inom IT. Säg att en privatkund vill köpa en dator installerad och klar av mig.
Då är det väl endast min arbetskostnad som är rimligt att ta betalt för.

Min offert hade ju då kunnat se ut enligt:
Dator 20 000kr
Strömkabel 100kr
Skärm 2000kr
Arbetstid installation 4000kr

Men applicerar jag samma markup som denna branch blir det då:
Dator 100 000kr
Strömkabel 500kr
Skärm 10000
Arbetstid installation 4000kr.

Måste jag lösa alla material själv då från någon leverantör direkt. Sen endast betala för grävarbetet för att få ner priset?
Känns helknäppt.

U
eftersom det står ”etableringskostnad fastland”, bor du på en ö?

till 30m rörgrav med både el, vatten och avlopp går det åt typ 5ton 0-8 det är mindre än ett halvt flak för 1000kr + transport eller 7 säckar, 7000kr + transport

U Utsliten och utdömd skrev:
eftersom det står ”etableringskostnad fastland”, bor du på en ö?

till 30m rörgrav med både el, vatten och avlopp går det åt typ 5ton 0-8 det är mindre än ett halvt flak för 1000kr + transport eller 7 säckar, 7000kr + transport
Bor absolut inte på en ö. Bor 5 min bil från en storstad. Så ingen aning vad den kostnaden är för något.

Claes Sörmland
M Martinooo skrev:
Måste jag lösa alla material själv då från någon leverantör direkt. Sen endast betala för grävarbetet för att få ner priset?
Så gjorde jag för att byta avloppet i trädgården. Jag ringde den lokala grävaren som kom och grävde upp ett schakt för avloppet på en fm. Sen drog jag avloppsledningen själv med rör och delar jag beställde hem. Och sen tog jag några helger att petade ned schaktmassorna med en skyffel. Det hela fick på kring 20 000 kr för ett avlopp. Men det blir ju naturligtvis en massa timmar av eget arbete.

Och i ditt fall blir det mer pengar än för mig för ditt jobb är större.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
wildeside
M Martinooo skrev:
Hej,

Har fått en offert från en firma som ska gräva samt lägga rör för att jag ska kunna ansluta till det kommunala vatten och avloppet.

Längden är ca 35m som ska grävas.

Det ska även ner en LTA-Station.

Jag har bifogat underlaget.

Jag tycker spontant att 20 000 för grus är jäkligt mycket pengar. Samt att 76 000 för att gräva är väldigt högt.

Men dessa kanske är priserna på marknaden och jag helt enkelt får inställa mig. Men vill dubbelkolla med någon kunnig / erfaren om det är rimligt.
Svindyrt.

Om jag förstår projektet rätt så är det en väldigt orimlig offert du har fått.

Eller är det väldigt svårgrävt? med mängder av andra rör / slangar elkablar / bredband där det skall grävas? Eller trångt som f*n så att allt måste handgrävas??

5 timmar transport för grus? E det väldigt långt till grustäkten? Eller väldigt besvärliga vägar?
I vintras hade jag fått ca 110 ton 0 -32 bergskross för 15750 + m som du fått pris på.... och det är väl typ 3 gånger så mycket som behövs hos TS??

En effektiv grävmaskinist som är duktig på att planera arbetet så att allt material finns på plats vid rätt tidpunkt tycker jag bör fixa det där jobbet på två dagar ganska så enkelt, och så som jag räknar så är offerten på en veckas arbete ungefär.

Jag tolkar det som att den som lämnat den offerten inte vågar säga nej tack till jobbet, utan säger det istället genom denna offert.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.