P pmd skrev:
Vem vill investera i kärnkraft när sådan kan bli förbjuden efter ett riksdagsval?
Jag
Veddeldning, solceller, oljebrännare kan också bli förbjudna men en kärnkrafts investering på tex 100 000kr anser jag vara betydligt vettigare än att lägga samma pengar på solceller eller en ny oljepanna.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Antalet kärnkraftverk spelar väl ingen roll?
Jo det tycker jag, om vi till exempel bygger 12 nya reaktorer utspritt på 3-4 platser kan vi utan vidare räkna med att man alltid kan ha en svensk eller finsk reaktor nere för service, vilket bör kunna vara lämpligt då våra svenska reaktorer är gamla och behovet av planerbar baskraft bara verkar öka..

• Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Antalet kärnkraftverk spelar väl ingen roll?
Jo, det spelar roll. Elementär sannolikhetslära.
Dessutom kan man ha lite redundans, som jag skrev.

• Gilla
erikjakan och 4 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Måste man bry sig? Man får inte dra el hemma heller, men vi är många som gör det ändå... Eller koppla in en färdigfylld luftvärmepump. Vet man vad man gör så är det väl bara att meka på? Eller är det plomberingar och sigill som visar om man varit där och pillat?
I Finland kanske certifikatpolisen är mer aktiv än i Sverige. :-)

F fribygg skrev:
Jo det tycker jag, om vi till exempel bygger 12 nya reaktorer utspritt på 3-4 platser kan vi utan vidare räkna med att man alltid kan ha en svensk eller finsk reaktor nere för service, vilket bör kunna vara lämpligt då våra svenska reaktorer är gamla och behovet av planerbar baskraft bara verkar öka..
Även om det du skriver skulle stämma så är det precis samma problem ifall en kärnreaktor plötsligt skär ihop. Då försvinner 1000 MW.
Problemet är till och med större när du har flera kärnreaktorer i och med att sannolikheten att ett skär ihop ökar med antalet.

Sedan lägger man maintensstoppen på sommarhalvåret. Men det spelar ju ingen roll.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Även om det du skriver skulle stämma så är det precis samma problem ifall en kärnreaktor plötsligt skär ihop. Då försvinner 1000 MW.
Problemet är till och med större när du har flera kärnreaktorer i och med att sannolikheten att ett skär ihop ökar med antalet.

Sedan lägger man maintensstoppen på sommarhalvåret. Men det spelar ju ingen roll.
Jag anser att det är bättre att ha mer kärnkraft så vi tål att en eller två reaktorer står.
Om vi bara har en reaktor och den stannar är vi helt utan kärnkraft, om vi bygger tolv nya reaktorer är det sannolikt att vi kan exportera fossilfri elkraft till våra behövande grannar årets alla timmar så Karlshamn kan stängas för gott och koleldandet i Polen och Tyskland kan minska.

Med fler reaktorer kan vi planera in underhåll även vintertid och revisionspersonal kan i större mån än i dag erbjudas ordentliga tillvidaretjänster.

Nu lär det ta åtminstånde fem år att bygga och driftsätta en enda reaktor, ska vi ha många nya lär det ta decennier innan alla tolv är klara och under den tiden lär vi få öka andelen dagar/ timmar vi värmer våra bostäder med förnybart biobränsle då nuvarande elproduktion inte räcker till för ekonomiskt rimlig värmepumpsdrift då elen vissa timmar är för dyr för bostadsuppvärmning.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
D daVinci skrev:

För sätta det i relation till vind så förändras totala vindkraftproduktionen över 10% från timme till timme regelbundet (i extremfall även över 15%), så att en kärnreaktor nån gång kan falla ifrån är ett förhållandevis litet problem (om man har några stycken)

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Då måste man ha ett annat fordonsbränsle. Vilket? Det finns få alternativ just nu.
Flytande biobränsle. Etanol tex.

F fribygg skrev:
Jag anser att det är bättre att ha mer kärnkraft så vi tål att en eller två reaktorer står.
Om vi bara har en reaktor och den stannar är vi helt utan kärnkraft, om vi bygger tolv nya reaktorer är det sannolikt att vi kan exportera fossilfri elkraft till våra behövande grannar årets alla timmar så Karlshamn kan stängas för gott och koleldandet i Polen och Tyskland kan minska.

Med fler reaktorer kan vi planera in underhåll även vintertid och revisionspersonal kan i större mån än i dag erbjudas ordentliga tillvidaretjänster.

Nu lär det ta åtminstånde fem år att bygga och driftsätta en enda reaktor, ska vi ha många nya lär det ta decennier innan alla tolv är klara och under den tiden lär vi få öka andelen dagar/ timmar vi värmer våra bostäder med förnybart biobränsle då nuvarande elproduktion inte räcker till för ekonomiskt rimlig värmepumpsdrift då elen vissa timmar är för dyr för bostadsuppvärmning.
Ingen lär vilja bygga den sista reaktorn, som blir den som skulle ta elpriset negativt så snart alla fungerar och det samtidigt blåser.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ingen lär vilja bygga den sista reaktorn, som blir den som skulle ta elpriset negativt så snart alla fungerar och det samtidigt blåser.
Du kan ha rätt, det är lika oekonomiskt att bygga för mycket kärnkraft som att bygga mer vindkraft utan att ha mer vattenkraft att balansera med.

Fördelen med kärnkraft är ju att den är planerbar och att det är ett stort underskott av planerbar baskraft här och i våra grannländer, det lär gå att teckna 25 åriga leveransavtal (till fast pris om man så önskar) oavsett om kraften används här eller i till exempel Tyskland eller England.

Vi kanske kan nöja oss med 10 nya reaktorer om Finland strax kommer igång med bygget av ett par nya kärnkraftverk;)

K karlmb skrev:
Nu finns det ingen sån KÄND fastsatt punkt på produktionsnivån som innebär negativt elpris.
Även OM det hade funnits i närtid ska du inte inbilla nån att man hade kunnat räkna ut den 15 år fram i tid så hela ditt resonemang faller (igen)

B Byggmarodören skrev:
För sätta det i relation till vind så förändras totala vindkraftproduktionen över 10% från timme till timme regelbundet (i extremfall även över 15%), så att en kärnreaktor nån gång kan falla ifrån är ett förhållandevis litet problem (om man har några stycken)
Är det så i din verklighet att vindkraft motsv 1000 MW försvinner plötsligt utan förvarning?
Jag antar det eftersom det är det som är diskussionen. Men då behöver du läsa på. Mycket.

F fribygg skrev:
Hur skall du/ni tåla det??
Det berättar du inte.
Säg 1000 MW per reaktor. Vad menar du skall hända om 1000-2000 MW plötsligt försvinner? Det svarar du inte på.
Ska SvK koppla bort elen för några städer?

Du får väl säga till grannarna dina att du tycker att när kärnreaktorerna strejkar så ska SvK koppla bort elen i din stad. Så får du väl här hur bra dom tycker dina ideer är.

Jag vidhåller att har man nu kärnreaktorer så är det en bra ide med gasturbiner eftersom man snabbt får fart på dom. Då minskar man skadorna av att kärnreaktorer strejkar.

Förstår inte riktigt varför en del har så svårt att förstå det. Och som dessutom inte då kan komma med sakliga invändningar.

Sedan är problemet STÖRRE med fler reaktorer. Det borde gå att inse kan jag tycka.
Antag att sannolikheten för ett haveri är p. Och det är ett litet tal. Har man då 12 reaktorer så är sannolikheten för stort bortfall av effekt ca 12*p.

K karlmb skrev:
Flytande biobränsle. Etanol tex.
Tillverkat av vad? Tänk på skalan/mängden också ...

D daVinci skrev:
Är det så i din verklighet att vindkraft motsv 1000 MW försvinner plötsligt utan förvarning?
Jag antar det eftersom det är det som är diskussionen. Men då behöver du läsa på. Mycket.
Jag hämtade datan från SVK.
Om man tittar på morgonen 21/3-2022 tex så såg vindproduktionen ut så här per timme:
06:00 6131MWh
07:00 5275MWh
08:00 3498MWh
09:00 2595MWh
Så där försvann 3536MW effekt på 3h, så en bra bit över 1000MW per timme föll ifrån. Några timmars förvarning är det säkert på väderrapporterna, men det är fortfarande en betydande skillnad i produktionen.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tillverkat av vad? Tänk på skalan/mängden också ...
Sockerrör, alger, kasserat spannmål, syntetiserat av vätgas eller biogas tillsammans med sol/ vindkraftsel....
Sätten är många.

• Wow
  • Gilla
Guzzen1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.