D daVinci skrev:
Mja, svammel verkar vara ett bra ord.
I EU får man ha olika priser. Det är synnerligen olika priser i elområden.

Men jag ser inte kopplingen till EU. NordPool har inget med EU att göra.
Stort frågetecken till ditt påstående!
Nordpool styrs att ett gemensamt elhandelsavtal inom EU.
https://www.nordpoolgroup.com/en/trading/Rules-and-regulations/
Sen kontrolleras marknaderna av EU's ACER eftersom det finns flera elhandelsplatser inom EU
https://www.acer.europa.eu/
Sen finns det då några länder som gått sin egen väg och det gemensamma elhandelsavtalet ska nu revideras.

P paralun skrev:
Stort frågetecken till ditt påstående!
Nordpool styrs att ett gemensamt elhandelsavtal inom EU.
[länk]
Kan du vara mer specifik på vad dokumentet har med EU att göra.

Det du listar är de regler som gäller inom NordPool. Och som är delvis landspecifika då de länder som anslutit sig senare gråtit sig till nationella avvikelser.
Du kan samtidigt få förklara varför det är smockfullt med just nationella särregler, och samtidigt är något som EU pådyvlat. Stämmer ju inte särskilt väl.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Kan du vara mer specifik på vad dokumentet har med EU att göra.

Det du listar är de regler som gäller inom NordPool. Och som är delvis landspecifika då de länder som anslutit sig senare gråtit sig till nationella avvikelser.
Du kan samtidigt få förklara varför det är smockfullt med just nationella särregler, och samtidigt är något som EU pådyvlat. Stämmer ju inte särskilt väl.
Jo men Nordpools regelverk grundar sig på det här gemensamma elhandelsavtalet för EU
Kortversion från SvK
https://www.svk.se/press-och-nyhete...elpriser/den-gemensamma-elmarknaden-i-europa/

Sen har då Norge tecknat ett eget avtal med EU eftersom de inte är medlem, likså Storbrittanien.

P paralun skrev:
Jo men Nordpools regelverk grundar sig på det här gemensamma elhandelsavtalet för EU
Kortversion från SvK
[länk]

Sen har då Norge tecknat ett eget avtal med EU eftersom de inte är medlem, likså Storbrittanien.
Det som står där har inget med EU att göra. Det har däremot med Nordpool att göra. Det är inte så att SvK inte haft någon elförbindelse med fingrid (Finland) tidigare.

Det som har med EU att göra på den sidan är det som står längst ned. Som stipulerar att SvK inte får koppla bort transmission hur som helst. Det reglerar inget annat. Det är en reglering av staten. Iom att de olika nationerna har dårar i statens ledning. Och så reglerar man dessa så de inte kan ställa till alltför mycket galenskaper. (Var för övrigt många som röstade ja till EU när det begav sig för att man ansåg att svenska regeringen behövde en förmyndare).

Men detta har inget med NordPool att göra.
Varför tror folk att EU har något med Nordpool att göra? Var kommer det ifrån??

D daVinci skrev:
Det som står där har inget med EU att göra. Det har däremot med Nordpool att göra. Det är inte så att SvK inte haft någon elförbindelse med fingrid (Finland) tidigare.

Det som har med EU att göra på den sidan är det som står längst ned. Som stipulerar att SvK inte får koppla bort transmission hur som helst. Det reglerar inget annat. Det är en reglering av staten. Iom att de olika nationerna har dårar i statens ledning. Och så reglerar man dessa så de inte kan ställa till alltför mycket galenskaper. (Var för övrigt många som röstade ja till EU när det begav sig för att man ansåg att svenska regeringen behövde en förmyndare).

Men detta har inget med NordPool att göra.
Varför tror folk att EU har något med Nordpool att göra? Var kommer det ifrån??
Men för böfvelen...jag får väl lyfta fram texten.

Citat, Svk länken.

EU:s regelverk bestämmer

I och med den nya elmarknadsförordningen (bindande EU lagstiftning) från 2019 infördes ett uttryckligt krav på att systemoperatörerna – Svenska kraftnät i Sverige – måste lämna minst 70 procent av transmissionskapaciteten till marknaden för handel.

I klarspråk innebär det att Sverige, med hänsyn taget till driftsäkerheten, inte får begränsa överföringskapaciteten till andra EU-länder med vilka vi har överföringsförbindelser. Sveriges är således bunden att vara en del av den europeiska elmarknaden.

Granskad 26 maj, 2023

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Men för böfvelen...jag får väl lyfta fram texten.
Vad gör du det för?? Jag har ju kommenterat just exakt det i mitt inlägg som du svarar på. Har du inte ens läst det du citerar??

Så här skrev jag: "Det som har med EU att göra på den sidan är det som står längst ned. Som stipulerar att SvK inte får koppla bort transmission hur som helst."

Eller är det så att du inte förstår vad SvK har skrivit?
Finns någon annan förklaring än att du inte läste vad jag skrev, eller att du inte förstår vad SvK skrivit?

Som jag skrev: "Men detta har inget med NordPool att göra."

(Sedan skiter SvK i den regleringen i alla fall. Men det är en annan diskussion).

D daVinci skrev:
Vad gör du det för?? Jag har ju kommenterat just exakt det i mitt inlägg som du svarar på. Har du inte ens läst det du citerar??

Så här skrev jag: "Det som har med EU att göra på den sidan är det som står längst ned. Som stipulerar att SvK inte får koppla bort transmission hur som helst."

Eller är det så att du inte förstår vad SvK har skrivit?
Finns någon annan förklaring än att du inte läste vad jag skrev, eller att du inte förstår vad SvK skrivit?

Som jag skrev: "Men detta har inget med NordPool att göra."

(Sedan skiter SvK i den regleringen i alla fall. Men det är en annan diskussion).
Nej inte alls och du får nog läsa på inkl Nordpools regelverk som du fick länken till.

Här avslogs då SvK's begäran att få undantag från 70% regeln av EU-ACER.
https://www.energiforetagen.se/medl...s-begaran-om-undantag-fran-70-procentsregeln/
Så EU rules!

Sen i sak är det bra med ett gemensamt elhandelsavtal för Europa och Sverige ligger klart risigt till om vi inte bygger det här gemensamt men då får får vi sluta lyssna på miljöfolket och att man inte accepterar kärnkraft.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Mja, svammel verkar vara ett bra ord.
I EU får man ha olika priser. Det är synnerligen olika priser i elområden.

Men jag ser inte kopplingen till EU. NordPool har inget med EU att göra.
Det finns till stor del inom EU...
Men det kan säkert någon Nordpools expert här inne förklara.

P paralun skrev:
Nej inte alls och du får nog läsa på inkl Nordpools regelverk som du fick länken till.

[länk]
Så EU rules!

Sen i sak är det bra med ett gemensamt elhandelsavtal för Europa och Sverige ligger klart risigt till om vi inte bygger det här gemensamt men då får får vi sluta lyssna på miljöfolket och att man inte accepterar kärnkraft.
Att ACER fått bestämma 70% uppfyllnad är en sak. Men betyder det att EUs regler för den inre marknaden gäller på Nordpool?
Var kan man läsa att det är så?

EUs regler gör den inre marknaden häller alla varor. Man får inte införa handelshinder. Det gäller generellt.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Att ACER fått bestämma 70% uppfyllnad är en sak. Men betyder det att EUs regler för den inre marknaden gäller på Nordpool?
Var kan man läsa att det är så?
Jo studerar du länkarna bakåt som jag postade inkl Nordpools spelregler så fattar man.
Sen vilka har den gode Ekenstierna med sin ekenmodell vänt sig främst till? Jo EU-Bryssel eftersom han vet att det hänger på elhandelsavtalet som Nordpool då följer exakt.

Det blir sedan en elhandelsreform som förhoppningsvist får bort volatila priser.
https://www.euractiv.com/section/el...orm-leaves-options-open-for-coal-and-nuclear/

Sluttjötat om detta för ikväll!

Varför skulle den minska prisvariationerna? Det finns inslag som ska underlätta att teckna långa fastprisavtal. Men det minskar ju inte prisvariationen på spotmarknaden

P paralun skrev:
Nej inte alls
Nej inte alls = du har inte läst det du citerar?
P paralun skrev:
och du får nog läsa på inkl Nordpools regelverk som du fick länken till.
Ja, och jag hittar inte någon EU-koppling där.
Du verkar inte heller hitta det. Finns det någon som gör det?
P paralun skrev:
[länk]
Så EU rules!
Det har som jag förklarat tidigare inget med Nordpool att göra. Det är en EU-reglering som reglerar staterna i EU. Så att inte dom gör alltför mycket dumheter. Och SvK har gjort det. Därav att andra nationer teamade upp och såg till att det blev nej för 2022.
Staten (SvK) får helt enkelt inte dra undan transmission för marknaden hur som helst. Nu är det andra gången du får det förklarat.
Och det har som sagt inget med Nordpool att göra.

P paralun skrev:
Vilket då elhandelsavtal??

Hur blev kärnkraft inblandad? Tänker du på alla de trasiga kärnreaktorerna i Frankrike. Ja, dom producerade inte mycket. Och det var sagolik tur för Frankrike att dom hade ledningar till Tyskland, Spanien, Belgien, UK. Och tur att ingen nationell tysk klippte ledningarna. Då hade väl elpriset i Frankrike legat på motsv 100 kr/kWh. Eller mer.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo studerar du länkarna bakåt som jag postade inkl Nordpools spelregler så fattar man.
Sen vilka har den gode Ekenstierna med sin ekenmodell vänt sig främst till? Jo EU-Bryssel eftersom han vet att det hänger på elhandelsavtalet som Nordpool då följer exakt.

Det blir sedan en elhandelsreform som förhoppningsvist får bort volatila priser.
[länk]

Sluttjötat om detta för ikväll!
Detta är väldigt centralt, kan du vara snäll (när du har tid) att upprepa vilka länkar i denna långa tråd du menar visar att Nordpool är bundet av EUs regler för intern marknad? Det var en hearing jag länkade till för fler veckor sen, på TV, där samma fråga ställdes, och det presterades inte något svar.

Nordpool är bara en handelsplats. Men elmarknaden, som nordpool är en del av är definitivt styrd av EUs elhandelsdirektiv. Som i sin tur bygger på att EUs inre marknad ska vara fri från handelshinder.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.