pacman42 pacman42 skrev:
Om de inte skulle kunna skala upp enligt plan blir det dyrt, då håller man gärna igen en aning och ökar långsammare än vad man kan. Så hade jag gjort i alla fall. Man får ju bra betalt ändå.
Och nu blev det tydligen lite förseningar ändå, så det var ju passande att vara försiktig:
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/523e2379-e4bf-463e-8964-37e2cd410312/2

K krfsm skrev:
Och nu blev det tydligen lite förseningar ändå, så det var ju passande att vara försiktig:
[länk]
Precis...

K krfsm skrev:
[länk]
Jag blir klart irriterad på Ringhals "dimridåer" med sina UMM och vad som egentligen felar?
Hursomhelst så har vi importerat ca 5-700MW hela morgonen via Danmark och Tyskland till SE4.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Japp, jag har sett över

• Mobilskärm som visar energistatistik - överskottsproduktion av el och fjärrvärmeanvändning i olika månader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en artikel med lite data över förmodade (?) förbrukningsökningar kommande årsperioder.

https://www.energi.se/artiklar/2023/december-2023/norra-sverige-kan-bli-ett-underskottsomrade/

OM detta förmodas vara korrekt kan det tänkas att energipriserna överlag - allt från biobränsle till el kommer höjas rekorderligt samt att Norrland kommer gå från exportör till importör av el med allt vad det innebär.

Ni får väl ta artikeln för vad den är, men den som lever får se utfallet.

Mvh

Stefan

Om jag lever och galenskapen fortsätter så kommer jag att se till att sälja huset i god tid, migrera utomlands och aldrig blicka bakåt..

• Gilla
etompau
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Hittade en artikel med lite data över förmodade (?) förbrukningsökningar kommande årsperioder.

[länk]

OM detta förmodas vara korrekt kan det tänkas att energipriserna överlag - allt från biobränsle till el kommer höjas rekorderligt samt att Norrland kommer gå från exportör till importör av el med allt vad det innebär.

Ni får väl ta artikeln för vad den är, men den som lever får se utfallet.

Mvh

Stefan
Jag tror helt klart att Norrland kan sluta vara en stor exportör.

Sen tycker jag att "det är bättre att bygga pipelines än elnät" är en lite lustig aspekt. Om man ändå vet att man ska förbruka jättemycket el på ett specifikt ställe - vore det inte rätt bra att istället bygga ett par SMR där, så behöver man bara relativt korta ledningar och slipper pipelines över halva Sverige?

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Budgivningen för imorgon verkar dra ut på tiden. Fortfarande inga siffror tillgängliga på ENTSOE

Det finns elklocka.se

Attitudeswe
Eller direkt från nordpool

Skärmavbildning av elpriser per timme, Nord Pool, mobil, variationsmönster under dygnet.
Skapa konto

OK, så det är ENTSOE som strular igen, det händer förvånansvärt ofta...

Alla elprisområden utom Jylland har samma pris. Och vi har inte oändlig nätkapacitet i alla riktningar.
Ingen kan få mig att tro att dessa elprisauktioner är annat än "riggade"
Karta med siffror och pilar. Verkar vara ekonomisk eller logistisk data. Europeiska regioner markerade.
Skapa konto

M MagHam skrev:
Alla elprisområden utom Jylland har samma pris. Och vi har inte oändlig nätkapacitet i alla riktningar.
[bild]
Inte ens Ebba?

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
[bild]
Vem riggar isåfall? Och hur ser du nåt som Inga kontrollerande organ upptäcker…?

Vad är det du tycker är konstigt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.