F fribygg skrev:
Du kan få en korg medioker granved om du vill, en gåva;)

Skulle jag sälja ved skulle jag sätta värdet betydligt högre än @Pligg85 minst på den nivå som bensinmackarna gör för sina små förpackningar med björkved.

Att själv hugga och lagra ved så man har för ett par år gör ju att man inte behöver köpa energi till bostadsuppvärmning då den är som dyrast utan kan passa på när priset är rimligt, en välfylld vedbod sätts knappast i blockad och påverkas inte alls av bristen sol eller vind en sån här månad, isläggningen på norrlandsälvarna eller oroligheterna i vår omvärld..
Tack men nej tack. Skogen växer väl med virkesförråd motsvarande 50 timmerbilar om året så jag kommer aldrig kunna elda.

Med moderna värmepumpar i kåken så kommer jag aldrig upp i elförbrukning som blir dyrare än att elda säljbar ved.

Blir avverkning om några månader och har köpare på allt löv som kommer fram

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Blir avverkning om några månader och har köpare på allt löv som kommer fram
Att sälja lövved är det enklaste i världen om priset är rätt;)
Jag erbjöd en korg gratis medioker granved mest för att visa att det kan finnas gratis ved, andra måste elda engångspallar då de inte har skog tillräckligt ens för egen hemved.

F fribygg skrev:
Att sälja lövved är det enklaste i världen om priset är rätt;)
Jag erbjöd en korg gratis medioker granved mest för att visa att det kan finnas gratis ved, andra måste elda engångspallar då de inte har skog tillräckligt ens för egen hemved.
Konstigt inlägg.

Ska det vara ett hån eller? ”En korg gratis medioker granved”

Många, speciellt yngre familjer, har det väldigt tufft just nu.

Höga räntekostnader, matpriser som ökat med närmare 30% mm.

Jag förstår nödvändigheten med stabila elpriser, vi kan inte ha ett system där priserna femdubblas plötsligt.

B Boende45 skrev:
Konstigt inlägg.

Ska det vara ett hån eller? ”En korg gratis medioker granved”

Många, speciellt yngre familjer, har det väldigt tufft just nu.

Höga räntekostnader, matpriser som ökat med närmare 30% mm.

Jag förstår nödvändigheten med stabila elpriser, vi kan inte ha ett system där priserna femdubblas plötsligt.
Du kanske inte läst de inlägg som talar om brist på gratis ved och svårigheterna att göra nått åt att våra elpriser numera följer Europas?.Jag anser att en välfylld vedbod är ett utmärkt sätt att göra sig redo för elprischocken som är ämnet för denna tråd.

Varför du @Boende45 försöker få in räntekostnader och ökande matpriser i denna tråd har jag däremot svårt att förstå, det är rktigt OT.

E El oso skrev:
Med kylan åker elpriset upp i Sverige och det är pga alla elvärmda hus som finns, 50% har jag sett en siffra på.
När oljeldningen skulle bort byggdes det oerhört många elvärmnda hus för vi skulle ju få kärnkraft. Ännu ett i raden av misstag.
Varför var det ett misstag menar du ?

Det fungerade ju alldeles utmärkt tills våra idioter till politiker tog en rad korkade beslut och förstörde allting.

El är ett oerhört bra sätt att distribuera energi, central "tillverkning" (jaja jag vet att man inte kan tillverka energi) och enkel och ren distribution.

E El oso skrev:
Om alla elvärmda hus konverterade till nåt mer hållbart, t.ex värmpumsysten, solfångarsystem, solceller, pellets, battenmantlade braskaminer etc
Jag har ju ingen statistik på det, men exakt INGEN jag känner kör helt eluppvärmt idag, eller oljeeldat, exakt alla använder annat uppvärmningssystem, ofta bergvärme eller luftvärmepump, vissa kör pellets.

Solfångarsystem och solceller antar jag var ett skämt eller att du trollade, det är inget som fungerar som huvudsaklig uppvärmning en svensk vinter och det vet ju du också.

E El oso skrev:
samt TILLÄGGSISOLERING och NYA FÖNSTER så skulle efterfrågan minska rejält och priset sjunka...
Jag undrar bara varför folk inte sätter igång
med sådana åtgärder?
Tja, de flesta (inkl jag själv) har kanske redan gjort det och hade ändå en elräkning på över 10 papp förra december typ ?

Det är lite väl mycket "men varför äter dom inte kakor" över ditt inlägg.. Så mycket att det luktar troll.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
”Varför var det ett misstag menar du ?

Det fungerade ju alldeles utmärkt tills våra idioter till politiker tog en rad korkade beslut och förstörde allting.”

När förstörde politiker ”systemet” före eller efter 2020 när elpriser fick hicka?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När förstörde politiker ”systemet” före eller efter 2020 när elpriser fick hicka?
Långt långt före det..

GlennB GlennB skrev:
Långt långt före det..
Jasså? Vad var fel med priserna innan ?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Långt långt före det..
Vad är det som är så extremt fel?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag föreslår att alla som tror att det finns förbättringar vad gäller värmesystem och/eller isolering att genomföra i sitt hus tar kontakt med Energi och klimatrådgivningen, EKR.

Energirådgivningen som är opartisk och finns i de flesta kommuner i Sverige brukar erbjuda rådgivning med hembesök helt utan kostnad.

https://www.energiradgivningen.se/

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om jag är redo för elprischocken som precis startat?

Ja, alltså, det är jag nog. Eftersom alla "förståsigpåare" har sagt att det ska bli lägre priser denna vinter jämfört med förra så kom det ju inte direkt som en chock. Men visst, lite överraskad har jag kanske blivit över de låga elpriserna så här långt i höst/vinter men chock, nä.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Om jag är redo för elprischocken som precis startat?

Ja, alltså, det är jag nog. Eftersom alla "förståsigpåare" har sagt att det ska bli lägre priser denna vinter jämfört med förra så kom det ju inte direkt som en chock. Men visst, lite överraskad har jag kanske blivit över de låga elpriserna så här långt i höst/vinter men chock, nä.
Ugh, jag ser bara minusgrader i prognosen nu. Ner mot -13 i Stockholmsområdet. Om vi får en riktig vargavinter i Europa kommer gaslagrena nallas på rejält och då vill jag inte ens tänka på vad priserna kommer bli. Vi hade sjuk tur förra vintern när den blev så mild…

J JockeHX skrev:
Ugh, jag ser bara minusgrader i prognosen nu. Ner mot -13 i Stockholmsområdet. Om vi får en riktig vargavinter i Europa kommer gaslagrena nallas på rejält och då vill jag inte ens tänka på vad priserna kommer bli. Vi hade sjuk tur förra vintern när den blev så mild…
Du ska också spana efter vind i norr. Då blir elen överkomlig ändå....

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kyla brukar väl dock hänga ihop med vindstilla, när det faller under nollan här i söder känns det inte som det brukar blåsa i alla fall

• Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
Du ska också spana efter vind i norr. Då blir elen överkomlig ändå....
Vinden levererar 9 GW i skrivande stund vilket är ganska nära max vad den kan leverera rent praktiskt, ändå är priset 210 öre /kWh inkl skatt osv i SE3.

Bådar inte gott för framtiden. Men känns sjukt skönt att ha bergvärme nu istället för LVVP iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.