D Dayangel skrev:
10,2 procent i SE4 ja! Skriv då inte att vi som nation har sänkt förbrukningen med 10%.
Dessutom är siffrorna med 10,2% skrivna i februari 2023. Knappast signifikant för hela 2023. Villfarelser.

G
B bjorn.abelsson skrev:
Det är enbart i SE4 som vi har haft tendenser till effektbrist.
Och hur kan det komma sig?

D Dayangel skrev:
Tror du på allvar att en energiöverenskommelse där Mp var med skulle ha inneburit nya reaktorer? Nu driver du med oss?
Det är svårt att veta. I någon mån var det kanske ett "Chicken Race" om vilket parti som först skulle hoppa av överenskommelsen. Nu var det först KD och sedan M som hoppade av. Så MP slapp få sina kort synade.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Det är enbart i SE4 som vi har haft tendenser till effektbrist.
Men varför skriver du då att nationen har minskat förbrukningen med 10% och slår dig kollektivt på bröstet för att vi är duktiga på att spara el när sanningen är långt ifrån dessa siffror?

Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det inte som kontroversiellt. Om vi skulle ha ett system som klarade sig på sol, och vind 6149timmar om åter och gasturbiner behövde ta hand om den sista så skulle det vara utmärkt. Ett fullständigt orimligt utfall, men det är även det hypotetiska utfallet i frågan. Det som är av intresse är inte vilken effekt som behöver finnas, utan hur mycket den behöver nyttjas.
Jag blir inte upprörd över att Karlshamnsverket några gånger varit uppe på hög beredskap. Det är den nischen gas och olja lämpligen fyller.
Det är ärligt talat precis den vägen vi måste gå, och kommer att gå, och redan börjat att gå.
Mer och mer annan kraft än fossilt, och det fossila börjar tappa mer och mer positionen såsom baskraft, utan blir mer och mer det som sätts in vid behov.

Någon gång om ett antal år hoppas ju dock alla på att de allra sista resterna av fossil kraftgenerering försvinner, men de sista procenten (vad är det, kanske 5%, 10%, 20% ...?) kommer helt klart bli besvärligast att få bort.

G OMathson skrev:
Och hur kan det komma sig?
Bristande överföringskapacitet från norr till söder. Kommunalt motstånd mot vindkraft i södra Sverige (fast Skåne är det län som har flest vindkraftverk per kvadratkilometer).

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Bara att kolla i denna tråden eller den du själv skapade (tror jag det va) om ny kk.
Det va inte jag som skrev "det är inte kontroversiellt med fossil spetskraft" men JAG tycker att det är kontroversiellt att bygga ännu fler fossileldade verk, försvaras med att "senare kan de drivas med H2" när ingen bygger stora vätgas anläggningar drivna av billig förnybar el vad jag vet, finns det pengar till detta i sin helhet är det nått knas med utsläppsrätterna. Luftslott?
JAG blev i alla fall lätt irriterad och besvärad av att Tyskland plötsligt ska bygga nya gaskraftverk.
Jag har väl bara inte kommenterat det.

Är det någon i denna tråd, eller någon annan tråd, eller något annat forum, eller bland dina bekanta, arbetskompisar som har utryckt sig positivt?
Har du någonstans överhuvudtaget hört någon säga något positivt om att Tyskland nu ska bygga nya gaskraftverk?

Tänker du att precis alla som inte har nämnt det alls är positiva?

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dayangel skrev:
Sådana här utlägg är tämligen värdelösa. Du vet noll och ingenting om andras förutsättningar så att sitta och säga att det går bra är och förblir litterärt hittepå från en drömmare. Bespara oss sådant, tack.
Framförallt är det en massa industri, affärer, kontor osv, som absolut inte har någon möjlighet att stänga av elen i några dyra timmar.
Visst är det bra att en del kan det, men det räddar inte allt.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Ganescha skrev:
Ja vad är det för dumheter, ska jag stänga av LLVP ett par TIMMAR med nerkylning av hemmet för att sen låta den gå och för att sen värma upp det huset har tappat i värme? 😂 HUR kan det bli bättre? Pumpen kommer ju få jobba hårt för att få upp huset i grader igen. Inte ens chans att det skulle bli effektivt.
Där har du väl iofs fel.
Det är endast en ren komfortfråga.
Elenergi sparar du självklart, samtidigt som den energi du sen köper är alltså både i mindre mängd och kostnad = dubbel besparing.

Har du en on/off pump så tar den inte heller någon skada, däremot en inverterstyrd pump får ju ett extra start/stopp som sliter något.
Och ja, det finns faktiskt en parameter till, om det är t.ex. nollgradigt ute när man stänger av pumpen, och sen t.ex. 15 minus när man ska köra ikapp, så blir det sämre COP och vinsten av det hela minskar.
Med tillräckligt stor tempskillnad så försvinner hela vinsten och blir förlust.
En BVP däremot spelar detta ingen roll.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
B bjorn.abelsson skrev:
För den ovillige är allt omöjligt. Gör som du vill, men bespara oss gnäll om höga elpriser om du inte har gjort åtminstone de enklaste åtgärderna för att minska dina elkostnader. Svenska folket totalt har under 2023 minskat elanvändningen med 10 procent under de dyraste timmarna. Var tacksam för det; det ger även dig billigare el.
Jo det är bra att det görs en del (jag är också en av dessa som sparat in elanvändning under dyra topptimmar, så jag är med på både tanken och tåget) men som sagt, det kan inte ordna upp allt, i alla fall inte i Europeiska länder med ganska lite andel vattenkraft.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Där har du väl iofs fel.
Det är endast en ren komfortfråga.
Elenergi sparar du självklart, samtidigt som den energi du sen köper är alltså både i mindre mängd och kostnad = dubbel besparing.

Har du en on/off pump så tar den inte heller någon skada, däremot en inverterstyrd pump får ju ett extra start/stopp som sliter något.
Och ja, det finns faktiskt en parameter till, om det är t.ex. nollgradigt ute när man stänger av pumpen, och sen t.ex. 15 minus när man ska köra ikapp, så blir det sämre COP och vinsten av det hela minskar.
Med tillräckligt stor tempskillnad så försvinner hela vinsten och blir förlust.
En BVP däremot spelar detta ingen roll.
Utöver komfort så kan det ju dock som du själv säger bli en ekonomisk fråga - åt vardera hållen 😉 fick jag chansa, baserat på den rätt som kraftigt ökade förbrukningen under januari, så åker åtminstone vissa hushålls klimat- och miljöansträngningar gällande elförbrukning ut genom självdraget när dom riktiga köldknäpparna gör sig påminda. Detta är bra. Det kan få mer folk att sätta press på politiken att leverera bättre, stabilare och billigare elleverans istället för att offra komforten.

Mikael_L
G OMathson skrev:
Nu har väl inte Karlshamn kört aktivt i år och är väl tveksamt om det upphandlas en period till, det vet säkert du bättre än jag. Men att inom nordpolområdet bygga ännu fler fossila verk "för att det är för dyrt att driva befintliga reaktorer vidare" det tycker jag är åt pipan.
Hur billigt är egenligen ett gasdrivet verk i normalstorlek? Måste vara väldigt billigt om det bara ska generera ett fåtal MWh per år att sprida ut alla kostnader på.
Tja, Sverige behöver ju inte egentligen ta något mer ansvar, vi levererar redan väldigt mycket kraft till andra länder, det är väl de som måste börja ordna upp sitt eget energisystem.

Men oavsett tycker jag att det är väldigt beklagligt att O2 och R1 stängdes ner.
(O1 hade oavsett lagts ner för länge sedan, en dålig, gammal, liten reaktor med väldigt låg kapacitetsfaktor, absolut sämst i Sverige med god marginal, och R2 har jag inte riktigt förstått ifall korrosionskadan verkligen var omöjlig att reparera). Men O2 och R1 var ju fina bra välskötta reaktorer (O2 mitt i renovering och effekthöjningsprogram).

Men man får ju inse skillnaden mellan gamla färdigamorterade kärnkraftverk med i stort sett endast kostnad för drift och bränsle och nybyggda reaktorer där kapitalkostnaden också ska läggas på elpriset.

Jag tror nog att Karlshamnsverket kommer få vara effektreserv några fler år framöver.

P pmd skrev:
"Kunderna" till det offentliga bolaget kan bara klaga vart fjärde år, och enbart generellt. Eftersom valen till alla tre politiska församlingarna vi har sker samma dag grumlas dessutom förutsättningarna för "kundernas" val lite. Det är svårt att sätta sig in i tre olika politiska sammanhang samtidigt.

En kund till ett privat företag kan gå till en konkurrent omedelbart när den inte är nöjd.
Helt i enlighet med sosseriets planer.

B bjorn.abelsson skrev:
Att bygga ut lönsam elproduktion som ger exportinkomster har jag svårt att se som en "börda". Är vår export av järn och skog också en "börda"?
En skillnad är att om du ökar gruvbrytningen och skeppar lite extra järn någonstans utomlands, så drabbar det inte folk i allmänhet i någon större grad (utom om ditt hus råkar ligga ovanpå gruvan i Kiruna).

Om du däremot bygger nya kablar till kontinenten för att få in mer "exportinkomster" av el, så innebär det även en gigantisk förmögenhetsöverföring från elkonsumenterna (framför allt hushåll och små verksamheter som inte kan teckna förmånliga avtal) till elproducenterna.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.