311 617 läst ·
5 439 svar
312k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Ändock har vi ett statligt stamnät, ett statligt trafikverket som driver och förvaltar järnväg, vägar, hamnar osv runt om i hela landet, och ett delvis statligt ägt Skanova som driver hela kopparnätet.
Och det finns väl mer, men jag nöjer mig här.
Så de här "naturliga monopolen" verkar ju även kunna läggas i en korg och drivas av det allmänna.
Men nåja, jag driver egentligen ingen åsikt i detta. Jag kan ju torrt konstatera att verksamheter kan vara dåliga och misskötta och dåliga för kunderna, oavsett vilken form de drivs i.
Jag ser alltså ingen självklarhet i att det skulle bli bättre ifall alla lokala elnät drevs i statlig regi, ev skulle det bli sämre.
Så de här "naturliga monopolen" verkar ju även kunna läggas i en korg och drivas av det allmänna.
Men nåja, jag driver egentligen ingen åsikt i detta. Jag kan ju torrt konstatera att verksamheter kan vara dåliga och misskötta och dåliga för kunderna, oavsett vilken form de drivs i.
Jag ser alltså ingen självklarhet i att det skulle bli bättre ifall alla lokala elnät drevs i statlig regi, ev skulle det bli sämre.
Nu är ju iofs "hela" kopparnätet kraftigt decimerat numera.Mikael_L skrev:
Ändock har vi ett statligt stamnät, ett statligt trafikverket som driver och förvaltar järnväg, vägar, hamnar osv runt om i hela landet, och ett delvis statligt ägt Skanova som driver hela kopparnätet.
Ja det finns ju en avvecklingsplan, det ska väl vara helt borta om bara något år, har jag för mig.pacman42 skrev:
Jag orkar inte kolla.
Men det är lite roligt det här.
När man vill hylla statliga verksamheter så väljer man ut några välskötta sådana, och vill man tvärtom så väljer man ut några miskötta.
Och samma går lika bra att göra med privata verksamheter.
Jag lyckas inte riktigt upptäcka någon naturlag i detta, utan jag tror att det inte är ägarformen som avgör, utan annat.
Skillnaden är väl att vi i någon mån röstar om hur det allmänna ska fungera medan de privata monopolen styrs av aktieägarna. När det allmänna slutar fundera så är det ju oftast för att våra politiker har bestämt det, sen effektueras det genom att man underfinansierar tills det är tillräckligt dåligt för att läggas ner eller privatiseras.Mikael_L skrev:
Ja det finns ju en avvecklingsplan, det ska väl vara helt borta om bara något år, har jag för mig.
Jag orkar inte kolla.
Men det är lite roligt det här.
När man vill hylla statliga verksamheter så väljer man ut några välskötta sådana, och vill man tvärtom så väljer man ut några miskötta.
Och samma går lika bra att göra med privata verksamheter.
Jag lyckas inte riktigt upptäcka någon naturlag i detta, utan jag tror att det inte är ägarformen som avgör, utan annat.
Det finns exempel på motsatsenD daVinci skrev:
Bonnesen på Swedbank när hon svor sig fri från tokerierna i Estland, en verksamhet hon var ansvarig för när den startades. Hon påstod att hon inte hade ansvar för det. Hon visste inte. Hon var enligt lag skyldig att veta.
Sjöfartsverkets inköp av nya sjöräddnings-helikoptrar som var "lagom bra".
VD där var visserligen generaldirektör men hon ljög oförblommerat i rätten trots bevis på felaktigt agerande och kom undan.
Det räcker med att titta på hur t ex S försöker retuschera sina misstag under sin senaste regeringsperiod.D djac skrev:
Övriga partier är inte mycket bättre. Det är mest sandlåda i riksdagen.
Jag håller med dig, men tyvärr blir det bara värre och värre med bortförklaringar.
Här kan man också kolla day-ahead-priser.G Grundberg.N skrev:
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/
Och här, även här med API. Detta är det klart enklaste APIet.Mikael_L skrev:
https://Elprisetjustnu.se
Det underbara vad gäller elpriser är att vi ser att det nu stabiliserat sig.
30 öre/kwh sommarmånaderna och 80-100 öre/kwh vintertid.
Katastrofaffär för de som installerat solcellspaneler. Men för en normal husägare bör det vara i högsta grad hanterbart.
30 öre/kwh sommarmånaderna och 80-100 öre/kwh vintertid.
Katastrofaffär för de som installerat solcellspaneler. Men för en normal husägare bör det vara i högsta grad hanterbart.