D Daniel 109 skrev:
Under förutsättning att det finns begränsningar i exportledningarna ja. Det kan du definitivt inte räkna med.
För det första är det inte så enkelt att man bara bygger kablar överallt. Det har sydvästlänken bevisat där kapaciteten inte kan nyttjas fullt ut eftersom R1 och R2 lades ned under tiden den byggdes.

För det andra har det inget med saken att göra. Kablarna och dess kapacitet är redan fastställda från SE1 -> SE2 -> SE3.

Om vi vill elektrifiera vår industri är det ett faktum att SE1 och SE2 inte längre kan exportera så mycket så de kan fylla kablarna söderut.

Det är också ett val hur mycket export/importkablar vi bygger mot vår omvärld. Det är ett politiskt beslut.

Fler kablar mot kontinenten betyder fossila priser som kommer drabba norrland, och då blir det ingen elektrifiering.

Så hur vill vi ha det, vill vi ha elektrifiering eller inte?

Så du menar att vi (vem ska bygga och finansiera) kan bygga elproduktion, men inte acceptera exportledningar?

Så fungerar det inte.

D Daniel 109 skrev:
Så du menar att vi (vem ska bygga och finansiera) kan bygga elproduktion, men inte acceptera exportledningar?

Så fungerar det inte.
Precis så fungerar det. Annars blir det ingen elektrifiering och vi kommer se vår industri flytta till länder som kan ge billig energi.

Hur vi bygger elproduktion är enkelt. Incitamenten ligger i att det är i svensk industris intresse att det byggs elproduktion som levererar låga elpriser.

Sedan kan staten hjälpa till med riskdelning och CfD för att ge garanterat pris. Avkastningen är en blomstrande industri och låga elpriser till folket som inte påverkas av tysk destruktiv politik.

För att inte nämna den enorma klimatvinst som uppstår.

D
J JockeHX skrev:
Så hur vill vi ha det, vill vi ha elektrifiering eller inte?
Just det tror jag att alla här är positiva till men det ligger knappast i våra händer, på sikt är det nog ostoppbart men hur det kommer ske vet vi inte. Så länge alternativa energikällor får vara billiga, fossilt, så kommer det vara svårt att bygga elektrifieringen på el som är multiplar dyrare, visst kan vi spä ut med sol och vind men pusslet är svårt att lägga ekonomiskt.

Just nu är jag lite pessimistisk, behöver inte återupprepa att detta är ett supervalår och det kan mycket väl bli en fossilifiering istället för en elektrifiering vi kommer se.

D daVinci skrev:
Nja, det var när man kopplade in Nordsjölänken till kärnkrafts-england som priserna i södra Norge åkte upp.
Det lär ha berott på både att England satsar på kärnkraft och att England har kabel över till Frankrike.

Tanken med Nordsjölänken var att Norge skulle nasa reglerkraft till England och köpa billig vindkraftsel tillbaka. Vilket skulle vara en Win WIn. Men så var det ett slukarhål på andra sidan.
Vad har du kokat ihop nu?
England har fortfarande en stor andel fossil elproduktion samt har nått insikten om vindkraftens begränsningar. Kärnkraften står för en liten del men man ska nu då satsa stort på kärnkraft.
Energi:
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/6581cb5aed3c34000d3bfbfc/UK_Energy_in_Brief_2023.pdf
Kärnkraft:
https://www.gov.uk/government/news/...bills-and-strengthen-britains-energy-security

Och slukarhålet Storbrittanien är då klart mer motiverat än storsnyltarna från Danmark, Tyskland har fått fart på sin stora kolkraftverk så de behöver inte "snylta" just nu.

D djac skrev:
Just det tror jag att alla här är positiva till men det ligger knappast i våra händer, på sikt är det nog ostoppbart men hur det kommer ske vet vi inte. Så länge alternativa energikällor får vara billiga, fossilt, så kommer det vara svårt att bygga elektrifieringen på el som är multiplar dyrare, visst kan vi spä ut med sol och vind men pusslet är svårt att lägga ekonomiskt.

Just nu är jag lite pessimistisk, behöver inte återupprepa att detta är ett supervalår och det kan mycket väl bli en fossilifiering istället för en elektrifiering vi kommer se.
Tänk om alla hade resonerat så. "det ligger knappast i våra händer".

Det ligger 100% i våra händer.

Ja, det ligger i våra händer till 100% om du med vi menar EU. Om du menar Sverige så ligger det också i våra händer, men inte till 100%. Övriga EU har också en stor del i det.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Tänk om alla hade resonerat så. "det ligger knappast i våra händer".

Det ligger 100% i våra händer.
Njau... det ligger att gemensamt med andra kloka länder inom EU att lösa det här.
Mycket viktigt att man delar på bördan.

Finland kommer med säkerhet att bygga mer kärnkraft. Estland ska besluta samt Polen har beslutat och har en flotta med SMR reaktorer på gång. Vi får anpassa vårt behov av nya SMR reaktorer till vad andra bygger.

Mikael_L
J JockeHX skrev:
Precis så fungerar det. Annars blir det ingen elektrifiering och vi kommer se vår industri flytta till länder som kan ge billig energi.
Vilka länder har billigare energi än Sverige?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilka länder har billigare energi än Sverige?
Vad tror du händer med våra elpriser när vi går från nettoexport till nettoimport?

Mikael_L
Inte tror jag priserna sjunker i andra länder åtminstone ...

Jag tror du måste börja inse att det inte är Sverige som har problem, det är andra länder.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte tror jag priserna sjunker i andra länder åtminstone ...

Jag tror du måste börja inse att det inte är Sverige som har problem, det är andra länder.
Logiken has left the building, thrown away the key and set the building on fire.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
OK, jag frågar igen.
Vilka länder har lägre elpris än Sverige?

(vi får nog reda ut en sak i taget)

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, jag frågar igen.
Vilka länder har lägre elpris än Sverige?

(vi får nog reda ut en sak i taget)
Jag tror inte vi behöver reda ut något. Det ÄR andra länders problem. Men vi importerar deras problem - framförallt på vintern. Och när vi går från nettoexport till nettoimport blir det vårt problem precis hela tiden.

Vissa här kanske önskar cementera detta problem hos oss av någon rent masochistisk filosofi. Kanske vill de att industrin ska flytta till andra länder som Tyskland gör med sin deindustrialisering pga höga energipriser.

Mikael_L
Jag måste åka iväg nu.
Men jag återkommer (om det inte redan är överspelat då)

• Älska
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.