92 863 läst ·
365 svar
93k läst
365 svar
Är något fel på våra nya solceller
Så här såg det ut i veckan med strålande sol.S Sir Duke skrev:
Vi förstår ju att vi blivit lovade mer än leverantören kan leverera. Och vi var naiva som accepterade en offert utan att titta närmare på förutsättningarna men i offerten så stod detta:N niblom skrev:16 paneler i Syd ger en teoretisk maxeffekt på 8800W
8 paneler i öst ger en teoretisk maxeffekt på 4400W
4 paneler i väst ger en teoretisk maxeffekt på 2200W
Detta är under förutsättning att de har optimal vinkel mot solen (dvs 90 grader), är skuggfria, det är molnfritt och panelerna inte blir för varma. Ovanstående kan inte hända samtidigt då ni har skugga, celler i olika väderstreck osv.
På bilderna i post 320 så har 4 paneler skugga, 8 har troligen inte optimala förhållanden (indirekt soljus), panelerna ger aldrig 100% det är kanske MAX 98% som sen degraderas under tiden som går, det är inte mitt i sommaren än när solen ger som mest. När man räknar ihop allt detta, så stämmer troligen (tyvärr) vad du får med vad du kan få med de förutsättningarna som du har.
Som jämförelse: Jag har 18.3kWp installerat, jag har de senaste dagarna fått runt 16.3 - 16.5kW som absolut max.
Vad har de lovat för årsproduktion i offerten?
Mvh Niklas
Solcellsinstallation 20,9kW, Installation vid söderläge kan årsproduktionen vara mellan 28-32 000kWh
Nu fick inte så många paneler plats, samt att vi inte har allt i söder. Dock skulle jag säga att ovan är glädjesiffror även vid de förutsättningarna men den kunskapen hade jag tyvärr inte då.
En annan offert vi fick hade installerad effekt på 15.2 och kunde ge 13 300 kWh per år så det är väl någonstans där vi kanske landar?
N niblom skrev:16 paneler i Syd ger en teoretisk maxeffekt på 8800W
8 paneler i öst ger en teoretisk maxeffekt på 4400W
4 paneler i väst ger en teoretisk maxeffekt på 2200W
Detta är under förutsättning att de har optimal vinkel mot solen (dvs 90 grader), är skuggfria, det är molnfritt och panelerna inte blir för varma. Ovanstående kan inte hända samtidigt då ni har skugga, celler i olika väderstreck osv.
På bilderna i post 320 så har 4 paneler skugga, 8 har troligen inte optimala förhållanden (indirekt soljus), panelerna ger aldrig 100% det är kanske MAX 98% som sen degraderas under tiden som går, det är inte mitt i sommaren än när solen ger som mest. När man räknar ihop allt detta, så stämmer troligen (tyvärr) vad du får med vad du kan få med de förutsättningarna som du har.
Vad har de lovat för årsproduktion i offerten?
Mvh Niklas
Har de gjort någon utfästelse på det som ni fick installerat nu? Den första är ju en ren glädjekalkyl som aldrig kommer att stämma.M Michaelamela skrev:Vi förstår ju att vi blivit lovade mer än leverantören kan leverera. Och vi var naiva som accepterade en offert utan att titta närmare på förutsättningarna men i offerten så stod detta:
Solcellsinstallation 20,9kW, Installation vid söderläge kan årsproduktionen vara mellan 28-32 000kWh
Nu fick inte så många paneler plats, samt att vi inte har allt i söder. Dock skulle jag säga att ovan är glädjesiffror även vid de förutsättningarna men den kunskapen hade jag tyvärr inte då.
En annan offert vi fick hade installerad effekt på 15.2 och kunde ge 13 300 kWh per år så det är väl någonstans där vi kanske landar?
/N
Ni har ju speciella förutsättningarM Michaelamela skrev:Vi förstår ju att vi blivit lovade mer än leverantören kan leverera. Och vi var naiva som accepterade en offert utan att titta närmare på förutsättningarna men i offerten så stod detta:
Ni får ju snart se, senare i vår och i sommar, och till slut efter ett helt år vad ni får ut i produktion.
28000-32000? Låter helt galet imo.
Ni har ju också besiktning på gång, det är ju bra!
Försök njuta av solen.
Vad då ”ska”? Det är väl helt upp till parterna hur mycket information som behövs.
Visst, visst.D Daniel 109 skrev:
Menade inte "ska" som i lagkrav, utan att det är gängse. En självklar del av att sälja in solcellerna. Betydligt naturligare än att bara stå och säga "Ni kommer få 17 000 kWh".
Jag fick en bunt papper utan att be om det.
Vi fick inte heller snö och vindbelastning eller annan dokumentation som ska finnas. Något jag efterfrågar nu när jag vet vad som krävs.S Sir Duke skrev:
Hela den hör resan har varit en mardröm.
Usch.M Michaelamela skrev:
Vet inte om det är någon tröst, men ni delar det med många. Finns gott om pajasar som springer på taken. Nästan alla jag pratat med har haft något strul med sina installationer, och det strulade för oss också. Det är mycket fort och fel och runt hörnet-garanti i branschen.
Men. Nu har ni ju en anläggning som faktiskt fungerar och producerar.
Och så har ni besiktning på gång. De kommer ju kunna säga om något är rakt av fel, eller om det funkar men kan optimeras på något sätt.
Och så har vi hela solsäsongen framför oss så då går det att utvärdera bättre.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Ser inte så dumt ut kan jag tycka, enda är väl att hela anläggningen är designad att leverera max effekt på förmiddagar. Kväll dyker effekten rejält redan efter kl 17. Med tanke på nyttan av egenproduktion så blir det ju av viss vikt att ni kan göra av med en stor del av den producerade elen när den finns tillgänglig från er solanläggning,M Michaelamela skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Här är litet hur vi tänkt och hur det blev efter våra förutsättngar, ett 38 graders-tak i orientering 110 grader från syd dvs en smula norr om rakt västerut. Läge: växjö, kronoberg, småland.
Vi ville ha max produktion när vi har chans att maximera egenförbrukning. I vårt fall eftermiddagar - kväll.
Anläggningen har max 11 kWp, men det lär vi aldrig se. Systemlösning Solaredge pga vandrande skuggor av vegetation, ventilationshuvar.
Ps. En systemiskt bra tanke med setupen, förutom detta att ge huvudsakliga bidraget till tvätt, disk, torktumling på em - kväll är behovet av AC - drift under just eftermiddagar - kväll under varma sommarmånader. Drar inte enormt mycket men ca 1500 W. Men detta hjälper upp egenförbrukningen i kalkylen totalt sett - tillgång på el motsvarar lokal efterfrågan i det läget.
Vi ville ha max produktion när vi har chans att maximera egenförbrukning. I vårt fall eftermiddagar - kväll.
Anläggningen har max 11 kWp, men det lär vi aldrig se. Systemlösning Solaredge pga vandrande skuggor av vegetation, ventilationshuvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ps. En systemiskt bra tanke med setupen, förutom detta att ge huvudsakliga bidraget till tvätt, disk, torktumling på em - kväll är behovet av AC - drift under just eftermiddagar - kväll under varma sommarmånader. Drar inte enormt mycket men ca 1500 W. Men detta hjälper upp egenförbrukningen i kalkylen totalt sett - tillgång på el motsvarar lokal efterfrågan i det läget.
Redigerat:
Tack för input! Vi har satt så många paneler vi kan (förutom åt norr), så rent krasst kan vi inte göra något åt det. I första offerten skulle vi få plats med 38 paneler, för att sen få plats med 34 för att tillslut få plats med 28.H Harald Blåtumme skrev:Här är litet hur vi tänkt och hur det blev efter våra förutsättngar, ett 38 graders-tak i orientering 110 grader från syd dvs en smula norr om rakt västerut. Läge: växjö, kronoberg, småland.
[bild]