@Michaelamela Hur har det gått här, har de slutfört allt enligt dina krav ?

M mortimer skrev:
@Michaelamela Hur har det gått här, har de slutfört allt enligt dina krav ?
Vi är nöjda med lösningen. De dök upp med en ställning och satte upp 16 optimerare. Nu gör vi lika mycket som vi gjorde en bra dag i augusti så det borde vara löst. Sen kommer vi inte upp i mer än 6000-7000 som max när solen står som högst men jag tänker att det rättar till sig när solen kommer mer! Vad tror ni? Nu ska vi bara beställa en besiktningsman så får vi ta det vidare efter det.

• En graf som visar dagens elproduktion från solpaneler, med noll produktion vid tiden 23:40.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över solenergiproduktion under en dag, högsta vid middagstid, totalt 40,2 kWh genererat.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Utan att ha gjort närmare analys och läst på i detalj så skulle jag säga att detta ser jättebra ut, och då är det ändå bara produktionsdata från sent februari.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Michaelamela skrev:
Vi är nöjda med lösningen. De dök upp med en ställning och satte upp 16 optimerare. Nu gör vi lika mycket som vi gjorde en bra dag i augusti så det borde vara löst. Sen kommer vi inte upp i mer än 6000-7000 som max när solen står som högst men jag tänker att det rättar till sig när solen kommer mer! Vad tror ni? Nu ska vi bara beställa en besiktningsman så får vi ta det vidare efter det.
Ser väl bra ut, vi hade häromdagen max 4 kW i effekt när solen sken från blå himmel. Vår anläggning är på 11,2 kWp i Stockholm.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ser ju utmärkt ut, så här såg samma dag ut för mig, man ser när grannens tak skymmer första raden och sedan andra raden.
TCZsm9sDqxk-XBfuutrDnsZ6grq0lHmjkL1dOrhkvGCpBYdj2G31zyblX-Zf5a8ynHdSDN0tJcAdPduey70noBp4bhGp_0DXdujo1GoS1kOEe6adAGFEWGzXbw3Zq_C0834My2kdRp97Aa5bcOkoDTpytwQoRYt6HAuSBd0waZ4qMGwPA9qWnXFcjr3CbbTNy_BXia1mJ53GJgmxaN2VIXFsitOEYErOR5FQPOyLxVvX8lu71LVj4vqtU_1nLQzTp4MnRDSXwNXShBz5BPlxGXSpo7lycVmukffYA4BVfAU5CtyBdKE6IHsoWuR1Aiowl3IvPBjLbUSmpoOEqLac5q3EeoXoQeHEut3j-S7yv0GgiTiYyM2N40udEvUkOVimnXV7uQWWnN7qKB8ImL9dP5pfs6IsaJbtSS5EtUx5IhNnv4wN1QtvvtXwZfIIgiGmYCE25vAR6c8el-q--lb2p6HcbziHqYUEMgoa32VxIyR1AbzB-e2pHQ0BK40-BFqcbldOewok_PY-4rVtbsM5BHk3LeE0zdS-oS1ETsjS6bWUJqVoY3FA41XwU_iGAJs4QCnAaB-NN3d79pZ_HviyMchQI2RWvGmXdMjqcdjjtlNNQl3lp_QaIzdmIvaaiFdfXfm6vyEoT6zcN7KWjcs-aRp2zoz_GUzSHJrI5sjrt2x4ZK2yXP2VNx9GT17BD9togBwso0AGlpjJ6NVg1x_kSmHAUA90ZQNBVPt-H7FQs6_olVOxB5NYqLQXDRzNq2DEr3Z1vVUpNWj_C9hmjLmjsHXU4ac98h2a8kvX6BOj9AQwTGriohZykDXfOMjpUFnMLIQDXrFRGlrkhJ8hUdJjfvB2b0pN7IVRu3LNx2X1BZbfeukYkEp3JHiTwONUExyYyyb2HfiUk_WFy0YuAZfhkD735G6u764ghD2oSDrQd-ByOA=w982-h853-no

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vad roligt att läsa, det verkar ju ha löst sin för dig Michaelamela till slut!
Igår var det en bra dag för solelproduktion i Stockholmsområdet. Min anläggning på 12,6 kWp, som tyvärr är delvis skuggad på eftermiddagen av en fridlyst gammal ek har 2 strängar, båda på södervända tak med 27 graders takvinkel (9,0 kWp+3,6 kWp) såg ut så här igår:

Graf som visar energiproduktion över tid från olika källor, med toppar under mitt på dagen.

• Diagram som visar energiproduktion över tid, sannolikt från solpaneler, med olika kategorier för effektutdata.
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Den grafen gick ju inte bra att se på datorn, här kommer ett annat skärmklipp från appen!

Graf över solenergiproduktion; visar effekt (W) över dagens timmar; total produktion 24.68 kWh.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Michaelamela,
Det är bra 40 kWh i slutet av feb och var en helt klar och solig dag antar jag. Det kommer nu bara att öka och öka dag för dag fram till ca midsommar.

Du får skicka solcellsinstallatören en räkning för den goda utbildningen du har hållit för dem. Nu är de nämligen mycket bättre solcellsinstallatörer.
Du har enligt 1:a inlägget 15,4 kWp och ca 40 kWh är nog vad man då får i södra Sverige, i slutet av feb.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag har ganska exakt 10kWp och fick igår ut 27.6kWh (1/3-23 )-> 15.4kWp ca 42.5kWh
men det är ju om panelerna suttit på mitt tak.
sen 26/2-23 fick jag ut 21.1kWh -> 15.4kWp ca 32.5kWh (och då producerade du enl bild ca 40kWh )
Så du får ut mer per kWp än mig ... men då bor jag i Nrkp och du i Skåne så det gör ju en del.

Och ser man till max Watt så är 6-7000W max den här årstiden.
Det blir mer sen då sommaren kommer igång :D

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Idag når jag nog 50 kWh på min anläggning på 10,3 kWp. 28/2 fick jag 47 kWh. Nordvästra Skåne.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Idag når jag nog 50 kWh på min anläggning på 10,3 kWp. 28/2 fick jag 47 kWh. Nordvästra Skåne.
vilka väderstreck har du dina paneler?

vi har 16 i syd, 4 väst 8 i öst

28 st i 2 strängar mot sydsydväst.

Idag är det bra sprätt på solen. Nordanvinden kyler panelerna.
Förbrukningsmätare visar aktuell effekt i kilowatt (kW) och utnyttjandegrad i procent, indikerar låg batterinivå.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Då har det gått ca 2 månader sedan de var här och fixade saker och ting och jag är fortfarande inte 100% på att vi får vad vi bör.

Kollar jag med grannar runt oss som har 2/3 av vår anläggning så gör de lika mycket som vi gör nu. Förstår att väderstreck, taklutning etc också väger in.

Det jag tycker är konstigt är att vi ligger mellan 8000-9000w som mest, borde det inte vara mer när solen står som högst och träffar i princip all paneler (anläggningen är 15,4)

vid några enstaka tillfällen har den varit uppe på 10 000 men då är det sekunder när det är sol och molnigt om varannat.

Var inne i appen innan idag och tog foto på de olika graferna men det är som att läsa kinesiska. Tycker ni att vi ska sitta still i båten och avvakta?

Idag har vi haft strålande sol i Skåne, gjorde totalt 63,3 kWh (att jämföra med 59 som vi gjorde som mest i mars).

• Energihanteringsapp, trefasström och spänning över tid för en växelriktare, fluktuationer i grafen.
    Skapa konto
  • Skärmavbild av energihanteringssystem som visar solpanelers ström och spänning över tid.
    Skapa konto
  • Skärmavbild av mobilapp som visar kraftproduktionskurvor för likström och aktiv effekt under en dag.
    Skapa konto
  • Skärmdump av en övervakningsapp för solenergianläggning som visar aktuell prestandadata som ström, spänning och energiproduktion.
    Skapa konto
  • Skärmavbild av mobilapp för övervakning av energianläggning, visar daglig och total produktion, spänning och ström.
    Skapa konto
  • Skärmavbildning av en mobilapplikation som visar elektriska spänningar och strömmar med tidsaxel och färgkodade grafer.
    Skapa konto
  • Skärmdump av energiövervakningsapp visar solkraftsproduktion, intäkter och väderprognos.
    Skapa konto
M Michaelamela skrev:
vilka väderstreck har du dina paneler?

vi har 16 i syd, 4 väst 8 i öst
Du har troligen för få paneler för att igång ena slingan ordentligt. De som är i öst och väst kommer inte få sol samtidigt. Då har du 4 i väst och 8 öst, räcker det ens för att få invertern att starta på den slingan?

Sen är inte 16 för många? Hur är det kopplat?

/N

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.