Jag har köpt en gammal radialarmssåg, en 3-fas. Den hade den gamla flata plåthandsken, så jag har istället monterat en 16 A rund, röd och tjusig fempolig plasthandske. Till saken hör också att jag var tvungen att demontera kablarna från motorskyddet för att kunna avlägsna understället till sågen. Jag tog kort på kabeldragningen innan jag gjorde det och det är den bilden som ses här nedanför.
Nu fungerar sågen enbart om jag håller in den gröna knappen på motorskyddet och slår på strömmen på sågen. Släpper jag knappen så slås sågen av.
Så här är det kopplat i motorskyddet (övre kabel är inkommande):
20130822_193449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I handsken har jag kopplat in följande:
L1=tom
L2=brun
L3=svart
N=blå
Jord=gul/grön

Går det att utifrån ovanstående räkna ut om nåt är felkopplat eller trasigt? Jag har en elektriker på ingång, men först om tre-fyra veckor och vill ogärna vänta så länge...
 
Har du trefas och gått från den gamla platta handsken så har du ingen nolla.

Den gamla kontakten hade 3 faser och jord ingen nolla.

Så om du kopplar så som det var i gamla handsken. Men förmodligen var det kopplat

L1 svart
L2 brun
L3 blå

Men detta får du va försiktig med för om du växlar faserna så går motorn åt fel håll. Men om det bara är en sågklinga på så är skillnaden att klinga går åt fel hålll

Har du bild på gamla handsken?
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Du ska som Hojte skriver koppla in faserna tex L1- brun L2- svart L3- blå du ska inte förvirras av färgen blå som enbart nolla. I ditt fall används inte nolla och det är ok att använda som fas i detta fallet. Enda du aldrig får använda för annat än jord är gulgrön och den har du ju rätt.

Så in med faserna i stickproppen så funkar det som förut.
 
Tackar, ska testa detta när jag kommer hem.
 
OK, då är L1-L3 bestyckade med i tur och ordning brun, svart och blå kabel och nu "låser" strömbrytaren på motorskyddet -- i några sekunder. Därefter löser det tydligen ut. Strömbrytaren på sågen har då ännu inte tryckts in.
Motorskyddet verkar inte vara justerbart heller.

Nån som har nåt bättre förslag än att sätta sig ned i ett hörn och gråta?
 
Bra då är det rätt kopplat på inkommande sidan. Nu får du förklara vad det är för brytare som "låser" och vad du menar med strömbrytare på sågen. Det du visar på bilden är inget motorskydd det är en kontaktor i en kapsling. Hur manövern är kopplad går inte att se där mer än att spolen är avsedd för 400 V och verksr ligga ett bleck för tillslag och sen självhållning över kontakt 13-14.

Lägg gärna in fler bilder som förklarar, det är inte lätt för dig som ganska oinsatt att beskriva det i text.
 
Jag är väldigt tacksam för tålamodet och den pedagogiska assistansen!

Det är som sagt en radialarmsåg, och den är tydligen utrustad med dubbla strömbrytare. Först har vi det du beskriver som "en kontaktor i en kapsling" vars kåpa är utrustad med två knappar. En grön med ett streck på (start) och en röd stoppknapp. Det är när jag trycker in den gröna knappen som den nu "låser", dvs jag känner att den inte bara fjädrar ut igen utan att nåt aktiverats. Det märker jag också på ett svagt brummande och på att sågen vibrerar svagt.
I det här läget kan jag nu slå om en vanlig vippbrytare på handraget på sågen och på så sätt starta den. Dvs, jag skulle ha kunnat göra det om inte kontaktorn hade slagit av strömmen efter kanske fyra-fem sekunder.
Det går nu inte att återigen slå på strömmen genom att trycka in den gröna knappen förrän sågen gjorts strömlös först.

Jag har tagit ett par nya bilder på kontaktorn, från två vinklar:
20150525_194405.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150525_194422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här är själva motorn märkt. Hur det är kopplat vet jag dock inte, men utgår från en Y-koppling eftersom det trots allt rör sig om trefas:
20150525_194443.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser bra ut på bilderna, motorns koppling behöver du inte tänka på men den ska enligt skylten vara Y-kopplad. Och är det rätt uppfattat att den gröna knappen trycker mitt på kontaktorn, de svarta bakelitdelarna? Och den röda trycker på metallblecket vid sidan av som bryter hållkretsen vid stopp?

Har du något mätinstrument skulle det vara intressant om du mätte parvis mellan brun-svart, brun-blå och svart-blå på inkommande sida, du ska få kring 400 V vid alla mätningarna. Jag tycker det tyder på att du saknar en fas, kanske en säkring löste när du körde tvåfasigt tidigare. Kolla säkringarna bakåt i kedjan eller hellre mät om det går så vet vi bättre.
 
Ja, den gröna knappen trycker på kontaktorn, och den röda på metallblecket, det är korrekt uppfattat.

Jag får 415 V i alla tre kombinationerna, så då borde ju säkringarna vara OK.
 
Ja, då är säkringarna ok.

Om du aktiverar kontaktorn och sen inte startar med andra brytaren ligger den då kvar? Du kan trycka med ett mejselskaft med locket av så du ser och hör bättre vad som händer. Kolla även stoppblecket så det inte ligger knappt till och glappar.

Sen är frågan om du kunnat köra den sen du fått den? Kontaktorn kan ju varit skadad sen tidigare, spolen dålig eller kontakten 13-14 eller blecket för stopp tex.
 
Redigerat:
tommib
Vart är den där vippströmbrytaren kopplad? Sitter den på trefaskabeln till motorn från kontaktorn? Jag kanske bara är dum men borde inte någonting vara anslutet till 13? Eller är det en intern anslutning där? Jag är lite nyfiken på den bruna tråden som går från 2 till ett metallbleck på andra sidan kontaktorn. 6 och 14 är ju byglade så jag antar att det är ena sidan av självhållningen...

Jag försökte googla på modellbeteckningen men fick inte fram något vettigt.
 
tommib skrev:
Vart är den där vippströmbrytaren kopplad? Sitter den på trefaskabeln till motorn från kontaktorn? Jag kanske bara är dum men borde inte någonting vara anslutet till 13? Eller är det en intern anslutning där? Jag är lite nyfiken på den bruna tråden som går från 2 till ett metallbleck på andra sidan kontaktorn. 6 och 14 är ju byglade så jag antar att det är ena sidan av självhållningen...

Jag försökte googla på modellbeteckningen men fick inte fram något vettigt.
Det du kallar "2 till metallbleck" är anslutning av en fas till spolen, eftersom den är matad med 400 V manöver kan vi se den delen som "nollan" i ett vanligt schema. Sen utgår manöverkretsen från fasen vid 6 och byglas till slutande kontakten för självhållning anslutning 14. Andra änden på den kontakten dvs 13 är via det synliga kontaktblecket med brytande funktion för stopp kopplat via en fast plåtbygel ner till spolens andra sida, den går ner invid 14 utvändigt.

Och kontaktorn är en BBC dvs innan de slogs samman med ASEA till ABB så långt känner jag igen grundmodellen av deras gamla kontaktorserie, men just TS udda modell med tillslag via mekanisk påverkan har jag aldrig sett.
 
GK100 skrev:
Du kan trycka med ett mejselskaft med locket av så du ser och hör bättre vad som händer.
Till TS: Se till att du inte petar på kontaktblecket om du ska pilla i lådan med spänning på!
 
Det verkar vara på tiden att få med en översiktsbild... Det är en Dewalt DW 125:
20150526_061405.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som inte framgår fullt så tydligt är hur den är kablad: Strömkabeln löper från väggutaget till kontaktorn (som helt riktigt är identifierad som en Brown Boveri) och därifrån vidare till vippströmbrytaren på draghandtaget (mitt på bilden, under sågarmen). Från denna går den så vidare till motorn.
Detta är standard på den här modellen, det ser jag när jag googlar den.

Kontaktorn löser ut nästan direkt vare sig jag rör vippströmbrytaren eller inte, även med locket av. Kontakblecket ligger an hela tiden och verkar inte glappa.

Det kan se ut som att strömkablarna ligger i kläm under sågen, men det gör de inte. Sågen står på ett par 12 mm ribbor just för att skona kablarna.

Jag har haft sågen i min ägo i snart två år, men alltid haft andra projekt med högre prioritet så jag har inte testat den förr. Jag kunde inte heller testa den när jag köpte den eftersom säljaren inte hade trefasuttag (sågen var arvegods) men han menade att den fungerade. Jag chansade och köpte den ändå eftersom priset var bra.
 
Ser ju ut att vara en bra rejäl såg, dumt om den inte går att använda. Ett enkelt test du kan göra för att se om spolen är ok är att du flyttar bygeln mellan 6-14 så den går från 6 till skruven för spolen som sitter direkt nedanför och dit stoppblecket går ner. Då drar den direkt när du sätter i kontakten och inget mer finns i kretsen som kan störa, ligger den kvar då bör det vara kontakten 13-14 som felar.

Oavsett kan du köpa ett nytt enkelt motorskydd med sk nollspänningsutlösning det är just den funktionen kontaktorn haft och då får du dessutom motorskydd på köpet. Isf se bara till att spolen för utlösaren är på 400 V och att skyddet är inställbart kring 3 A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.