Hej!
Flyttade nyligen in i vårt hus och tänkte påbörja lite småfix i ett av våra badrum. I samband med att vi skulle ta bort gamla silikonfogen upptäcker vi ett hål, i vad jag befarar är tätskiktet. Kan någon med bättre koll avgöra om hålet är i tätskiktet eller om det är någonting annat.
Duttar jag försiktigt med fingret så "sviktar" det. Det är alltså inte krackelerad klinkersfog eller liknande.
Huset är cirka 20 år, och badrummet är därmed lika gammalt. Hålet befinner sig i springan mellan klinkers och kaklet i duschområdet, och var täckt med ett rejält lager silkon.
Hoppas någon kan vara behjälplig, tack på förhand!
Flyttade nyligen in i vårt hus och tänkte påbörja lite småfix i ett av våra badrum. I samband med att vi skulle ta bort gamla silikonfogen upptäcker vi ett hål, i vad jag befarar är tätskiktet. Kan någon med bättre koll avgöra om hålet är i tätskiktet eller om det är någonting annat.
Duttar jag försiktigt med fingret så "sviktar" det. Det är alltså inte krackelerad klinkersfog eller liknande.
Huset är cirka 20 år, och badrummet är därmed lika gammalt. Hålet befinner sig i springan mellan klinkers och kaklet i duschområdet, och var täckt med ett rejält lager silkon.
Hoppas någon kan vara behjälplig, tack på förhand!
Vet du vad det ska vara för tätskikt under, väv eller nått annat? Jag är bara lekman i sammanhanget men spontant tycker inte jag att det ser ut som ex. sprucken väv utan mer som om det är fix eller fog som är sprucket. Väv är rätt seg, i alla fall när den är ny, och borde inte ge sådana brottytor. I och med att det är ett rätt stort hål borde du kunna se väven bakom om det är väv bakom.
Vet faktiskt inte, gissningsvis är det väv. Vid golvbrunnen där brunnsmanschetten förövrigt är felaktigt skuren kan man se att en blåaktig väv tittar fram.D D.anne_85 skrev:Vet du vad det ska vara för tätskikt under, väv eller nått annat? Jag är bara lekman i sammanhanget men spontant tycker inte jag att det ser ut som ex. sprucken väv utan mer som om det är fix eller fog som är sprucket. Väv är rätt seg, i alla fall när den är ny, och borde inte ge sådana brottytor. I och med att det är ett rätt stort hål borde du kunna se väven bakom om det är väv bakom.
Själva ytan runt hålet sviktar/rör sig när man trycker lite försiktigt. Vågar inte pilla allt för mycket kring hålet med risk för att göra det större än vad det är. Är tyvärr svårt att se vad som finns bakom, ser ut att vara någon svartaktigt bakom.
Sitter plattan fast eller sviktar den också?
Jag är också lekmanna-husägare men tätskiktet är ju bakom så blir väl svårt att bedöma det utan att ta loss plattan alt kratsa ur fogen.
Vi hade en del fix som försvunnit / spruckit på ena sidan golvbrunnen i ett av våra badrum, antingen river man upp o granskar eller så fyller man på med ny fix och låter det bero…
Jag är också lekmanna-husägare men tätskiktet är ju bakom så blir väl svårt att bedöma det utan att ta loss plattan alt kratsa ur fogen.
Vi hade en del fix som försvunnit / spruckit på ena sidan golvbrunnen i ett av våra badrum, antingen river man upp o granskar eller så fyller man på med ny fix och låter det bero…
Kakelpattan sitter bra, både känns stum och låter okej när jag knackar på den. Klinkersen (den kapade biten) låter lite halvt ihålig, men det är främst i vänsterkanten och beror nog på att man slarvat med fixet. Ser även att den spruckit vilket syns på någon av bilderna.M M85 skrev:Sitter plattan fast eller sviktar den också?
Vid en närmare koll ser den trasiga materialet ut att vara blått och "trådigt" på baksidan. Det ser även ut att vara ytterligare ett lager med samma blåa material innanför hålet. Någon med koll på våtrum och tätskikt som kan bekräfta vad det är för något? Dubbla lager av duk, där det yttersta verkar gått sönder, men där det inre förhoppningsvis är intakt?
Känns inte blött/fuktigt om man känner med fingrarna, det har som sagt varit täkt av silokon i skarven mellan golv och vägg.
Känns inte blött/fuktigt om man känner med fingrarna, det har som sagt varit täkt av silokon i skarven mellan golv och vägg.
Har kikat vidare nu och det kan vara så att jag har ett målat tätskikt bakom, plockade bort tröskeln in till badrummet och ser en blåmålad yta som visar sig under klikersen. Kan detta vara samma blåa yta som visar sig bakom hålet? Personligen trodde jag alla badrum med trä/gipsväggar gjordes med tätskitsfolie, dålig koll som sagt.D D.anne_85 skrev:Vet du vad det ska vara för tätskikt under, väv eller nått annat? Jag är bara lekman i sammanhanget men spontant tycker inte jag att det ser ut som ex. sprucken väv utan mer som om det är fix eller fog som är sprucket. Väv är rätt seg, i alla fall när den är ny, och borde inte ge sådana brottytor. I och med att det är ett rätt stort hål borde du kunna se väven bakom om det är väv bakom.
Om det är så, bör inte den trasiga ytan vara någon form av väv som används i skarvarna? Om det är så, bör väl ändå badrummets tätskikt vara tätt i och med att det bakre målade skiktet förhoppningsvis är intakt, och att hålet endast är i den yttre väven.
Bild vid tröskeln där man ser det blåa underlaget.
Redigerat:
Kan bli svårt att få försäkringspengar om du haft skador som dessa synliga och inte åtgärdat?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Vi är precis nyinflyttade och upptäckte detta i samband med att vi tog bort silikonfogen runt om i badrummet. Badrummet är 20 år gammalt så frågan om försäkringsersättning är inte prio just nu. Vill snarare bara förstå vad det är för någonting jag ser och tolka om det finns en möjlighet att åtgärda och fortsätta använda badrummet utan risk för vattenskador.G grovspacklarn skrev:
Men synligt och synligt, det faller ju säkert inom vår undersökningsplikt. Även om man kanske inte pillar bort allt silikonfog för att undersöka underlaget det första man gör. Hur som, tråden handlar om tätskitet och dess fortsatta funktion och inte försäkringspengar
Det är ju inget problem innan vatten tar sig vidare. Tätskiktet i vårt badrum sprack. Det kontrollerade jag från andra sidan väggen där jag kunde konstatera fukt i mellanväggssyllen. Då hade det börjat lukta också. Är du bara lite uppmärksam så kommer du nog märka om du har ett fuktproblem. Min tro från bilderna är att ditt tätskikt fortfarande håller tätt.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Är det övervåning eller undervåning? Spelar roll för hur långt en läcka sprider sig, på nedervåning kan man ha lite mer is i magen. Om möjligt skulle jag som föreslaget ovan göra ett litet titthål på andra sidan väggen. Tex med hålsåg och sätta ett doslock över. På med ny silikonfog, ordentligt in i hålet, och sedan håll koll regelbundet med fuktmätare i titthålet. Justera badrumsrenovering på priolistan efter fuktmätning-resultat.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
20 år gamla tätskikt är inte mitt kunskapsområde, men jag vill istället tipsa om att köpa en duschkabin och ställa dit! Då är det lugnt sen, och ni riskerar inte att duscha er till en jobbig vattenskada.
Tack! Har haft en plan på att öppna upp ett hål från rummet brevid, finns också planer på att renovera det rummet så det stör inte allt för mycket med ett hål tills vidare för att kontrollera att det ser okej ut.AlfaBravoSierra skrev:
Det är ju inget problem innan vatten tar sig vidare. Tätskiktet i vårt badrum sprack. Det kontrollerade jag från andra sidan väggen där jag kunde konstatera fukt i mellanväggssyllen. Då hade det börjat lukta också. Är du bara lite uppmärksam så kommer du nog märka om du har ett fuktproblem. Min tro från bilderna är att ditt tätskikt fortfarande håller tätt.
Tack för svar! Det är undervåningen, bor i enplanshus på gjuten platta.Karrock skrev:
Är det övervåning eller undervåning? Spelar roll för hur långt en läcka sprider sig, på nedervåning kan man ha lite mer is i magen. Om möjligt skulle jag som föreslaget ovan göra ett litet titthål på andra sidan väggen. Tex med hålsåg och sätta ett doslock över. På med ny silikonfog, ordentligt in i hålet, och sedan håll koll regelbundet med fuktmätare i titthålet. Justera badrumsrenovering på priolistan efter fuktmätning-resultat.