Hej,

har en ikea-lampa över diskbänken, dubbelisolerad.

Kabeln var så vansinnigt lång, så jag köpte en sladdströmbrytare på kjell (eg. avsedd för jordad ansl.), klippte ikea-kabeln i båda ändar i mer rimlig längd, skalade och satte i brytaren.

Har några frågor.
1. Ser det ok och rätt ut, det jag har gjort? (själva anslutningarna etc.) Jag har dragit i alla kablar och inget rör sig. Jag har dragit åt skruvarna hårt men inte "ashårt".
2. Jag förstår att detta är en tveksam lösning, jag fick egentligen bara ett infall :blushing:. Hur förkastligt är det ur elsäkerhetssynpunkt? Är det "koppla inte in för helvete!"?
Kranen är ungefär 1,5m bort.
3. Kan jag göra något för att få det bättre förutom att köpa ny kabel?

(Ev moraliska aspekter kan vi kanske ta när ovanstående är löst?)

• koppling.jpg
Mikael_L
Hmmm, på vilket sätt är den där avsedd för jordad ledning? Jag tycker det saknas en pol i så fall.

Nåja, hur har du anslutit andra änden, är det fortfarande stickpropp?* I så fall är det väl helt korrekt gjort. Lite sunt förnuft över avstånd till vatten, värme mm ska man ju alltid ha. Men mer än en meter från vattenkran och diskbalja är det nog aldrig någon som kräver i ett vanligt kök hemma.

* Är det inte stickpropp utan en fast installation är det egentlig fel sorts kabel för detta, men om det är sunt gjort är det trots allt inte speciellt farligt.
Jag har själv anslutit ett IKAE minilysrör, fast installerat med felaktig kabel, och sover rätt gott om nätterna ändå.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Hmmm, på vilket sätt är den där avsedd för jordad ledning? Jag tycker det saknas en pol i så fall.
Ja, det var en till sån där liten skruvanslutning, men den har jag tagit ur.

Mikael_L skrev:
Nåja, hur har du anslutit andra änden, är det fortfarande stickpropp?* I så fall är det väl helt korrekt gjort.
Yes, allt är likadant förutom att typ 1,5m kabel är borta.

Då vågar jag koppla in den och testa iaf, tackar!

(Det lustiga är att om jag aldrig hade börjat kolla på byggahus hade jag aldrig övervägt att fråga...)

Förresten, jag skrev visst fel, vet inte hur jag tänkte. 1m till själva kranen, 0,5m till änden på diskhon. Ändrar det saken? Och hur löser man det då - ska man börja gå upp i IP-klasser om det skulle vara så?
Sen, en annan fråga, om man häller ut kokande vatten och får ett ordentligt vattenångemoln, finns det inte risk att det blir kondens i den då?

Mikael_L
Oroa dig inte så mycket över vattnet. Låt inte sådana där kopplingar ligga på diskbänken eller badrumsgolvet , typ, så är det nog bra med det.
Någon droppe som stänker ibland eller vattenånga ibland blir inga problem.

Har du JFB i huset/lägenheten så har du ett gott extraskydd ifall det som nästan aldrig händer ändå inträffar. :)

1 det där du gjort fungerar.
2 Det finns speciella "skarvdosor" för lampsladd (ClasO t.ex.)
3 Det må vara olagligt men jag hade klippt bort stickproppen och skruvat dit en jordad (utan något på jordskruven) så undviker man allt vad problem med vatten på strömbrytaren
4 rulla upp kabel och sätta ett buntband runt går också

Protte

Det ser helt OK ut, jag skulle inte tvekat att göra ngt. liknande vid behov.

Skall man vara jättepetig så är det inte OK. Brytaren som du använder är med stor sannolikhet inte typrovad som dubbelisolerad (finns symbolen med 2 kvadrater ?), men du låter den bli en del av en dubbelisolerad apparat. Om vi dessutom antar att kontakten i änden är en platt Eurokontakt så finns det speciella regler om hur den får användas också, framförallt så får man inte på något sätt modifiera den apparat som är inkopplad med en sådan kontakt.

Detta är formalia på hög nivå, och i det här fallet inget man behöver ligga sömnlös över.

Vad gäller närhet till vatten i kök, så finns det (är jag ganska säker på) inga speciella regler, utan det är sunt förnuft som gäller.

Fast eftersom brytaren i sig inte har något som går att skyddsjorda så måste den väl ändå vara dubbelisolerad även om den har vidarekoppling för skyddsjord? Kryphål på hög nivå...

Appropå att montera en jordad stickpropp, åtminstone förr såldes det eurostickproppar för skruvanslutning i Frankrike, likaså eurouttag för skruvanslutning. Jag har aldrig sett nåt sånt här dock, antagligen är det svårt att fixa dubbelisoleringen?

P.S. det där med en plint som man ska föra in ledare i från båda hållen var då en särdeles dumsnål konstruktion...

Så då är U-båtar också dumsnålt?

Jag har aldrig gillat U-båtar, det är ju bara en halv sockerbit .

Protte

yxis skrev:
P.S. det där med en plint som man ska föra in ledare i från båda hållen var då en särdeles dumsnål konstruktion...
Ganska störigt faktiskt. Eftersom den gick att ta ur "trädde" jag på den på ena ledaren, slätade ut trådarna, la kopparn omlott, och satte tillbaka den och skuvade fast. Lite som om man använder krympslang.

Om du stör dig tillräckligt så skicka ett mail till elsäkerhetsverket, bilden du visat här i tråden borde visa problemet för dem, och se vad de säger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.