Hej, bor i ett 1,5plans hus i Malmö området. Huset är på 105kvm med 57kvm boyta (källare). Har även ett spabad som går på underhållsdrift under vinteråret. Har bra vattenburna element. Samt 3 glas fönster och bra isolering. Vi har ca 24 -25 grader varmt i huset.
Jag undrar vad ligger folket i förbrukning i samma elområde med en luft vatten värmepump. Har en Thermia XTR M.
Har legat mellan 1000kwh - 1600 kwh från september januari.
Jag undrar vad ligger folket i förbrukning i samma elområde med en luft vatten värmepump. Har en Thermia XTR M.
Din förbrukning låter rimlig, tom. ganska låg eftersom du har spabad och väldigt varmt inomhus. Tror ganska standard inomhustemperatur är 20-21 grader hos folk så skulle du sänka till det skulle du säkert kunna sänka din förbrukning med några hundra kWh.I Ivan Segon skrev:Hej, bor i ett 1,5plans hus i Malmö området. Huset är på 105kvm med 57kvm boyta (källare). Har även ett spabad som går på underhållsdrift under vinteråret. Har bra vattenburna element. Samt 3 glas fönster och bra isolering. Vi har ca 24 -25 grader varmt i huset.
Jag bor i en villa i Malmö byggd 1973 med 135kvm boarea o 120 kvm källare. Har en äldre luftvattenpump, tilläggsisolerat vinden, original 2-glasfönster o håller 21 grader inomhus. Min förbrukning ser ut såhär över året. November år 2025 är dock ovanligt hög på grund av att jag körde värmefläkt i det oisolerade garaget en vecka för lite lackeribgsarbete. Om det är cirka 5 + ute drar mitt hus 50kwh per dygn, är det istället 5- ligger jag på 100kwh. December och januari har ju varit ovanligt kallt.
Hej Richard! Okej men skönt att veta att man inte är ensam. Man blir lite skrämd av förbrukningen när man ser hur mycket det kostar. Som du säger så kan vi nog få ner förbrukningen och därmed kostnaden om vi sänker några grader men vi har valt att ha det så här varmt för bekvämligheten.
Tack för ditt svar!
Tack för ditt svar!
Ligger på 1568kwh och 2322kr hittills. Har du känt att ftx gör en skillnad i din förbrukning? Har mekanisk ventilation. Huset är från 1927.
Intresserad över hur mycket förbrukning 2 speldatorer tar. 😅
Intresserad över hur mycket förbrukning 2 speldatorer tar. 😅
Klicka här för att svara