Vi bygger hus i de södra delarna av landet och byggarna har haft igång en avfuktare.
I november var den igång under arbetstid (8h om dagen?). I december är den igång dygnet runt.
Är dessa förbrukningar verkligen rimliga?
I november var den igång under arbetstid (8h om dagen?). I december är den igång dygnet runt.
Är dessa förbrukningar verkligen rimliga?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Du behöver nog hjälpa till lite mer. Vad är det för avfuktare och hur mycket skall det avfukta? Är det även denna som skall hålla varmt i bygget eller har ni andra värmekällor?
80 kWh dygnet låter mer som en byggvärmefläkt än avfuktare och man skall inte glömma att uppvärmning också har en torkande verkan om den varma luften kan smita iväg ur byggnaden innan den blir kall igen.
till detta tror jag du inte skall underskatta elförbrukningen på värmefläkten i arbetsboden - är den på 2 kW så står den ensam för 48 kWh/dygnet när det är ordentligt kallt.
till detta tror jag du inte skall underskatta elförbrukningen på värmefläkten i arbetsboden - är den på 2 kW så står den ensam för 48 kWh/dygnet när det är ordentligt kallt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

