6 403 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Är linoljefärg bäst för en återuppbyggd veranda?
Linoljefärg kan man måla ovanpå andra färger https://www.gysinge.com/article/1075/måla-med-linoljefärg men då blir det bara ett utanpåliggande färglager, så bäst är väl att försöka skrapa bort färg av annan typ innan målning.
Vilken typ av springor skall du täta? Går ju att använda ull t.ex vid fönster och dörrar, dreva med lin runt fönsterkarmar och andra springor, linoljekitt och -spackel, kalkbruk, lerbruk, mossa,..
Vilken typ av springor skall du täta? Går ju att använda ull t.ex vid fönster och dörrar, dreva med lin runt fönsterkarmar och andra springor, linoljekitt och -spackel, kalkbruk, lerbruk, mossa,..
Dels har det blivit bredare sprickor på någon stolpe och dels finns det ett ställe där jag tror plåten nog hamnat lite galet eftersom vatten kan rinna in och sedan stå och fukta trät. Dvs det behöver hjälpas till med vattenavrinningen på sina ställenMicrokatten skrev:
Linoljefärg kan man måla ovanpå andra färger [länk] men då blir det bara ett utanpåliggande färglager, så bäst är väl att försöka skrapa bort färg av annan typ innan målning.
Normala småspringor och sprickor tätar man inte utomhus. På hösten sväller träet och springorna försvinner och på senvintern öppnar de sig igen. Att fylla sådana springor med någon smörja brukar leda till antingen att smörjan pressas ut eller att springan blir större då den hårdnade smörjan hindrar träet från att röra sig.
Fönster kittar man bäst med linoljekitt.
Fönster kittar man bäst med linoljekitt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag har gjort så när jag har målat att jag har väntat tills ytan har stelnat och sedan försiktigt satt objektet på plats, i just detta fallet var det en trägrind.
Sedan fick den hänga i 2-3 dagar (enl tillverkarens instruktioner) till för att färgen skulle torka igenom. Men den som är besvärligast är egentligen grundfärgen då den innehåller så stor mängd olja.
Men det är klart, absolut bäst blir det ju om det får ligga i fred och torka, då riskerar man ju inget.
Vill man så kan man ju göra en temporär lösning med en skiva OSB, några långa skruv och en bit läkt, så sätter man OSB-skivan på plats där fönstret skall vara, sätter läkten på insidan och skruvar OSB försiktigt i den så att den kläms fast mot karmen. Då har man ju stängt igen hålet i alla fall
Rent generellt så ja - om du tar lite T-röd på tummen och trycker den mot färgen ett par sekunder, så ser du sedan om färgen börjat kladda, då är den av modern typ. Men det enda man vet du är ju att det inte är en akrylatfärg, man vet ju fortfarande inte med säkerhet vad det är.
Nästa steg blir ju då att se att den kritar sig och krackelerar, då är man rätt nära sanningen om att det är linoljefärg. Som slutligt test kan man då stryka på lite linolja och se om den återfår sin glans.
Springor brukar jag täta med sågspån och trälim som sedan slipas, men linoljekitt går nog lika bra även om det kanske har lite sämre hållbarhet.
Men som heimlaga säger, vissa sprickor finns där naturligt, dem som jag tätar är av större sort.
Sedan fick den hänga i 2-3 dagar (enl tillverkarens instruktioner) till för att färgen skulle torka igenom. Men den som är besvärligast är egentligen grundfärgen då den innehåller så stor mängd olja.
Men det är klart, absolut bäst blir det ju om det får ligga i fred och torka, då riskerar man ju inget.
Vill man så kan man ju göra en temporär lösning med en skiva OSB, några långa skruv och en bit läkt, så sätter man OSB-skivan på plats där fönstret skall vara, sätter läkten på insidan och skruvar OSB försiktigt i den så att den kläms fast mot karmen. Då har man ju stängt igen hålet i alla fall
Rent generellt så ja - om du tar lite T-röd på tummen och trycker den mot färgen ett par sekunder, så ser du sedan om färgen börjat kladda, då är den av modern typ. Men det enda man vet du är ju att det inte är en akrylatfärg, man vet ju fortfarande inte med säkerhet vad det är.
Nästa steg blir ju då att se att den kritar sig och krackelerar, då är man rätt nära sanningen om att det är linoljefärg. Som slutligt test kan man då stryka på lite linolja och se om den återfår sin glans.
Springor brukar jag täta med sågspån och trälim som sedan slipas, men linoljekitt går nog lika bra även om det kanske har lite sämre hållbarhet.
Men som heimlaga säger, vissa sprickor finns där naturligt, dem som jag tätar är av större sort.
Mina erfarenhet av linoljefärg är följande.
Myten om lång torktid beror på att man målat för tjockt. Med tunna lager går det att måla om dagen efter vid utomhusmålning.
Linoljefärg fäster inte lika bra som modern färg vilket är bra för underlaget. När gammal linoljefärg har krakelerat och skall skrapas bort uppskattar man den egenskapen.
Att linoljefärg kritar och blir mattare efter ett par år är sant. Det avhjälps med halvoljning. En blandning av linolja och terpentin som man stryker på och kulören blir som nymålat. Linoljefärg fäster på alla underlag.
Springor fyller man med linoljekitt som sedan målas över. Linoljekittet är lagom elastiskt för att ta upp virkets rörelser.
Linoljefärg är drygt. Den täcker otroligt bra vilket betyder att om burken är dyr så behöver man inte så många burkar och det blir billigare i slutändan.
Penslar rengör man med kalt vatten och diskmedel. Upprepa till pensel slutar släppa färg och sedan fettar man in den med linoljesåpa. OBS! Kalt vatten! Varmt vatten gör att färgen kletar ihop och blir omöjlig att få ur penseln.
Myten om lång torktid beror på att man målat för tjockt. Med tunna lager går det att måla om dagen efter vid utomhusmålning.
Linoljefärg fäster inte lika bra som modern färg vilket är bra för underlaget. När gammal linoljefärg har krakelerat och skall skrapas bort uppskattar man den egenskapen.
Att linoljefärg kritar och blir mattare efter ett par år är sant. Det avhjälps med halvoljning. En blandning av linolja och terpentin som man stryker på och kulören blir som nymålat. Linoljefärg fäster på alla underlag.
Springor fyller man med linoljekitt som sedan målas över. Linoljekittet är lagom elastiskt för att ta upp virkets rörelser.
Linoljefärg är drygt. Den täcker otroligt bra vilket betyder att om burken är dyr så behöver man inte så många burkar och det blir billigare i slutändan.
Penslar rengör man med kalt vatten och diskmedel. Upprepa till pensel slutar släppa färg och sedan fettar man in den med linoljesåpa. OBS! Kalt vatten! Varmt vatten gör att färgen kletar ihop och blir omöjlig att få ur penseln.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Tänkte på det att i ditt fall kanske det även är så att trävirket var mycket bättre förr? Gamla brädor i mitt hus har en helt annan kvalitet än vad man får tag i nu. Det är tätt mellan årsringarna och de gamla verkar vara mer hållbara.M Marcussjogren skrev:Jag fick faktiskt en praktisk erfarenhet av detta i helgen, som var lite rolig.
Har en huvudbyggnad, uppställd på 1890-talet, orginalpanelen sitter kvar så vitt vi kan se (tecken på detta är handsmidda spik osv). Målad med linoljefärg.
Utbyggnad, byggd kanske runt 1990, målad med någon modernare plastfärg.
En besökare som förvisso inte är snickare, men ändå med i matchen, undrar om utbyggnaden är äldst eftersom träet i panelen är i så dåligt skick. Färgen är alltså i OK skick, men panelen är ganska halvrutten vilket syns tydligt i nederkant, att den är lite allmänt svullen och mjuk. Den ser rätt tragisk ut helt enkelt.
Du har rätt. Linoljefärgen täcker bra, går att måla tunt och det går inte åt så mycket. Det är nog när man stryker på utspädd färg som det tar längre tid? Jag fick fram en del trärent som behöver grundmålas.V valter53 skrev:Mina erfarenhet av linoljefärg är följande.
En del av den gamla färgen satt som pansar och slipen tog inte särskilt bra.
Får se när jag hinner åka dit o fortsätta arbetet!
Är sugen på att testa ditt rengöringstips!
En annan aspekt med linoljefärg är färgnyansen. Svårt att hitta en finare lyster än i dessa färger. Skulle tro att färgtillverkare försöker efterlikna linoljefärgen, men få lyckas. Titta på hus målade med linolja och jämför med andra hus som är målade med "nya" färger, det är ganska stor skillnad. Ofta är färghandelns nya färger både svåra att välja rätt och alldeles för blanka, fastän dem utger sig för att vara halvmatta.
Linoljan är absolut den finaste färgen och enklaste att välja rätt då det finns så mycket kunskap om den då den inte förändrats på 100 talet år. Det finns många klassiska färgsättningar som du enkelt kan få hjälp med på vilken byggnadsvårdsaffär som helst. Dem kan ofta väldigt mycket om sina produkter.
Linoljan är absolut den finaste färgen och enklaste att välja rätt då det finns så mycket kunskap om den då den inte förändrats på 100 talet år. Det finns många klassiska färgsättningar som du enkelt kan få hjälp med på vilken byggnadsvårdsaffär som helst. Dem kan ofta väldigt mycket om sina produkter.
Jag är ju lekman på detta, men måste ändå hålla med att linoljefärgen har bevisligen skyddad hus i 100-tals år, medan modern färg inte är där än bevismässigt. Och man ser på många moderna hus att de genomgår byte av panelen, medan detta inte är lika vanligt på äldre linoljefärgsmålade hus, även om huset ser ut som skit. Moderna hus har iofs sannolikt sämre kvalitet på panelen, men har å andra sidan alltid en luftspalt bakom, som inte alla gamla hus har. Moderna hus har dock inte lika stort värmeläckage till fasaden som då vintertid skulle kunna tänkas torka ut fasaden (dock tror jag inte det är SÅ stort värmeläckage ens på gamla hus att det faktiskt har nån större betydelse).Robert63 skrev:
Men är ni helt sköna...ha-ha-ha. Har ni ens läst exempelvis Folksams test? Syftet med färgtesten är att reda ut huruvida den skyddar trät eller inte. Förstår ni verkligen inte detGubbstruttar som ni, som blivit indoktrinerade sedan barnsben om linoljefärgens "förträfflighet" är sådana som inte gör annat än fortsätter att odla myten om den jämförelsevis usla produkten linoljefärg. Vi skriver 2017 idag, linoljefärgen kanske var ett bra val för en jäkla massa år sedan. Skärp till er.
Ang folksams test, så testar det som sagt inte förmågan att skydda trät utan förmågan att hålla glans och motverka påväxt.
Man kanske kan jämföra med ett par stövlar. Om man testar hur bra stövlar är mot kängor kommer man att komma fram till att de inte släpper in nåt vatten alls när de är hyfsat nya. Men ett par välanvända 10 år gamla gummistövlar kan få ett litet hål nånstans som släpper in vatten. Vad skulle du helst välja, ett par 10 år gamla kängor eller 10 år gamla gummistövlar, om du skulle gå en fjälltur? Och ponera att det är nya stövlar istället då, men du blir svettig om fötterna, vilket väljer du då?
I teorin är säkert moderna färger bra, men som nån skrev, eftersom trä rör sig kommer det sannolikt uppstå sprickor som släpper in fukt nånstans, som sen har svårare att ta sig ut.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det spelar så klart också roll, men vi snackar ändå kanske nästan 100 års åldersskillnadthomarv skrev:
Klicka här för att svara