Status
Inte öppen för fler kommentarer.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sliter inte elbilarna också på vägbanan så den måste asfalteras om då och då?
Läste i nån rapport att vägbaneslitaget skapar små partiklar (PM2.5) vilket beräknades orsaka 200-300 dödsfall per år i Sverige.

Svenska Dagbladet påminner om 1938 års klimatlarm

Hans W:son Ahlmann:
Den aktuella klimatförbättringen

"Denna understreckare publicerades ursprungligen den 16 september 1938 och återpubliceras här samt görs fritt tillgänglig för allmänheten i samband med Under streckets 100-årsjubileum, med stöd från Riksbankens Jubileumsfond."

https://www.svd.se/under-strecket-1938-den-aktuella-klimatforbattringen

optimum
13th Marine 13th Marine skrev:
@optimum En annan fråga, tror du på klimathotet eller inte? Eller är du bara förbannat på klimatpolitiken? Jag har inte fått grepp på detta.

För om du inte tror på klimathotet varför valde du en då miljöklassad diesel? Eller varför bidrog du till förbättringar på företaget du jobbar på? :thinking:
Inte kul att erkänna att jag då var så blåst att jag trodde på klimatalarmisterna. Idag har jag insett att de har en egen agenda och jag får betala straffet i form av höga skatter och en bil vars andrahandsvärde sjönk som en gråsten när man pratar om förbud för sådana bilar.
På företaget är det för att minska utsläpp då vi anser att miljön är viktig. En del av fjärrvärmen kommer från sopor som importeras från England och sådan skit vill jag inte stödja.

optimum optimum skrev:
bil vars andrahandsvärde sjönk som en gråsten när man pratar om förbud för sådana bilar.
Vilket förbud?

Claes Sörmland
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej varför då?
Sliter inte elbilarna också på vägbanan så den måste asfalteras om då och då?
Förslaget handlade om att minska koldioxidutsläppen nationellt. Jag vet inte vilket CO2-utsläpp asfalt står för och hur det påverkas av trafik på vägbanan men oxidationen måste ju vara långsam.

Naturligtvis ger vägbyggnation i svensk normalnatur av stora utsläpp (ska dock slås ut på vägens livslängd), även underhåll/drift bidrar. Dock är utsläppen av drivmedel från de trafikanter som kör på vägen betydligt större än byggnation och underhåll. I de studier jag sett medför utsläppen av CO2 från trafikanternas drivmedel vid färd för över 99,5 % av totala utsläppen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S scim skrev:
Vilket förbud?
POlitikerna diskuterade straffbeskattning och förbud i städerna för dieselbilar vilket fick deras andrahandsvärde att sjunka utan att man införde det man diskuterade...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förslaget handlade om att minska koldioxidutsläppen nationellt. Jag vet inte vilket CO2-utsläpp asfalt står för och hur det påverkas av trafik på vägbanan men oxidationen måste ju vara långsam.
Det som slits bort från vägbanan oxiderar nog rätt snabbt. Rent allmänt så är det ju en oljeprodukt. Man brukar ju säga att man får 3x volymen när man spränger/krossar sten så gissningsvis så består vägen till ca 1/2 - 2/3 av oljeprodukter.

pacman42 pacman42 skrev:
POlitikerna diskuterade straffbeskattning och förbud i städerna för dieselbilar vilket fick deras andrahandsvärde att sjunka utan att man införde det man diskuterade...
Det hade väl med partikelutsläpp och inte klimat att göra?

S scim skrev:
Det hade väl med partikelutsläpp och inte klimat att göra?
Ja, men poängen var att politikerna genom att diskutera saker påverkar ekonomin för den enskilde, samma bil som nyss var ett klimatsmart val blir plötsligt ett dåligt val...

• Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men poängen var att politikerna genom att diskutera saker påverkar ekonomin för den enskilde, samma bil som nyss var ett klimatsmart val blir plötsligt ett dåligt val...
Det påverkade helt klart mig! Köpte en Mondeo diesel 2016 i höstas, med 7000 mil på mätaren, för 125.000 spänn ... Tusen spänn om året i skatt, drar lätt under 3,5 L/100km ... :D Mycket nöjd ...

harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Såna saker händer. Själv valde jag att binda bolånet innan Riksbanken bestämde sig för att sänka styrräntan till osannolikt låga värden. Liknande saker hände när jag valde att binda elpriset (även om det då kanske inte var staten som gjorde att elpriset gick ner)
Saken är att man ibland har tur och ibland inte. Det är inte ens sagt att det jämnar ut sig i längden.
Get over it.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det var inte alls poängen, och du kan inte beskylla klimatförändringarna för alla lagar som kan tänkas missgynna dig. I det här fallet påstod optimum att förbudet berodde på klimatet, men det är inte sant.

harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Det som slits bort från vägbanan oxiderar nog rätt snabbt. Rent allmänt så är det ju en oljeprodukt. Man brukar ju säga att man får 3x volymen när man spränger/krossar sten så gissningsvis så består vägen till ca 1/2 - 2/3 av oljeprodukter.
Oljeprodukten som finns i vägar är bitumen, som är en av de tyngre oljefraktionerna. Hur mycket olja finns då i vägen?

Tar vi en standard väguppbyggnad, har man minimalt 50cm grus (0/40 och 0/90) som bär- och förstärkningslager. Detta kan bli mer beroende på trafikmängd, klimat, terrassmaterial, vägprofil mm. Det blir aldrig mindre (på statliga och kommunala vägar). På gruset lägger man sedan asfalt, som är en blandning av stenmaterial och bitumen. Asfalttjockleken varierar mellan ca 4 cm och upp till 20 cm. Kan bli mer eller mindre, men det är undantagsfall. Bitumenhalten i asfalt ligger mellan 4 och 7 viktprocent.
Så andelen oljeprodukter i hela vägen (inkl de obundna delar) ligger rund 1 %. Andelen oljeprodukter i vägdamm pga dubbdäcksslitage är ca 6 % (viktprocent) Och visst kan bitumendamm oxidera, men det är inte samma sak som att det brinner upp helt och hållet. Jag är faktiskt väldigt osäker om det öht frigörs koldioxid. Det borde vara väldigt små mängder.

Om bitumen inte används i asfalt, säljs det som tjockolja och förbränns då ute på havet med stora utsläpp (koldioxid, svavel, sot, mm). Man märker redan idag att när oljepriset går upp blir det lönsammare att sälja bitumen som tjockolja och då minskar tillgången på bitumen (och går priset upp)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl helt enkelt så att vi klimatskeptiker är en spretigare skara än klimatalarmisterna.

På skeptikersidan finns sådana som jag, som i stort tror på mainstream-beskrivningen av vår klimatpåverkan men misstror den politiska agendan såväl som sådana som misstror pratet om settled science och ifrågasätter klimatforskningen som sådan. Vi har inte nödvändigtvis så mycket gemensamt.

På alarmistsidan finns mer av en samsyn kring såväl problem som lösningar, då är det lättare att hitta inlägg att gilla hos andra på samma sida.
Jag tillhör också denna grupp. Jag är dock en aning mer tveksam till klimatforskningen då väldigt mycket tyder på att exempelvis konstbevattning och människornas markanvändning har en större betydelse för klimatet än vad klimatforskningen pekar på.

Det är väldigt lätt att skylla allt på co2. Börjar man också ge sig på maten (konstbevattning och markanvändning) så är det svårare att få gehör från allmänheten för att man måste ändra beteende (notera bara skillnaden i acceptans för co2-utsläpp från bilar och från kött). Utav denna orsak så tror jag att man väljer att fokusera på co2 - det är lättare att förändra snabbt (inte lätt, men lättare än maten).

Sedan skall man också notera att klimatmodellerna pga vattenånga innehåller en massa magiska konstanter. Detta då vattenångans effekter är så svåra att räkna på. Exempelvis så har förbränningen av fossila bränslen gett ca 0,1mm havshöjning (jag tror jag har räknat rätt här) och detta bara pga det vatten som tillverkats som biprodukt vid förbränningen.

Lustgas är en väldigt viktig växthusgas också, men den diskuterar man inte så mycket trots att den ger ca 1/4 av effekten från koldioxiden med de koncentrationer och livslängder som vi har just nu. Men det är klart, den är en biprodukt av jordbrukets konstgödning...

• Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.