Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Inte ens våra politiker kan hålla sig sams
:crysmile::rofl::crysmile:
Det är väl politikers grej att inte vara överens.

J Jocke Best skrev:
Bara en liten spaning så här i tråden. Jag noterade att i stort sett alla inlägg i denna tråd som skrivits av er alarmister direkt gillas varje gång av minst en av era kompisar. Det känns tryggt att ni är så samspelta och tycker likadant varje gång. Däremot ser jag inte samma sammanhållning mellan er skeptiker. Endast i undantagsfall gillar ni varandras inlägg. En viss likriktning tror jag behövs här, då ni i stället skramlar för döva öron. Åtminstone kunde ni börja gilla varandra mera, likt andra lägret...
Gillningsfaktorn ligger på 4000 % i förhållande till motsvarande trådar om torpargrunder eller rubankar.
Det är väl helt enkelt så att vi klimatskeptiker är en spretigare skara än klimatalarmisterna.

På skeptikersidan finns sådana som jag, som i stort tror på mainstream-beskrivningen av vår klimatpåverkan men misstror den politiska agendan såväl som sådana som misstror pratet om settled science och ifrågasätter klimatforskningen som sådan. Vi har inte nödvändigtvis så mycket gemensamt.

På alarmistsidan finns mer av en samsyn kring såväl problem som lösningar, då är det lättare att hitta inlägg att gilla hos andra på samma sida.

• Gilla
Stegatorparn och 3 till
  • Laddar…
harry73
En av anledningarna varför jag gillar inlägg, är för att visa att jag håller med och på det sättet slippa skriva ett inlägg själv.
Vill ju inte gör tråden onödigt lång.

• Gilla
Stegatorparn och 6 till
  • Laddar…
Efter allt prat och alla skriverier om klimathotsångest hos framför allt våra ungdomar (jämför Greta), men även hos "vanliga" vänner och bekanta, har min kära hustru börjat utveckla ett nytt syndrom: Klimathots-ångest-ångest.
Vad skall vi göra? Finns det någon hjälp att få?

hsd
Semester
Söderhavet
Klimatvänlig resa med segelbåt

optimum
Här kan ni läsa om regeringens hantering av skatter på bilar i sin ångest för klimatet

"En dieselbil som drar 0,84 liter har en skatt på 11 200 kr och en laddhybrid som drar 1,08 liter har en skatt på 300 kr.
Biljournalisten Robert Collin är mycket kritisk:
– Det är bara symbolpolitik utan någon seriös miljötanke. Miljön vinner ingenting på symbolhandlingar, säger han."

En jävla bluff alltså.
Läs innan ni kommenterar!

https://www.bytbil.com/nyheter/hybr...zV2N-rsru_TAP2ND3qgOHX9VAweyribsFdFsEzAk0urX4

Mikael_L
Nu blev ju skatten på bränslen den där är, långt före uttryck som "global uppvärmning" eller "klimatkatastrof" blev kända för "vanligt folk".
Så där strandar konspirationsteorin direkt, att politikerna själva driver fram denna fråga i syfte att få tag i skatterna.
Det skattetrycket lyckades dom med redan långt innan vi hade "klimathot".

optimum optimum skrev:
Här kan ni läsa om regeringens hantering av skatter på bilar i sin ångest för klimatet

"En dieselbil som drar 0,84 liter har en skatt på 11 200 kr och en laddhybrid som drar 1,08 liter har en skatt på 300 kr.
– Det är bara symbolpolitik utan någon seriös miljötanke. Miljön vinner ingenting på symbolhandlingar, säger han."

En jävla bluff alltså.

[länk]
Hur var det nu? Gillade du svensk produktion eller inte?

optimum optimum skrev:

En jävla bluff alltså.

[länk]
Nu har jag svårt att ta Robert Collin seriöst, men här har han en poäng.
Fordonsskatten är ett konstigt styrmedel, det borde inte vara att bilen finns som skattas, det borde vara att den körs. Det svåra blir att differentiera beskattningen utifrån bilens "renhet" (modernare bilar har renare utsläpp än äldre oavsett förbrukning). Om inte annat kan man beskatta fossilbränslen dyrare, fast det får man ju inte heller.

Att sen jämföra två stora SUVar på långfärd är väl bara för att dra det till extremer, vi har varit genom det i andra trådar, bilar körs generellt sett inte 60mil om dagen utan mycket kortare sträckor (snittet är 34km om dagen) och då har en pluginhybrid potential att räcka till den dagliga pendlingen.

@optimum En annan fråga, tror du på klimathotet eller inte? Eller är du bara förbannat på klimatpolitiken? Jag har inte fått grepp på detta.

För om du inte tror på klimathotet varför valde du en då miljöklassad diesel? Eller varför bidrog du till förbättringar på företaget du jobbar på? :thinking:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
[QUOTE="13th Marine, post: 3260274, member: 130424"
Fordonsskatten är ett konstigt styrmedel, det borde inte vara att bilen finns som skattas, det borde vara att den körs. Det svåra blir att differentiera beskattningen utifrån bilens "renhet" (modernare bilar har renare utsläpp än äldre oavsett förbrukning). Om inte annat kan man beskatta fossilbränslen dyrare, fast det får man ju inte heller.[/QUOTE]

Det bästa skattestyrmedlet för att skada vår ekonomi så lite som möjligt i förhållande till resultat är en koldioxidskatt. Enbart. Ta bort alla andra subventioner och skatter gällande klimatfrågan. Sen får marknadsekonomin verka och skapa värde med den kostnad men lägger på koldioxidutsläppen. I teorin. Sen kommer det där att koldioxidskatten måste vara global för att fungera och det inte är tekniskt lätt/billigt att mäta koldioxidutsläppen från olika verksamheter.

En mer nationell variant är som du antyder att lägga hela trafikskattekomplexet på de fossila bränslena. Risken är bara att ännu mer verksamhet flyttar över Östersjön då, t ex jordbruket som går på diesel. Landsbygden lär ju också dö i snabbare takt än idag. Men färre traditionella fordon på vägarna lär det blir om man bara krämar på ordentligt med bränsleskatten. Räcker det med 50 kr litern för bensinen för att få in dagens trafikskatter? Någon som räknat på det?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
För att koldioxidskatt skall bli rättvis kan vi införa koldioxidskatt på importerade varor som tillverkats i länder med stor andel smutsig kolkraft.

Dieselbilar har krav på utsläpp av sot och partiklar. Samma krav kunde sättas på all (fossil)förbränning.
Nu ska dieselbilar förbjudas men vi tillåter ändå att folk dör av fosilutsläpp, bara det inte är i vår närhet.

Dieselbilar ska väl förbjudas pga lokala utsläpp som försämrar den lokala miljön, alltså ingen klimatåtgärd.
Huruvida det är sant eller inte vet jag inte men jag har aldrig nånsin betraktat en dieselbil som "miljövänlig" oavsett vad myndigheter har påstått. Dock har jag ägt 2 av ekonomiska skäl men sen 15 år det endast bensinbilar jag är intresserad av(med manuell låda dessutom, finns inte så mycket på begagnatmarknaden att välja på).

Dieselbilarna skall väl förbjudas för att miljömobben/drevet går och är arga för att dom dels inte förstått att en bil spyr ut mer avgaser ju mer man gasar och ju tyngre bilen är, dels att en bilkoncern fuskade grovt med utsläppsvärden.

Varför har ingen tidigare opponerat sig mot att det fuskas? Emissionstesta bilar är magi. Det är tex okay att tejpa springor som kan orsaka turbulens, plocka av backspeglar, speciella lågfriktionsdäck, allt fusk som inte är förbjudet är tillåtet för att få bättre siffror i testlabbet.

Ingen som funderat på varför en bil i verkligheten alltid drar mer bränsle än enligt tester enligt standardiserade mätnormer? Det innebär ju också att samma bil släpper ut mer CO2 än den borde, i alla fall ”på pappret”.

Det ironiska är att den där bilkoncernen inte gjorde såå dåliga motorer att de hade behövt fuska. De ville bara få bättre siffror på bränsleförbrukning och hästkrafter.

Nej, jag är inte klimatförnekare. Vi har en bensinmiljöbil och en dieselmiljöbil i hushållet mm.
Jag tycker ekonomi, investeringar och skuldsättning, teknikutveckling och miljö är för viktigt att överlåtas åt aktivister, lobbyister och känslor.
.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En mer nationell variant är som du antyder att lägga hela trafikskattekomplexet på de fossila bränslena.
Nej varför då?
Sliter inte elbilarna också på vägbanan så den måste asfalteras om då och då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.