Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Lär dig läsa innantill. På företaget har jag och vi gjort....

Privat
Behöver inte lista mitt liv här.
Du litar uppenbarligen inte på folk. Tråkig inställning. Där har du något att jobba på.
Jag ger upp. Du har på egen hand räddat världen från utsläpp. Jag litar på dig!

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har jag hoppat tio sidor med inlägg, kanske orkar läsa mig genom det snart.

Men jag tänkte tipsa om detta program
https://www.svtplay.se/video/19862354/den-stora-klimatskandalen?start=auto
Det går att se ett dygn till, så snabba på i så fall.

Jag har inte själv sett det, så imorgon kommer jag kolla vad som sägs, men det verkar passa i trådens ämne.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan inte vara så att detta program är en del i den stora klimathotsbluffen?

Mikael_L
Ja så kan det vara. Jag har ju inte ens kollat det än. :)

Så just nu har jag absolut inget alls omdöme om innehållet. ;)

Vi kan väl fortsätta imorgon, då både du och jag har kollat programmet?

Mikael_L
OK, KoW, nu har jag kollat, har du?

Programmet går som sagt att kika på SVT-play fram till midnatt.

Det går att ladda ner med denna lösning:
https://stefansundin.github.io/privatkopiera/
Men man måste kunna lite om DOS kommandorad för att få till det ...

Jag har laddat ner det nu, jag kan möjligen skicka mp4-filen till någon, om man ber snällt. :)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu var det ett tag sen jag såg den. Men svårt att förstå hur man skulle kunna klassa den som en del av en stor klimathotsbluff. Den, vad jag minns, presenterade övertygande bevis om att företag inom fossilindustrin känt till effekterna av förbränningen av de fossila bränslena mycket länge och ägnat sig åt lobbyism för att få människor att tro att det inte existerar något hot mot klimatet.

Det senare vilket de verkar ha lyckats med ganska väl i en del fall..

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Påminner mycket om tobaksindustrins hantering av farligheten med rökning

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej.
Det bevisas att oljeindustrin har känt till problemet med global uppvärmning i 60 år.
De har själva forskat i det, men dolt de, för de själva, dåliga slutsatserna.
Men de har själva tagit hänsyn till alla de följder som den globala uppvärmningen ger i sitt eget arbete, med att t.ex. bygga oljeplattformar och pipelines etc.

Så här är det svart på vitt vilka det är som ljuger.

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag tittat på filmen, tack Mikael L. Anklagelserna mot Rex Tillerson f.d VD för Exxon Mobil, har ju duggat tätt sedan han blev utsedd av Trump till utrikesminister, sparkades i mars 2018 från sin post. Det här kan ju så småningom bli en riktig praktskandal som bara kan ske i USA. Om någon bestämmer sig för att stämma Exxon Mobil för deras kännedom om klimatförändringar kan det innebära slutet för företaget. Bolaget är det största icke-statliga oljebolaget så fallet kan bli stort.
Numera erkänner dock Tillerson koldioxidens påverkan på klimatet.

Jag tycker inte vi lägga för stor vikt vid oljeindustrins förehavande! Det måste väl vara riskoptimering, där man säkrar sina investeringar genom att ha lite marginal.

Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
Det går att se ett dygn till, så snabba på i så fall.
Det där var väl en fin förevisning i moralisk upprördhet. Det är väl ingen hemlighet att fossila bränslen dödar miljoner människor varje år och att det finns samstämmig forskning som talar om klimatriskerna de för med sig.

Men istället då? Det är ju inte som med tobak där man grötmyndigt kan säga att det är väl bara att folk slutar röka, utan tillgång till billig energi är något en rejäl majoritet av mänskligheten tycker är viktigt.

En majoritet av världens befolkning (nej, inte de på andra sidan matbordet, de på andra sidan jorden), hur hjälper vi dem framåt? Jag vet att det inte var frågan i filmen, men att ägna stor del av tiden åt Trump-bashing för att kittla de redan övertygade – inte imponerad.

• Gilla
SamiHus
  • Laddar…
harry73
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men istället då? Det är ju inte som med tobak där man grötmyndigt kan säga att det är väl bara att folk slutar röka, utan tillgång till billig energi är något en rejäl majoritet av mänskligheten tycker är viktigt.
Istället kunde vi börja tre decennier tidigare med den energiomställning världen håller på med nu.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Stänga av kärnkraft och ersätta med förnyelsebara bränslen menar du?

Energiomställningen i Tyskland, där filmarna kommer ifrån, exempelvis handlar ju först och främst om det. Där ska kärnkraften vara borta 2022. De fossila bränslena pratar man nu om att fasa ut till 2039...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.