Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Om vi fortsätter att fördyra produktion här i Sverige så den försvinner här och ny byggs upp i länder utan bra miljötänk är det knappast sansat.

El tillverkas i Sverige med väldigt lågt utsläpp av CO2 medan i andra länder produceras den med kolkraft. Är det då vettigt att fortsätta strypa Sverige?

Vi exporterar järnmalm till ställen med kolkraft. Vore det inte bättre att förädla den här där vi har mycket renare energi även om det skulle öka Sveriges utsläpp? Totalt bättre för jorden.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Det är en beteendefråga: vem köper svensktillverkat armeringsjärn idag i stället för kinesiskt?

Ingen, för det kinesiska kan du köpa för ungefär skrotpris.

Om transportkostnaderna går upp ordentligt kommer lokal produktion att kunna vara dyrare än den långt borta utan att bli utkonkurrerad, när man räknar totalpriset.

Vänsterpartiet har ju redan en liten lösning mot CO2 utsläppen..

• Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du tompas11, tycker du fortfarande att det är vansinnigt med kravet på katalysator?
Vad är det för dumheter du skriver? Har aldrig ansett att kravet på katalysator var eller är vansinnigt.

kashieda kashieda skrev:
Det är en beteendefråga: vem köper svensktillverkat armeringsjärn idag i stället för kinesiskt?

Ingen, för det kinesiska kan du köpa för ungefär skrotpris.

Om transportkostnaderna går upp ordentligt kommer lokal produktion att kunna vara dyrare än den långt borta utan att bli utkonkurrerad, när man räknar totalpriset.
Läst men inte förstått.

Om den svenska produkten är mer klimatsmart men dyrare. Hur gör man då den svenska produkten mer konkurrenskraftig?

Min röst går på en svensk klimatskatt på den svenska produkten.... Eller vad kan vara den smartaste strategin?

Detta inlägge kan har spår av ironi..

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Flygskatt i Sverige räddar verkligen jorden
(ironi)

Karta över Europa som visar ett stort antal flygplansikoner och deras rutter, symboliserande intensiv flygtrafik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Man får göra de små saker man kan.
Jag har t.ex grusad uppfart och inte asfalt eller sten (hjälper vid skyfall).
Jag sågar inte ner träden på tomten. Och jag renoverar inte köket bara för att det är 40 år gammalt.

• Gilla
TheOddOne2 och 4 till
  • Laddar…
Jag cyklar till jobbet och struntar i att sopsortera! :cool:

N Noseone skrev:
Jag cyklar till jobbet och struntar i att sopsortera! :cool:
Starkt!
Här i huset slår vi aldrig ut överblivna öl- vin- eller whiskyskvättar i avloppet.
Det är inte alls nyttigt för naturen :mad:

optimum optimum skrev:
Flygskatt i Sverige räddar verkligen jorden
(ironi)

[bild]
Problemet med svenskarnas flygande är inte inrikesflyget utan utrikesflyget. Och DET syns inte på den bilden.

Jag köper oftast blandfärs för att försäkra mig om att två djur dött då animalieproduktion står för en stor del av utsläpp av växthusgaser :cool:

• Gilla
  • Arg
Snailman och 2 till
  • Laddar…
optimum
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag tycker det vore vettigt att förbjuda det mesta av inrikesflyget NÄR (om) det finns snabbtåg mellan flygplatsstäderna som funkar.

Att förbjuda utan alternativ känns inte vettigt.

Alltså: bygg ut järnvägen ordentligt, nu. Snabbspår ger kortare restid på längre sträckor och befriar "långsambanorna" för kortresor och gods.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Lite hisorisk data, källa wikipedia.
Alla som är vana att läsa grafer kan se att mängden CO2 snarare följer temperaturen och inte tvärtom. Lägg temperaturgrafen och CO2 grafen ovanpå varandra så blir det uppenbart.

Det är också det logiska eftersom världshaven avger mera CO2 när temperaturen stiger. Världen blir varmare, men det har ingenting med CO2 att göra överhuvudtaget. Idag är CO2 värden rekordhöga i atmostfären, det beror på utsläpp ifrån industrin. Det påverkar dock inte världsmedeltemperaturen överhuvudtaget, så det är inget att bry sig i. Blir det varmare så måste CO2 koncentrationen också öka allt annat är fysiskt omöjligt. Det är bara klimatalarmisterna som försöker vända på korrelationen. Det finns mycket miljöproblem idag och mycket som man kan förbättra, koldioxidtramset däremot är inget annat än just trams.

harry73
blackarrow blackarrow skrev:
Jag har oxå ett litet klimatexpetiment som man med fördel kan utföra en lördagskväll.

Blanda en drink eller häll upp en rejäl whisky (går oxå bra med ett alkoholfritt alternativ tex minst hälften äpplecider + någon fruktjuice).

Lägg sedan i några isbitar som flyter. (De får inte nå botten så det är lite synd på en fin whisky).
Gör ett streck på glastet vid ytan.
Vänta tills isbitsrna smällt.
Hur mycket steg nivån i glaset?

Vad händer med havsnivån när isen på nordpolen smälter?

All is flyter i och för sig inte på vatten men jag har märkt att journalister har problem med detta. Sov dom på fysik- och geografilektionerna i grundskolan?
A Abies koreana skrev:
Jag vet mycket väl att smältande havsis inte höjer vattennivån en enda mm, det är smältande landis som kan orsaka havsnivåhöjning
Så enkelt är det inte. Det som ni verkar glömma är att vattnets volym ökar (vid temperaturer över 4 °C). Om man ökar temperaturen i ett 1m djup bassäng med 1 °C, ökar djupet med 0,2 mm. Inte så mycket i för sig, men eftersom havets medeldjup är 4000 m blir det 80cm per 1°C.
Det som havsisen gör just nu är att den kyler av havsvattnet. När det finns mindre havsis kommer temperaturen i havet öka. Det leder till en volymökning som kommer att märkas.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.