Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Den CO2 som köps på flaska av AGA eller sodastream m.m är CO2 som utvunnits ur luft, genom en slags destilationsprocess, där man utvinner andra gaser samtidigt.
Kvävgasen och CO2 är faktiskt restprodukter som man får fram för mycket av, då man egentligen destillerar fram argon, syre, väte osv.

Men jag visste inte att bryggerierna använde fick sin CO2 från öljäsningen, men det låter ju helt logiskt, det är en bättre råvarukälla då det är så mycket högre procentandel än i luft.

Strängt taget borde man inte använda någon annan koldioxid än den som naturligt kommer från jäsningen när man brygger öl. Allt annat är mer eller mindre fusk.
I stället för det ständiga pratet om högre alkoholhalt i ölen skulle vi behöva en kampanj för högre ölhalt i ölen. Enligt lag i föregångslandet Bayern består öl av malt och humle och jäst och vatten. Alla andra ingredienser är inte öl.

70 liter läskedrycker per lurk och år låter helt groteskt.
När man ser hur kroppen reagerar på läskedrycker och på vad de innehåller blir det mer eller mindre uppenbart att de är direkt olämpliga för invärtes bruk i större mängder än på sin höjd någon liter i året........ Dem borde vi sluta med även om det inte vore för klimatfrågan.

optimum
Verkar som flera har koldioxidskräck.

Växterna älskar denna gas så var lugna.
Mer koldioxid och mer växtlighet.
Glöm klimathotet för en stund.

Imorgon är det måndag och en del har skräck för att arbeta.
Dock inte jag som älskar det. Tänk att få vara med och förändra framtiden även i lilla formatet.
Det företag jag arbetar på supportar vindkraftsproducerad el så jag kan fokusera på annat än massa koldioxid.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Den CO2 som köps på flaska av AGA eller sodastream m.m är CO2 som utvunnits ur luft, genom en slags destilationsprocess, där man utvinner andra gaser samtidigt.
Kvävgasen och CO2 är faktiskt restprodukter som man får fram för mycket av, då man egentligen destillerar fram argon, syre, väte osv.

Men jag visste inte att bryggerierna använde fick sin CO2 från öljäsningen, men det låter ju helt logiskt, det är en bättre råvarukälla då det är så mycket högre procentandel än i luft.
Tror det har mer med renhetslagarna att göra, malt humle, jäst och vatten. Inget mer, och kolsyra finns inte i listan.

C
13th Marine 13th Marine skrev:
Tror det har mer med renhetslagarna att göra, malt humle, jäst och vatten. Inget mer, och kolsyra finns inte i listan.
Inte jäst heller om man skall vara petig ;)
Men det gjorde inte så mycket eftersom ingen visste så mycket om jästsvampar på den tiden.

optimum optimum skrev:
Verkar som flera har koldioxidskräck.

Växterna älskar denna gas så var lugna.
Mer koldioxid och mer växtlighet.
Det kanske stämmer i växthus, studier i fält har visat på mer tillväxt, ja, men oxå sämre näringsvärde och mindre motståndskraft mot skadeinsekter. Så det är är inte riktigt så enkelt, som du vill få det till att framstå.

• Gilla
Pernas och 4 till
  • Laddar…
J
K Keld skrev:
Det kanske stämmer i växthus, studier i fält har visat på mer tillväxt, ja, men oxå sämre näringsvärde och mindre motståndskraft mot skadeinsekter. Så det är är inte riktigt så enkelt, som du vill få det till att framstå.
Fast tänk på att man måste dela upp varje skadeinsekt per växt numera enligt utsläpps-statistiken (Vi delar upp CO2 per capita), så ju mer det växer, ju mer får insekterna att göra. Så det kan bli så att mer växt återstår...

• Gilla
  • Haha
tank77 och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Fast tänk på att man måste dela upp varje skadeinsekt per växt numera enligt utsläpps-statistiken (Vi delar upp CO2 per capita), så ju mer det växer, ju mer får insekterna att göra. Så det kan bli så att mer växt återstår...
Det låter ju som enkel matematik men, om växterna har sämre näringsvärde måste insekterna äta mer. (gäller människan också)
Det lilla jag har läst, så verkar höjt CO2 inte vägen att gå, för att få mer växtlighet.

• Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
Då kanske vi exempelvis borde ha varningstexter på svenska grönsaker: ”Obs! Odlat i drivhus och kan därför ha sämre näringsvärden.”

Det är väl rätt lite som talar för att ökad koldioxidhalt (inom rimliga gränser) inte ger bättre avkastning generellt. Men bara för att det är så behöver det ju inte betyda att global uppvärmning är något positivt för människan.

Samtidigt är för mycket av något ofta lättare att hantera än för lite av något.

C cpalm skrev:
Inte jäst heller om man skall vara petig ;)
Men det gjorde inte så mycket eftersom ingen visste så mycket om jästsvampar på den tiden.
Inte enligt de gamla lagarna nej, men enligt de nyare ska det vara okej.

BirgitS
K Keld skrev:
Dessutom har det varit uppe flera gånger tidigare i tråden så det borde redan vara välkänt att det inte är så enkelt.

• Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
Mitt enkla räkneövning var mest för att visa storleksordningen på co2-utsläpp, oavsett om de skapas naturligt, andra processer eller om det är tillsatt co2.

Off topic. Vi gör egen äppelcider, varje höst. Blir ju lite co2 vid jäsningen.

Någonstans i denna långa tråd påpekade jag att flyttfåglarna kommer att få problem när klimatet blir varmare och jag lyfte speciellt fram den svartvita flugsnapparen som jag alltid vurmat för. Den lilla fågeln övervintrar i tropiska Afrika och landar varje vår, den första maj för att bosätta sig i någon av de holkar vi satt upp. Det är en enorm prestation av fågeln som inte äger t.ex. tornseglarens flygförmåga. Många faror i form av rovfåglar, törst och matbrist skall hanteras under den långa färden.
Evolutionen har mejslat fram ett beteende som är mest gynnsamt för fågeln dvs den anländer när tillgången på insekter är som rikast och födan tillräcklig för att föda upp ungarna.
Svaret var det vanliga "hö höö - den anpassar sig förstås" men så enkelt är det naturligtvis inte eftersom den styrs av sin biologiska klocka som är dagsljuset och den har absolut ingen aning om att våren numera anländer tidigare och att insekternas maximala förekomst redan är över. När årstiderna förskjuts men dagslängden förblir opåverkad får en långdistansflyttare problem. Jag önskar att jag hade haft fel.
https://www.natursidan.se/nyheter/djur-hinner-inte-anpassa-sig-till-klimatforandringarna/

Klimat och miljö är inte två separata företeelser med skottsäkra gränser. De är lika beroende och involverade med varandra som yin och yang.

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Med anledning av COP24 publicerades nyligen en studie, utförd av B&L Evolution i Frankrike. Studien pekar på vilka åtgärder som behöver vidtas för att begränsa temperaturuppgången till max 1,5 grader. Listan med dessa rekommendationer togs upp av Novethic.

https://www.novethic.fr/actualite/e...ures-chocs-pour-rester-sous-1-5-c-146877.html

Novethic drivs av statliga La caisse des dépôts et consignations, grundat 1816, har 138 000 anställda och bokför 156 miljarder €. De har regeringens uppdrag sedan 1996 att agera i miljö- och klimatsammanhang.

Här följer några av dessa åtgärder som krävs för att begränsa temperaturuppgången till max 1,5 grader:

– Omedelbart förbud mot försäljning av motorfordon till privatpersoner.

– Reduktion årligen med 5 % av privatkörda personkilometrar.

– Förbud mot fordon med explosionsmotorer i städer från 2024 och ombyggnad av gatunätet till cykelbanor.

– Nybyggnad av bostäder begränsas till flerfamiljshus och med maximal bostadsytan per person om 30 m².

– Slopande av alla inrikes flygresor där målet kan nås per väg eller järnväg inom 4 timmar.

– Förbud mot alla icke lagligt berättigade utomeuropeiska flygresor från 2020.

– Upprättande av ett nationellt lotteri som årligen distribuerar 500 000 flygresor.

– Begränsning för inköp av nya kläder till ett (1) kg per år och person från 2022.

tompas11 tompas11 skrev:
Juli varmaste månaden globalt – hittills
Enligt EU’s klimatforskningscentrum Copernicus var Juli 2019 0,04 grader varmare än 2016 som innehade det tidigare rekordet.

[länk]
Nu visade sig att detta var fake news...

Endast 0,3 grader C över normal

”The CFSv2 reanalysis dataset goes back to only 1979, and from it we find that July 2019 was actually cooler than three other Julys: 2016, 2002, and 2017, and so was 4th warmest in 41 years. And being only 0.5 deg. F above average is not terribly alarming.”

https://www.drroyspencer.com/2019/08/july-2019-was-not-the-warmest-on-record/

• Gilla
Mattias00 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.