337 998 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Problemet är inte att lagra lite musik och strömma det. Energin går åt till all cpu-kraft som behövs för att räkna ut vilken låt du ska få som förslag efter att ha lyssnat på Rick Astley och Motörhead.Mikael_L skrev:
Tur att jag endast knarkar BH.
(och lite epost blir det väl också, men drar knappast lika mycket som strömmande musik t.ex.)
Jag har inget FB, Insta, inga strömningstjänster osv osv ...
Frågan är väl dock, blir miljöpåverkan större eller mindre när man köper en fysisk CD eller DVD istället för att strömma innehållet genom en e-tjänst?
Eller vad blir miljöpåverkan ifall vi skickar artister och skådisar åker runt omkring i världen, så alla sen kan gå och se musik/teater/opera/föreställningar live ...?
Kanske är mer miljövänligt än fysiska CD och DVD, eller strömmat material ...
Det är lätt att få för sig att flyget är den stora boven och många vill öka skatterna för dem. Samtidigt som staten subventionerar jättar som Facebook.
De tjänar massor i Sverige men betalar en spottstyver i skatt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2V0On/jattarna-slukar-sveriges-energi
https://www.frojdh.se/2018/08/08/fa...-hundratals-miljoner-i-skattestod-du-betalar/
Du kan bara drömma om att din nya fina elbil kommer bli så billig att ladda.
För inte vill du tanka tysk kolkraftsel i din elbil?
De tjänar massor i Sverige men betalar en spottstyver i skatt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2V0On/jattarna-slukar-sveriges-energi
https://www.frojdh.se/2018/08/08/fa...-hundratals-miljoner-i-skattestod-du-betalar/
Du kan bara drömma om att din nya fina elbil kommer bli så billig att ladda.
För inte vill du tanka tysk kolkraftsel i din elbil?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Har sett den 2,5 gånger redan (och lyssnat på podcasten). Snart har jag tillräckligt med information för att bygga en fungerande modell av reaktor 4 (som den såg ut innan haveriet) i skala 1:10 bakom garaget!AndersMalmgren skrev:
Alltså, det blir ju bara löjligt om el endast får användas till nyttiga saker och allt annat räknas som klimatbelastning.
Och likaså är det ju löjligt att bränsle bara skulle få användas till nyttiga saker.Magnus E K skrev:
Det måste vara helt OK att dra ut en nöjestur med hojen eller v´cabben, eller åka flyg och kolla formel 1 i Monaco.
Förväntar mig att klimatalarmister börjar leva som de lär.
Finns säkert någon djupt inne i skogen som lever som de förväntar sig alla i Sverige ska leva. De själva fortsätter som tidigare men öser förakt åt alla andra.
De kan börja med att stänga av internet och sin dator som är miljöbelastningar i storleksordning som flyget.
Finns säkert någon djupt inne i skogen som lever som de förväntar sig alla i Sverige ska leva. De själva fortsätter som tidigare men öser förakt åt alla andra.
De kan börja med att stänga av internet och sin dator som är miljöbelastningar i storleksordning som flyget.
Kärnkraften ska vi såklart ha kvar, den levererar el även när det inte blåser och utgör basen i elförsörjningen. Däremot kan vi riva alla intermittenta och miljövidriga vindsnurror, vilket vore en välgärning.hsd skrev:
Förslag om vi nu ska beskatta allt som drar energi.
10 kr/e-post som skickas
10 kr/inlägg på forum
10 kr/film som visas på Youtube
10 kr/sökning , t.ex. via Google eller motsvarande
1 kr/gilla på alla former av typ Facebook, Twitter mm
o.s.v.
Vi kan börja i Sverige för vi ska ju gå före och visa alla andra länder så vi kan påverka dem.
Vore intressant om Greta och hennes anhängare tog upp förslaget att börja beskatta internet och hur hennes popularitet sjunker till botten som en gråsten mycket snabbt.
Detta var 1 inlägg på forum, vart ska jag skicka mina 10 kr i skatt för detta?
10 kr/e-post som skickas
10 kr/inlägg på forum
o.s.v.
Vi kan börja i Sverige för vi ska ju gå före och visa alla andra länder så vi kan påverka dem.
Vore intressant om Greta och hennes anhängare tog upp förslaget att börja beskatta internet och hur hennes popularitet sjunker till botten som en gråsten mycket snabbt.
optimum skrev:
Fick idag höra att serverhallarna i världen förbrukar lika mycket energi som hela flyget.
Sökt och hittar nu inlägg som hämtat uppgifterna från DN.
"Vetenskapstidskriften Nature har räknat ut att it-sektorn, alltså serverhallarna, nätverken, produktionen och driften av alla smarta telefoner och surfplattor, står för en klimatpåverkan som är lika stor som de totala koldioxidutsläppen från flygbränsle. Citerat av DN."
[länk]
Det går hitta fakta direkt från DN men kräver prenumeration.
Så nu alla klimatalarmister, sluta slösurfa för det är lika illa som att flyga.
optimum skrev:
Förslag om vi nu ska beskatta allt som drar energi.
10 kr/e-post som skickas
10 kr/inlägg på forum
o.s.v.
Jag förstår att du gör dig lustig men för den som kanske inte förstår att dina analogier ironiserar ideén att all energiförbrukning har samma klimatpåverkan så tycker jag att vi, du och jag gemensamt konstaterar att energimixen för serverhallar i värsta fall består av 66% fossila bränslen emedan energimixen för flyget består av 100% fossila bränslen. Vidare tar du och jag gemensamt ett steg till och konstaterar att serverhallar kan och effektiviseras ytterligare genom placering på platser med lägre årstemperaturer och stabil tillgång till förnyelsebar el, t ex. Norrland.
Jag är glad att vi gemensamt kunde tydliggöra att de du skrev var på skoj.
Jag har iofs länge tyckt att det skulle vara en avgift för e-post. Förslagsvis kunde det kosta 10 öre per post (och varje kopia räknas). Tänk så mycket mindre spam och reklam man skulle få!
Och om man sedan tog en del av de avgifterna och gav till de som LÄSTE posten, så skulle det bli ett nollsummespel för de flesta, och kanske fattiga, tiggare etc hittade ett sätt att tjäna pengar på - läsa reklam hela dagarna.
Givetvis inget som någonsin kommer att inträffa.
Och om man sedan tog en del av de avgifterna och gav till de som LÄSTE posten, så skulle det bli ett nollsummespel för de flesta, och kanske fattiga, tiggare etc hittade ett sätt att tjäna pengar på - läsa reklam hela dagarna.
Givetvis inget som någonsin kommer att inträffa.
Sicket trams! Det handlar inte om att vi som är skeptiska till mänsklig påverkan på klimatet är klimatförnekare eller för den delen högernationalister. Ingen, jag upprepar ingen, som är någorlunda insatt i klimatfrågan förnekar att klimatet är föränderligt! Med andra ord så är denna s.k. forskning som Martin Hultman ska fördriva tiden med när han inte sitter och pillar sig i naveln inget annat än tramsforskning. Minst sagt uppseendeväckande hur man prioriterar forskningsanslag. Det finnas definitivt oerhört viktigare ämnen att lägga ner tid och pengar på än sådant här trams.A Abies koreana skrev:
Trodde inte ni klimatalarmister hade sådan humor.H Huzzbutt skrev:Jag förstår att du gör dig lustig men för den som kanske inte förstår att dina analogier ironiserar ideén att all energiförbrukning har samma klimatpåverkan så tycker jag att vi, du och jag gemensamt konstaterar att energimixen för serverhallar i värsta fall består av 66% fossila bränslen emedan energimixen för flyget består av 100% fossila bränslen. Vidare tar du och jag gemensamt ett steg till och konstaterar att serverhallar kan och effektiviseras ytterligare genom placering på platser med lägre årstemperaturer och stabil tillgång till förnyelsebar el, t ex. Norrland.
Jag är glad att vi gemensamt kunde tydliggöra att de du skrev var på skoj.
Dock av mig allvarligt menat att det finns mycket mer som är kraftigt energikonsumerande.
Så låt bli att förvända min inlägg som du gör. Sådant kallas härskarteknik och inget trevligt men genomskådas lätt.
Det brukar jämföras med att om man kan minska elförbrukningen som kanske ändå kommer från vindkraft så är det ändå en nytta med att minska kolkraftsproduktionen i motsvarande grad.
Internet och serverhallar kan knappast få vara "fredade" om vi ska minska förbrukningen av energi och då inte heller subventionerade av staten.