337 998 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är färre insekter idag, eller rättare sagt, vi har större delar av landskapet som är under människans kontroll idag. I dessa områden finns det inte så många insekter.harry73 skrev:
Vill du ha rutan full av insekter så åker du E45 från Trollhättan till Gällivare, där finns det gott om insekter. Likaså om man åker från Luleå till Kiruna. Jag har aldrig så mycket insekter på bilen som när jag kör i Norrlands inland.
Det är sen länge väl belagt att 1:a gen. invandrare skaffar ung lika många barn som de får i hemlandet. Men de barnen föder i sin tur färre barn. Likaså ger bättre sjukvård, utbildning och minskad fattigdom ett fallande födelsetal. Så en rättvisare fördelning av resurser gynnar alla, det är jag övertygad om. Läs gärna nån av Hans Roslings böcker, riktigt pedagogiska ögonöppnare, även om jag inte håller med om allt. Rekommenderas!pacman42 skrev:
De används mycket sällan. Här är en länk om de minskat kraftigt. https://www.landlantbruk.se/lantbruk/insektsdoden-accelererar-allt-snabbare/harry73 skrev:
Nja, det ligger någonting i det du skriver, men en stor anledning till mindre antal insekter på vindrutan, är också att dagens bilar har mycket förbättrade aerodynamiska egenskaper där fartvinden mer sveper utmed glaset istället för rakt på.E Edgarsven skrev:Jag minns hur det var förr. När man kunde tanka mopeden för 4.50 kr litern. Då på den tiden hade alla mackar en hink med vatten/skrapa ute vid pumparna. Varför? Jo, bilarnas rutor var helt fulla med döda insekter på sommaren. Nu har de inte det längre, pga att rutorna krossar inte en massa insekter längre. Så att insekterna har minskat är helt klart. Aftonbladet ska man aldrig lita på vad de skriver.
Jag vet att insekterna minskar i antal och det är inget problem man ska förringa.
Men den studie du hänvisar till är en internationell studie.
Studier i Holland visade att det har stor effekt på insektmängderna att så in olika blommor i åkerkanterna (och se till att de kan pollineras). Även här i Skåne ser man många bönder som gör samma sak.
Men den studie du hänvisar till är en internationell studie.
Artikeln nämner storskalig landbruk med konstgödsel och bekämpningsmedel som den största orsaken. Jag vet inte vad det betyder för insekterna i Sverige. Lantbruket är inte helt så storskaligt som i andra länder. Ofta finns det åkerholmar som är skyddade biotoper och sedan är stora delar av landet ett lapptäcke av skog, äng och åkermark. Jag tror att vi har bättre förutsättningar för välmående insekter.E Edgarsven skrev:
Studier i Holland visade att det har stor effekt på insektmängderna att så in olika blommor i åkerkanterna (och se till att de kan pollineras). Även här i Skåne ser man många bönder som gör samma sak.
Gick förbi en äppelodling häromdagen, där hade de ett extremblommande japanskt körsbärsträd per 50 äppelträd ungefär. Dessa lockar till sig insekterna och hjälper till med pollineringen av äpplena. Körsbärsträden blommade fortfarande, så det är väl någon sort som börjar blomma tidigt och blommar länge, allt för att inte blomningen skall missa äppelträdens blomning.
Om vi håller oss till insekter så borde en indikator på mängd insekter utifrån mängd småfåglar, av sorter som äter insekter. Problem finns med flyttfåglar, där problem på väg eller övervintringsområde kan ge konstig bias. Är för dåligt insatt i fågelfrågan. Någon som vet?
Ni som har en äldre Volvo eller liknande och har en modernare bil borde ju märka skillnad i antal smashade insekter.
När man åker i Europa märker man stor skillnad i mängd insekter. Det är tydligt att bara att åka till England o Tyskland.
Ni som har en äldre Volvo eller liknande och har en modernare bil borde ju märka skillnad i antal smashade insekter.
När man åker i Europa märker man stor skillnad i mängd insekter. Det är tydligt att bara att åka till England o Tyskland.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Härom dagen, kanske igår, hörde jag ett ramaskri i radion för att väghållarna klippte vägrenarna till golfgreener.harry73 skrev:
Alla blommande växter försvann, och bin, getingar och humlor hade ingenstans att samla nektar och pollinera.
Men väghållarna var naturligtvis glada att inga Rallarrosor, Slåttergubbar, Smörblommor eller Maskrosor skymde sikten i kurvorna
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Jag tror att alla fåglar som bara lever på insekter är flyttfåglar eftersom de inte har någon mat här vintertid.trähandtag skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Bra video från Henrik Jönsson där han tar upp de vanliga fördomarna mot kärnkraft och felet med dem
Kanske dags att sluta lyssna på vad barn har att säga och lyssna på vuxna
https://www.folkbladet.nu/2019-05-0...Y4XyN0hXlzYcSghc2CORMb5LvP7MTfKVVlUOuHabcnBEIhttps://www.folkbladet.nu/2019-05-0...Y4XyN0hXlzYcSghc2CORMb5LvP7MTfKVVlUOuHabcnBEI
https://www.folkbladet.nu/2019-05-0...Y4XyN0hXlzYcSghc2CORMb5LvP7MTfKVVlUOuHabcnBEIhttps://www.folkbladet.nu/2019-05-0...Y4XyN0hXlzYcSghc2CORMb5LvP7MTfKVVlUOuHabcnBEI