Hej, jag är sugen på att ta bort en vägg i källaren, men undrar såklart om den är bärande på något sätt. Väggen i fråga är markerad på nedan ritning.
Huset är från 1962 med stomme i blåbetong. Den längsgående väggen i källaren är över 200 mm tjock. Rödmarkerad vägg är ca 100 mm tjock. Sektionen visar inte väggen (men jag har ju inte sektion på rätt håll), se nedan.
Går det att dra några slutsatser utifrån detta eller måste jag ta hit en konstruktör? Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset är från 1962 med stomme i blåbetong. Den längsgående väggen i källaren är över 200 mm tjock. Rödmarkerad vägg är ca 100 mm tjock. Sektionen visar inte väggen (men jag har ju inte sektion på rätt håll), se nedan.
Logga in
Skapa konto
Går det att dra några slutsatser utifrån detta eller måste jag ta hit en konstruktör? Tack på förhand!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
På sektionsritningen ser man ju tydligt en hjärtvägg i mitten, så i normalfallet skulle en sådan vägg troligen inte vara bärande..K Kingofexpectation skrev:Hej, jag är sugen på att ta bort en vägg i källaren, men undrar såklart om den är bärande på något sätt. Väggen i fråga är markerad på nedan ritning.
[bild]
[bild]
Men däremot, på planritningen, så saknas hjärtväggen i hybbyrummet, utan där är istället den väggen du har markerat, så det är ju inte helt uteslutet att den har ngn slags stabiliserande funktion.
Ja, jag har känt så också, ville mest kolla om det är självklart eller om det behöver kollas på plats.klaskarlsson skrev:
På sektionsritningen ser man ju tydligt en hjärtvägg i mitten, så i normalfallet skulle en sådan vägg troligen inte vara bärande..
Men däremot, på planritningen, så saknas hjärtväggen i hybbyrummet, utan där är istället den väggen du har markerat, så det är ju inte helt uteslutet att den har ngn slags stabiliserande funktion.
För att lägga till lite info så är både den längsgående hjärtväggen och den tvärgående mellan hobby/lek och tvätt och mellan strykrum och wc över 200mm tjock.
Det borde ju innebära att den är bärande och inte markerad vägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Ligger bjälklaget över hobby+stryk-rummen på andra ledden jämfört med det i övriga delen av källaren?
Inte vad jag kan se, men det är betongbjälklag.R Räknenisse skrev:
Inser att jag inte visat planet över, det har en hjärtvägg som ligger rakt över hjärtväggen i källaren (inte den som tråden gäller. Den är ca 150 mm istället för övriga innerväggar som är ca 100 mm på övre plan.
Logga in
Skapa konto
Garanterat bärande..K Kingofexpectation skrev:
För att spännvidden är för lång annars för att vanligt bjälklag vare sig det är gjutet eller trä bjälklag med normal tjocklek.S scorp1on skrev:
Sektionsritningen visar att hjärtväggen är bärande..
Hur brett är huset?
Edit: ser nu att det inte var den väggen som du ville ta bort..
Redigerat:
Tänkte först skriva hur vet du att det är för lång spännvidd när vi inte vet vad bredden på huset är men missade stålbalken i vardagsrummet så du kan ha en poäng.J Jansson69 skrev:
Var lite slarvig och tittade inte på första inläggets röda vägg för det är väl den du vill ta bort?S scorp1on skrev:
Den kan mycket väl vara icke bärande!
Ja det är den väggen TS vill ta bort han skriver också att den väggen är 100 mm jämfört med hjärtväggen som verkar vara 200 mm. Jag funderar dock på det du säger om spännvidden över hobby och stryk rummet.J Jansson69 skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Jag har liknande källarplanlösning i mitt hus från 65. Bjälklaget är betongelement som är upplagda på hjärtväggen. Förutom i garaget där de ligger på/i två hopsvetsade stålprofiler (L eller U förmodligen). Ser du någon sådan typ av avväxling där hjärtväggen borde vara? I så fall är det tämligen säkert att ta bort lättbetongväggen.
Så kan det vara men det är därför det hade varit bra att verifiera riktningen på bjälklaget visuellt eller via en bjälklagsritning.J Jansson69 skrev:
Antingen byter bjälklaget riktning efter art hjärtväggen tar slut eller så behövs bjälklaget växlas av innan den går över väggen som TS vill ta bort. I övrigt fall bär väggen vara bärande.