Hej, jag är sugen på att ta bort en vägg i källaren, men undrar såklart om den är bärande på något sätt. Väggen i fråga är markerad på nedan ritning.

Ritning av källarplan med en rödmarkerad vägg som potentiellt ska tas bort. Visa rum som garage, strykrum och hobby-lek. Huset byggt 1962.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset är från 1962 med stomme i blåbetong. Den längsgående väggen i källaren är över 200 mm tjock. Rödmarkerad vägg är ca 100 mm tjock. Sektionen visar inte väggen (men jag har ju inte sektion på rätt håll), se nedan.

Sektion med ritning av hus från 1962, visar två våningar med tjocklekar angivna som 250, 220 och 210 mm. 30° taklutning och markering av sektion.
Skapa konto

Går det att dra några slutsatser utifrån detta eller måste jag ta hit en konstruktör? Tack på förhand!

K Kingofexpectation skrev:
Hej, jag är sugen på att ta bort en vägg i källaren, men undrar såklart om den är bärande på något sätt. Väggen i fråga är markerad på nedan ritning.

[bild]

Huset är från 1962 med stomme i blåbetong. Den längsgående väggen i källaren är över 200 mm tjock. Rödmarkerad vägg är ca 100 mm tjock. Sektionen visar inte väggen (men jag har ju inte sektion på rätt håll), se nedan.

[bild]

Går det att dra några slutsatser utifrån detta eller måste jag ta hit en konstruktör? Tack på förhand!
På sektionsritningen ser man ju tydligt en hjärtvägg i mitten, så i normalfallet skulle en sådan vägg troligen inte vara bärande..
Men däremot, på planritningen, så saknas hjärtväggen i hybbyrummet, utan där är istället den väggen du har markerat, så det är ju inte helt uteslutet att den har ngn slags stabiliserande funktion.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
På sektionsritningen ser man ju tydligt en hjärtvägg i mitten, så i normalfallet skulle en sådan vägg troligen inte vara bärande..
Men däremot, på planritningen, så saknas hjärtväggen i hybbyrummet, utan där är istället den väggen du har markerat, så det är ju inte helt uteslutet att den har ngn slags stabiliserande funktion.
Ja, jag har känt så också, ville mest kolla om det är självklart eller om det behöver kollas på plats.

För att lägga till lite info så är både den längsgående hjärtväggen och den tvärgående mellan hobby/lek och tvätt och mellan strykrum och wc över 200mm tjock.

Det borde ju innebära att den är bärande och inte markerad vägg

Ligger bjälklaget över hobby+stryk-rummen på andra ledden jämfört med det i övriga delen av källaren?

R Räknenisse skrev:
Ligger bjälklaget över hobby+stryk-rummen på andra ledden jämfört med det i övriga delen av källaren?
Inte vad jag kan se, men det är betongbjälklag.

Inser att jag inte visat planet över, det har en hjärtvägg som ligger rakt över hjärtväggen i källaren (inte den som tråden gäller. Den är ca 150 mm istället för övriga innerväggar som är ca 100 mm på övre plan.

Byggnadsritning med markerad hjärtvägg i ett våningsplan, visar olika rum som sovrum, vardagsrum och kök samt väggtjocklekar.
Skapa konto

S
Har du någon teknisk beskrivning eller en bjälklagsritning?

J
K Kingofexpectation skrev:
Inte vad jag kan se, men det är betongbjälklag.

Inser att jag inte visat planet över, det har en hjärtvägg som ligger rakt över hjärtväggen i källaren (inte den som tråden gäller. Den är ca 150 mm istället för övriga innerväggar som är ca 100 mm på övre plan.

[bild]
Garanterat bärande..

S
J Jansson69 skrev:
Garanterat bärande..
Hur kom du till den slutsatsen?

J
S scorp1on skrev:
Hur kom du till den slutsatsen?
För att spännvidden är för lång annars för att vanligt bjälklag vare sig det är gjutet eller trä bjälklag med normal tjocklek.
Sektionsritningen visar att hjärtväggen är bärande..
Hur brett är huset?

Edit: ser nu att det inte var den väggen som du ville ta bort..

Redigerat:
S
J Jansson69 skrev:
För att spännvidden är för lång annars för att vanligt bjälklag vare sig det är gjutet eller trä bjälklag med normal tjocklek.
Sektionsritningen visar att hjärtväggen är bärande..
Hur brett är huset?
Tänkte först skriva hur vet du att det är för lång spännvidd när vi inte vet vad bredden på huset är men missade stålbalken i vardagsrummet så du kan ha en poäng.

J
S scorp1on skrev:
Tänkte först skriva hur vet du att det är för lång spännvidd när vi inte vet vad bredden på huset är men missade stålbalken i vardagsrummet så du kan ha en poäng.
Var lite slarvig och tittade inte på första inläggets röda vägg för det är väl den du vill ta bort?
Den kan mycket väl vara icke bärande!

• Ritning över källarplan med en rödmarkerad vägg, potentiellt icke bärande, mellan rummen "STRYKR." och "HOBBY-LEK".
    Skapa konto
S
J Jansson69 skrev:
Var lite slarvig och tittade inte på första inläggets röda vägg för det är väl den du vill ta bort?
Den kan mycket väl vara icke bärande!
Ja det är den väggen TS vill ta bort han skriver också att den väggen är 100 mm jämfört med hjärtväggen som verkar vara 200 mm. Jag funderar dock på det du säger om spännvidden över hobby och stryk rummet.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Karrock
Jag har liknande källarplanlösning i mitt hus från 65. Bjälklaget är betongelement som är upplagda på hjärtväggen. Förutom i garaget där de ligger på/i två hopsvetsade stålprofiler (L eller U förmodligen). Ser du någon sådan typ av avväxling där hjärtväggen borde vara? I så fall är det tämligen säkert att ta bort lättbetongväggen.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
J
Fast den rödmarkerade väggen är ju lika tjock som hjärtväggen så det är troligtvis så att man använder den som bärande..

• Ritning med en rödmarkerad vägg mellan två rum, troligen bärande enligt texten.
    Skapa konto
S
J Jansson69 skrev:
Fast den rödmarkerade väggen är ju lika tjock som hjärtväggen så det är troligtvis så att man använder den som bärande..
Så kan det vara men det är därför det hade varit bra att verifiera riktningen på bjälklaget visuellt eller via en bjälklagsritning.

Antingen byter bjälklaget riktning efter art hjärtväggen tar slut eller så behövs bjälklaget växlas av innan den går över väggen som TS vill ta bort. I övrigt fall bär väggen vara bärande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.