Tomture61
Från början hade jag en fullstor kyl och frys i köket .
Efter 10-12 år började kylen krångla , ej tillräckligt kall .
Köpte då en ny , gamla ställdes en bit ifrån .
Visade sig att gamla kylen ej var trasig , enbart för mycket varor 🙄
Levde med 2 st kylskåp i ngr år 👍
Tyvärr dog det gamla kylskåpet , troligtvis gasbrist .
Tycker det är extremt svårt att enbart ha 1 kylskåp nu .....
Det är pregat till bredden med matvaror .
Alla måltider lagas hemma , 3 st i hushållet .

Claes Sörmland
Det är väl bara en fråga hur ofta man vill handla tänker jag.

Jag har välfyllt skafferi på landet men knappast i Stockholms innerstad.

Att ha 2, eller är det 3-4 med frysar, skåp i köket är vettigt om det varje dag lagas mat med råvaror istället för helfabrikat.
Sen har familjen helt klart vänjt sig att ha 2 kylskåp. Så att gå direkt till 1 skapar abstinens. Ge det några veckor så har inköpsvanorna ändrats och det blir bättre med plats i kylskåpet.

Fast har ni inget behov av ett skafferi istället och bra ekonomi så köp ett nytt kylskåp. Det har ju bevisligen funnits ett behov av att ha 2.
Eller bygg 1 kylrum istället.

Tomture61
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl bara en fråga hur ofta man vill handla tänker jag.

Jag har välfyllt skafferi på landet men knappast i Stockholms innerstad.
Handlar 1 ggr i veckan .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Från början hade jag en fullstor kyl och frys i köket .
Efter 10-12 år började kylen krångla , ej tillräckligt kall .
Köpte då en ny , gamla ställdes en bit ifrån .
Visade sig att gamla kylen ej var trasig , enbart för mycket varor 🙄
Levde med 2 st kylskåp i ngr år 👍
Tyvärr dog det gamla kylskåpet , troligtvis gasbrist .
Tycker det är extremt svårt att enbart ha 1 kylskåp nu .....
Det är pregat till bredden med matvaror .
Alla måltider lagas hemma , 3 st i hushållet .
Vi är två och har:

1. Liten kyl + en kyl-frys i köket.
2. I matkällaren, en liten kyl.
3. I källaren, två stora frysar.

Alla är vanligtvis fulla.

All mat lagas vanligtvis hemma. Färdiglagad köpemat, fem sex gånger om året (Pizza och Indiskt). Mestadels för att den hemlagade är så mycket godare.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Att ha 2, eller är det 3-4 med frysar, skåp i köket är vettigt om det varje dag lagas mat med råvaror istället för helfabrikat.
Sen har familjen helt klart vänjt sig att ha 2 kylskåp. Så att gå direkt till 1 skapar abstinens. Ge det några veckor så har inköpsvanorna ändrats och det blir bättre med plats i kylskåpet.

Fast har ni inget behov av ett skafferi istället och bra ekonomi så köp ett nytt kylskåp. Det har ju bevisligen funnits ett behov av att ha 2.
Eller bygg 1 kylrum istället.
Bor i ett hus byggt 2008 .
Gott om plats är det en enormt stor bristvara på .
Arkitekter nu för tiden lever nog minimalistiskt .
Äta på restaurang / hyra förråd 😀

Bor i ett hus byggt 2008 .
Gott om plats är det en enormt stor bristvara på .
Arkitekter nu för tiden lever nog minimalistiskt .
Trodde du ritat och byggt själv, man kan iaf få den uppfattningen då man ser "självbyggare" i din profil.

Tomture61
F fribygg skrev:
Trodde du ritat och byggt själv, man kan iaf få den uppfattningen då man ser "självbyggare" i din profil.
Huset är Trivselhus , det kommer med färdiga ytterväggar + snickare bygger taket .
Så halva huset har jag fixat själv , grund med VA och värmeslingor , innerväggar , målat in / utvändigt , dragit ventrör mm.
Garaget är lösvirke med egen design och jag höll i alla verktyg .

Räknas detta som självbyggare 🤔

Huset är Trivselhus , det kommer med färdiga ytterväggar + snickare bygger taket .
Så halva huset har jag fixat själv , grund med VA och värmeslingor , innerväggar , målat in / utvändigt , dragit ventrör mm.
Garaget är lösvirke med egen design och jag höll i alla verktyg .

Räknas detta som självbyggare 🤔
De flesta gör nog betydligt mindre än så. Själv kan jag inte skylla på varken arkitekt, sågverk, hus firma eller byggfirma då jag gjort alla misstag själv då jag gjort allt från huggningen i skogen till sista spiken.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
ClasseClas
Vi har dubbla fullhöjds kylar och frysar i köket och i separat förråd. Jakt, svampplockande, mycket bärplockande, lingon, blåbär, skogshallon och hjortron, och även egen frukt, tar plats i frysarna. Sen är det smidigt att ha extra utrymme vid storhelger och större kalas. Vi borde ha sprängt ur för jordkällare när vi byggde huset men det blev aldrig av.

Tomture61
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vi har dubbla fullhöjds kylar och frysar i köket och i separat förråd. Jakt, svampplockande, mycket bärplockande, lingon, blåbär, skogshallon och hjortron, och även egen frukt, tar plats i frysarna. Sen är det smidigt att ha extra utrymme vid storhelger och större kalas. Vi borde ha sprängt ur för jordkällare när vi byggde huset men det blev aldrig av.
Jordkällare 👍👍👍

• Älska
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.