K
Skulle aldrig använda ett fälgkors. På sin höjd i nödfall helst inte ens då

P
galento galento skrev:
Vet vi använde en liknande modell från Facom när vi renoverade hetoljepumpar på ett ställe , att det höll med långa röret på :surprised:
Det var kvalité för det användes en hel del.
24 mm nyckeltag.
Jag har haft 2 teleskop, båda är döda. :D Fälgkors hatar jag.
Jag är helt enkelt extremt bekväm när jag ska skruva, ledhandtag ligger alltid i ena bilen, den nya har ju inget reservhjul så det kan kvitta =)

Det ska gå att lossa med ett finger med ledhandtag så är det lagom.

H
galento galento skrev:
Ja man får faktiskt försöka se till att ha de grejer man behöver för sitt leverne så man inte
behöver springa hos grannarna och låna. Såna personer är inte populära häromkring.
Helt enig.
Nu kommer jag från landet.
Och där hjälper man varandra.
Jag kan tänka mig att hjälpa grannar kan även ha med mig verktyg om vi ska göra något men då har jag full koll på dom.
Får man sen inte hjälp tillbaka så är det en granne som man inte behöver prata med mer.

man hjälps och hjälper.
Men lånar hellre ut kärringen än verktygen :crysmile:

• Haha
Uffe A
  • Laddar…
Har du svarat på hans SMS?

Annars skulle ja passa på att svara något i stil med: Det är bra att vi kan låna verktyg av varandra. Men om jag lånar/lånar ut, ett verktyg förutsätter jag att det är några timmar, eller någon dag om inget annat gjorts upp. Inte en månad, och inte att du lånar ut eller hjälper andra med mitt verktyg. Hjälp din grabb med hjulbyte nu, och lämna sedan röret snarast åter. Hoppas detta låter rimligt för dig också. Mvh din granne .....

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P
Jag byter bara däck och fälg när det blir vinter/vår, man drar bultarna med tvåans läge på mutterknacken och tar av dem ned treans läge. Behöver man rör eller teleskopskaft har man dragit alldeles för hårt och då har man ingen chans att få av hjulet om man skulle få punktering. (inte för att det finns några reservhjul i moderna bilar men ändå)

Meterlånga ledhantag och förlängningsrör, är det hjullagren och naven ni byter eller?

För övrigt håller jag med om allt som sagts om folk som inte lämnar tillbaka lånade saker!

• Gilla
Ronnya65 och 1 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Meterlånga ledhantag och förlängningsrör, är det hjullagren och naven ni byter eller?

För övrigt håller jag med om allt som sagts om folk som inte lämnar tillbaka lånade saker!
Förlängningsrör till traktor/vagn, bultar som inte varit loss på >10 ibland kanske mer än 60år på veterantraktorn.

• Gilla
galento
  • Laddar…
K
Rätt fascinerande att man inte kan skaffa någon så simpelt som ett eget järnrör när det uppenbarligen behövs vid varje däckbyte.

• Gilla
galento
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag hade nog inte funderat så mycket på det. Men visst, om du förklarat första gången hur bra ditt rör var för dig när du byter däck så kanske hon kunde räkna med att du behöver det själv nu men om det från hennes perspektiv bara var ett rör som du råkade ha liggande kanske hon inte tänkte alls på att det fyllde någon funktion för dig förutom "bra att ha, om ryssen kommer" och där med inte hade bråttom att återbörda det till dig.
Hon kanske är engagerad i SD, ett järnrör tillhands imponerar alltid.
Kent Ekroth SD hade inget järnrör!
Är en skröna som envist bitit sig kvar som en sanning bland (nästan) alla.
Det framgår tydligt i filmen som visade "gossarnas" festkväll att det var ett alurör dvs ett rör av aluminium.
SockerConny var däremot av helt annan kaliber än "gossarna" och hans devis lät
"Ett jysst järnrör slår världen med häpnad".

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
R
lunnabo lunnabo skrev:
det var ett alurör
Gör det någon skillnad? Jag har alltid trott att själva poängen är att han beväpnade sig med ett rör, inte vad det var av för material.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 4 till
  • Laddar…
Lånar jag ut typ bilen förväntar jag att få tillbaks den efter vad den nu behövdes för. Men småsaker kan de behålla tills jag själv behöver dem. Lite mindre prylar som skräpar ner hemma ;)

janwide
L lbgu skrev:
Lånar jag ut typ bilen förväntar jag att få tillbaks den efter vad den nu behövdes för. Men småsaker kan de behålla tills jag själv behöver dem. Lite mindre prylar som skräpar ner hemma ;)
Lite knepigt om småprylarna är påväg till Göteborg när man behöver dom :crysmile:

Redigerat:
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Lite knepigt om småprylarna är påväg till Göteborg när man behöver dom :crysmile:
Världen går väl inte under för det. Om det inte finns någon annan man kan låna det av så får man väl vänta på att det kommer tillbaka. Men typ ett järnrör kan man nog skaka fram på något sätt om man verkligen behöver det, eller så slår man till fälgkorset med en slägga så löser det sig nog.

Alfredo Alfredo skrev:
Den regeln känner i alla fall inte jag till. Det beror väl helt på omständigheterna, som exempelvis på vad man lånar och av vem man lånar det av. Lånar jag en byggställning av brorsan för att måla om huset tror jag ingen räknar med att den ska återlämnas samma dag. :)
Hoppas du fick ett datum så det inte går som för min granne som fick låna byggställning utan tidsangivelse. Efter en vecka kom grannen och monterade ned den och satt upp den hos nästa. Där stod han med halvfärdigt hus. Så vad som än lånas skall man komma överens när det skall återlämnas.

L lbgu skrev:
Men typ ett järnrör kan man nog skaka fram på något sätt om man verkligen behöver det, eller så slår man till fälgkorset med en slägga så löser det sig nog.
Om man fått tillbaka släggan, kilarna och cobran från den som lånat dem...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.