P
Nu när sommartemperaturer börjar sjunka och det åter är möjligt att vistas på vinden tänkte jag att jag ska få tummen ur och göra klart min FTX-installation på vinden. Det är i princip bara ett kylbatteri och isolering som återstår.

Och när det gäller isolering så har jag redan använt 50mm isolerstrumpa som kondens och värmeisolering inne i huset på de rör som går från vinden ner till källarplanet. Då rören går "inboxade" och delvis i golvbjälklag så var det en liten extra kostnad att för säkerhets skull göra det när jag ändå kom åt rören. Väldigt smidigt att använda och fyller säkert sin funktion alldeles utmärkt då det är uppvärmt utrymme.

Men för att isolera på kallvinden så har jag hela tiden tänkt nätmatta och sedan lamellmatta utanpå det , alternativt rätt dimension av bara ett lager matta. Kostar massor men det är ju så det görs av proffsen så det känns ju som att det är "rätt".

Här på forumet läser man Ibland rekomendationen att köra med isolerstrumpa då det är "enklast och smidigast" och jag kan ju bara hålla med om att det är lättanvänt. Och då det ju finns i 100mm så känns det frestande att gå den vägen. Även om jag får skruva isär rören för att få på den så blir det nog mindre jobb än att trassla med matta i böjar mm. Och priset per meter blir ju klart lägre.

Men är det lika bra isolering? Räcker det med 100mm "tunn" glasfiber i strumpan mot 100mm ändamålsenlig stenullsmatta? Visst, det är luften som isolerar, men den känns tunn.

Kan man ha 100mm strumpa på kallvind?

Istället för att skapa en ny tråd hoppas jag du kanske kommit till skott med isoleringen på din kallvind. Hur gjorde du? Jag sitter själv och väljer mellan samma saker och strumpa känns "säkrare" för mig som amatör att montera på korrekt sätt.

P
Hej,
Jag är skeptisk till strumpa...
Jag har sett hur en ventfirma använt uteslutande strumpa i en installation och den installationen var fusk från början till slut. Såg fördjävligt ut. Var dessutom endast 50mm tjock strumpa på kallvind. Där hade de gjort det lätt för sig...
Men mest är jag skeptisk till strumpa för att det inte används i de seriösa installationer jag sett i fläktrum och på industrier.

Dessutom läste jag ett inlägg från en ventmontör att självklart ska man använda nätmatta/lamellmatta då det ju är riktig och ändamålsenlig ventilationsisolering.

Jag har använt nätmatta och lammellmatta uppdelat på 1-2 lager beroende på vart den sitter. Tjockleken är då 90-120mm. Overkill säger en del, men rören ligger inte i lösull och folk i branschen rekommenderar ca 100mm där jag bor. Man hör om fler och fler som isolerar 120mm.

Jag hade tur och fick tag på väldigt mycket nätmatta billigt på blocket. Så kostnaden blev låg. Ganska jobbigt att skära/klippa/montera snyggt tills jag fick in snitsen. Men det känns bra att ha riktig isolering.

Tack för svaret!

Varför både nät och lamellmatta, finns det något syfte med det?

För mig är det oisolerat och utan lösull, så min 100mm har jag också förstått det som och mer än så brukar inte löna sig, åtminstone inte om man som jag har ett äldre hus som inte är helt tätt där det är svårt att räkna in investeringen rent ekonomiskt redan från början (men det är inte heller något mål jag har).

P
Nätmattan är en värme/comfortisolering och det har jag på hela frånluften samt som första lager på tilluften.
Lamellmattan är också kondensisolering och ligger som yttersta lager på tilluften då jag har ett vattenbatteri för frikyla på tilluften.

På isolertillverkarnas hemsidor kan man kolla effekten av tunnare eller tjockare isolering i deras beräkningsprogram. Även hur mycket enrgiförluster man får, och sedan är det bara att välja isolertjocklek och förluster som går att leva med. Någonstans finns en brytpunkt när det inte lönar sig att gå upp i tjocklek då investeringen inte betalar sig.
Men som sagt, jag fick det billigt så jag har inte snålat med tjockleken.

Aha då är jag med! Kommer inte ha frikyla så för min del ska det väl bli bra med enbart värmeisolering på både till- och frånluft och kondensstrumpa på av- och uteluft.

Tack för att du tog dig tid att svara, jag överger härmed strumpan som alternativ. :D

P
Tror du kommer bli nöjdare med det beslutet:)

Ja det tror jag också. :)

Kom på en annan fråga, om du kanske vet svaret på den också. T.ex. Paroc har nätmatta med alubeläggning också, men den kramlar man ju ihop så det blir ju inte tätt. Vad är syftet med alubeläggningen då? Ger det bättre isoleringsförmåga?

P
Vet inte faktiskt.
Den är ju inte tät nog för att ge fullvärdigt kondensskydd. Men kanske det är för att skydda mot stänk eller dropp eller nåt.
Kan ju också vara ett sätt att få en snygg yta. T.ex. om den sitter i industrilokaler eller liknande. Ser bättre ut än mineralullen, eller nonwovenduken som i bland sitter på nätmattor.

Edit: såg att nån annan svarat före mig.
Den lammellmatta jag använt är helt tät utan metallnät och tejpas noggrant som nämns ovan.

Ja det borde väl vara för skydd eller utseende då, verkar inte ha någon större inverkan på isolationsförmågan när jag kollar i parocs räknare och står inte något om det. Men på en kallvind behöver det ju inte vara snyggt och verkar enklare än att hålla på med spoltråd och byggmatta, lite trångt där uppe så ju enklare dessto bättre. :)

P
Om du menar nätmatta med aluminium så är det fortfarande C-ringar, najning eller sy med spoltråd som gäller. Samt linda med spoltråd efteråt. Den lammellmattan jag använt har aluskikt men tejpas (och "kammas") samt lindas med spoltråd.

Det finns faktiskt färdiga rörskålar också. Alltså färdiga sektioner, böjar etc som är väldigt lätta att montera. Men det lär vara dyrt...

P pemu skrev:
Om du menar nätmatta med aluminium så är det fortfarande C-ringar, najning eller sy med spoltråd som gäller. Samt linda med spoltråd efteråt. Den lammellmattan jag använt har aluskikt men tejpas (och "kammas") samt lindas med spoltråd.

Det finns faktiskt färdiga rörskålar också. Alltså färdiga sektioner, böjar etc som är väldigt lätta att montera. Men det lär vara dyrt...
Ja absolut, men jag tror det är enklare att klämma ringar med tång än att linda spoltråd eller sy ihop när man ligger och ålar där uppe. Kanske har fel men det låter smidigare. :)

Jo jag har bett om pris på sådana, men jag misstänker som du att det är stor prisskillnad, får se om man tycker det överväger arbetsinsatsen.

P
Jag blev aldrig riktigt kompis med C-ringstången. Så jag drog ihop näten mot varandra med najhandtaget och najade i hop dom. Och jag använde även najhandtaget till att dra näten mot varandra så C-ringstången fick bra grepp om näten där jag använde tången. Att sy med spoltråd la jag ner innan jag ens försökt.
Att avsluta med att linda spoltråd runt isoleringen ska man alltid göra.

Ok, ser ju väldigt enkelt ut. Spoltråd även om man har nätmatta? Låter som överarbete, men du kanske menar på lamellmattan och då förstår jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.