6 069 läst ·
47 svar
6k läst
47 svar
Är ingen nöjd med Eksjöhus?
Jag är också synnerligen intresserad av att höra vad Eksjöhus svarade! Jag känner också till fallet med de 800 000 kr som produktionskostnadskalkylen överskreds med. Och du Calle Anka, varför skulle du ringa upp Eksjöhus och förvänta dig att de ger dig korrekt info om en annan kund. Jag vet att deras policy är att INTE diskutera andra kunders byggen. Dessutom tror jag att du menar Marknadschefen eller hur? Helt ofattbart att han skulle berätta för dig som kund (?), spekulant (?) hur det har gått till. Om jag har förstått det hela rätt har inte ens de kunder, och det är flera, som har fått omotiverat högre kostnader kunnat få svar hur det gick till!
Ställer mig i kön för att få höra Eksjöhus svar på hur det kunde bli 800' dyrare. Sitter med en färdig prodkalkyl på Lyckan (utan vinkel) där jag fått fast pris på hus/garage och entreprenad. Vårt tillval braskamin ligger i prodkalkylen.
Ansluter till de övriga som ivrigt väntar på vad Eksjöhus marknadschef har svarat.
Vi har inte kunnat få några vettiga svar överhuvudtaget och vi har ändå försökt i över 2 år.
/Björn
Instämmer varenda ord.Mastermind skrev:Jag är också synnerligen intresserad av att höra vad Eksjöhus svarade! Jag känner också till fallet med de 800 000 kr som produktionskostnadskalkylen överskreds med. Och du Calle Anka, varför skulle du ringa upp Eksjöhus och förvänta dig att de ger dig korrekt info om en annan kund. Jag vet att deras policy är att INTE diskutera andra kunders byggen. Dessutom tror jag att du menar Marknadschefen eller hur? Helt ofattbart att han skulle berätta för dig som kund (?), spekulant (?) hur det har gått till. Om jag har förstått det hela rätt har inte ens de kunder, och det är flera, som har fått omotiverat högre kostnader kunnat få svar hur det gick till!
Nå. Calle Anka... Svara på detta....
//Jarppan
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Hej hopp!
Har varit borta från datorn därav sent svar. Egentligen vill jag inte skriva allmänt om vad en person skriver personligt till mig men eftersom så många ville veta skriver jag det ändå. Jag frågade försäljnings och marknadschefen generellt kring kritiken runt Eksjöhus och svaret blev bl a som följer:
"Visst har vi tagit vid oss av den kritik som riktats mot Eksjöhus.
Det är ju för de flesta den största affär man gör när man skaffar sig en
villa, det är mycket som skall klaffa och massor av information som delges
husköparna. Tyvärr händer det då ibland att man inte varit motaglig för all
den information som ges varför diskussioner uppstår vid olika skeden under
byggtiden. Ibland har vi varit otydliga varvid vi får stå för detta, men det
händer också att kunden inte vill "komma i håg" vad som avtalats och då
uppstår en annan typ av problem.
Jag vill nog påstå att Eksjöhus gör rätt för sig när vi har gjort ett
fel, men det är inte alltid vi ställer upp på osakligheter.
Det största problemet som jag anser och som kunder kan bli irriterade av, är
att fel inte åtgärdas inom den tid som kunden förväntar sig utan det
"segar" av olika anledningar. Detta problem arbetar vi på och försöker få
entreprenörerna medvetna om detta till synes onödiga problem.
När det gäller ditt val av husleverantör så tror jag de flesta inom
STR, inklusive Eksjöhus, gör ett bra jobb. Det viktigaste borde vara att
personkemin mellan dig och husförsäljaren stämmer, detta då man har ett
långt
samarbete framför sig, varför det är viktigt att tala samma språk.
Utöver ovanstående är det väl inte fel att prata med någon besiktningsman
som utför besiktningar på småhus, detta för att höra en utomstående"
Det var ett litet utdrag ur texten. Gällande de 800 tkr så förstår jag fortfarande inte hur det kunde bli så mycket dyrare. Den som skrev om det fallet kan gärna delge sina synpunkter.
För min del är jag inte orolig för att anlita Eksjöhus som leverantör. Men de är bara en av potentiella leverantörer.
Har varit borta från datorn därav sent svar. Egentligen vill jag inte skriva allmänt om vad en person skriver personligt till mig men eftersom så många ville veta skriver jag det ändå. Jag frågade försäljnings och marknadschefen generellt kring kritiken runt Eksjöhus och svaret blev bl a som följer:
"Visst har vi tagit vid oss av den kritik som riktats mot Eksjöhus.
Det är ju för de flesta den största affär man gör när man skaffar sig en
villa, det är mycket som skall klaffa och massor av information som delges
husköparna. Tyvärr händer det då ibland att man inte varit motaglig för all
den information som ges varför diskussioner uppstår vid olika skeden under
byggtiden. Ibland har vi varit otydliga varvid vi får stå för detta, men det
händer också att kunden inte vill "komma i håg" vad som avtalats och då
uppstår en annan typ av problem.
Jag vill nog påstå att Eksjöhus gör rätt för sig när vi har gjort ett
fel, men det är inte alltid vi ställer upp på osakligheter.
Det största problemet som jag anser och som kunder kan bli irriterade av, är
att fel inte åtgärdas inom den tid som kunden förväntar sig utan det
"segar" av olika anledningar. Detta problem arbetar vi på och försöker få
entreprenörerna medvetna om detta till synes onödiga problem.
När det gäller ditt val av husleverantör så tror jag de flesta inom
STR, inklusive Eksjöhus, gör ett bra jobb. Det viktigaste borde vara att
personkemin mellan dig och husförsäljaren stämmer, detta då man har ett
långt
samarbete framför sig, varför det är viktigt att tala samma språk.
Utöver ovanstående är det väl inte fel att prata med någon besiktningsman
som utför besiktningar på småhus, detta för att höra en utomstående"
Det var ett litet utdrag ur texten. Gällande de 800 tkr så förstår jag fortfarande inte hur det kunde bli så mycket dyrare. Den som skrev om det fallet kan gärna delge sina synpunkter.
För min del är jag inte orolig för att anlita Eksjöhus som leverantör. Men de är bara en av potentiella leverantörer.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Jarppan - det var visst du som skrev om de 800 tkr som blev fördyring. Kan inte du vara snäll att berätta för oss andra om detta? Jag har inte diskuterat en enskild kund med Eksjöhus snarare en generell hållning till missnöjda kunder. Jag tror inte, även om jag frågade, att något bolag öppet skulle diskutera en annan kunds ekonomiska misär?!Jarppan skrev:
Det intressanta i denna fråga var vad Eksjöhus sa till dig, men tyvärr var det bara "ordbajs" pga. att denna kund har faktiskt inte heller fått någon bra förklaring.Calle Anka skrev:Jarppan - det var visst du som skrev om de 800 tkr som blev fördyring. Kan inte du vara snäll att berätta för oss andra om detta? Jag har inte diskuterat en enskild kund med Eksjöhus snarare en generell hållning till missnöjda kunder. Jag tror inte, även om jag frågade, att något bolag öppet skulle diskutera en annan kunds ekonomiska misär?!
// Jarppan
Nope.. det räcker inte.. Huvudet ner i sanden bara, och dom hoppas på att vinden ska avta. Aj aj aj så får man inga nöjda kunder.labela36 skrev:Hej,
Vet ej om de illa behandlade kunderna känner sig nöjda med detta svaret. Detta som husföretagets representant säger är vad man väntar sig att de kan säga till en utomstående, dvs, Calle Anka hör inte till de drabbade av en oförsiktig säljare eller av en klantig entreprenör som husföretaget rekommenderat, så varken den ena eller den andra har något att förlora att höra på detta. Tvärtom, Calle Anka i husföretagets ögon är en potentiell framtida kund.
Och med detta fick vi också husföretagets syn på saken, räcker det?
/ Lai
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Tråden handlade om "är ingen nöjd med Eksjöhus"....debatten blir lite ensidig om dem, som vi redan vet är oerhört missnöjda, fortsätter skriva negativt om bolaget.
YRRUC avsikt var nog att höra andra med positiv erfarenhet, det finns ju redan en tråd som behandlar dem med negativ.
Sålunda vore det bra om Eksjöhuskunder tillika positiva skrev en rad om deras erfarenheter.
YRRUC avsikt var nog att höra andra med positiv erfarenhet, det finns ju redan en tråd som behandlar dem med negativ.
Sålunda vore det bra om Eksjöhuskunder tillika positiva skrev en rad om deras erfarenheter.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Säkerligen inte men för mig är det viktigt att höra båda sidor av myntet. Eksjöhus vill nog inte ta en offentlig debatt här på forumet av det skälet att det kanske väntar juridiska processer och där kan allt man säger användas emot en.labela36 skrev:Hej,
Vet ej om de illa behandlade kunderna känner sig nöjda med detta svaret. Detta som husföretagets representant säger är vad man väntar sig att de kan säga till en utomstående, dvs, Calle Anka hör inte till de drabbade av en oförsiktig säljare eller av en klantig entreprenör som husföretaget rekommenderat, så varken den ena eller den andra har något att förlora att höra på detta. Tvärtom, Calle Anka i husföretagets ögon är en potentiell framtida kund.
Och med detta fick vi också husföretagets syn på saken, räcker det?
/ Lai
Vad är det egentligen som säger att bara jag väljer Götene, Trivsel eller Smålandsvillan att jag blir nöjd?
Tillika varför skall man automatiskt bli missnöjd med Eksjö?
T o m den hårdnackade Sverker i PLUS var snäll och kritiserade knappast Eksjöhus. Snarare var det en uppmaning till potentiella husköpare att vara mer noggranna och aktivare vid kontraktsskrivningar.
Det här forumet hoppas jag är till för att man ska kunna dela sina erfarenheter av 'husbyggande' oavsett om de är bra eller dåliga. Att de som är nöjda inte skriver mer kan vi missnöjda inte lastas för.
För mig verkar det som om Eksjöhus medvetet driver linjen att nonchalera sina kunders problem (kostar säkert för mycket). De vet att de flesta inte orkar hålla på att driva sina rättmäteliga krav utan ger upp.Det har de tagit vara på och förmodligen gjort till sin affärside'
Vi har haft slutbesiktning, efterbesiktniing, garantibesiktning och en egen besiktning samt är på gång med en extra elbesiktning under en 2-års period utan att Eksjöhus åtgärdat alla punkter vid dessa besiktningar.Kan det kallas att göra rätt för sig ?
/Björn