spikplanka spikplanka skrev:
Min gissning när det gäller den sista bilden.

[bild]

Det bästa är förstås att ta på skyddande (gummi)handskar och öppna locken. Fota av och ladda upp här.

Är tvättstugan i källaren? och utrustad med gamla maskiner?

Sedan får du se upp med elräkningarna eftersom det är E.ON som är nätägare.
Det du skrivit Funktion? på kan vara en fasskiftare till handsken under.

A
D Dan_j skrev:
Är lite skeptisk till det priset. Jag fick offert från firma på ca 40k, iofs bara ca 60kvadrat. Men ca 15 uttag och tror det va 6st lamputtag. Nu gjorde jag jobbet själv då jag har kunskap och utbildning, dock inte godkänd. Materialet kostade kring 5k och jag gjorde det på en dag, ca 12h. Firman skulle ha 2 gubbar i 2 dagar alltså 32h *1000. Materialet ca8k. Alla rör fanns ju färdigt, så enligt dom skulle det ta ca1,5h att fixa ett uttag, det finns ju inte på kartan att det ska ta så länge.
Hej

Trådning i befintliga rör är något som är svårt att tidsätta. Det kan gå jättelätt och vara precis motsatsen beroende på hur förutsättningarna ser ut. Man måste ju planera för det senare.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag var i samma situation med ett äldre stort hus. Tog in en elektriker för besiktning och genomgång, kostade ett par tusen och tog några timmar (vi gick tillsammans och hade löpande dialog). Det visade sig att även om mycket var gammalt så var mycket i OK skick och onödigt att byta bara för att. Det blir löpande varefter man ändå gör något annat, som målar om ett rum eller dylikt.

Slutnotan blev drygt 30 000 för att byta lite gamla element, trasiga/farliga uttag och sätta in normcentral och jordfelsbrytare.

Jag rekommenderar starkt att betala den relativt blygsamma summan för en genomgång, det är betydligt bättre för sömnen än vilda spekulationer och att måla fan på alla väggar i varje rum.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Hej

Trådning i befintliga rör är något som är svårt att tid sätta. Det kan gå jättelätt och vara precis motsatsen beroende på hur förutsättningarna ser ut. Man måste ju planera för det senare.
Man använder ju gamla trådar som dragtråd och preppar med glidex😁

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Och det behöver bara vara en tråd som sitter fast för att hela kalkylen ska spricka OCH det är rätt vanligt att det händer.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man ser två relän bredvid transformatorn, det är inte vanligt till en ringklocka.
kanske en gammal varmvattenberedare jag hade relä till min gamla

P Plomyk skrev:
Hej
Precis flyttat in i ett hus från 50-talet och detta är vad som återfinns. Verkar för övrigt vara ojordat trots att alla uttagen på nedervåningen är utbytta till jordade (men endast 2 kablar under skalet).
Vad är allt detta på bilderna? Vad bör vi göra i första hand? Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Ungefärlig kostnad? Har själv 0 koll så tacksam för alla tips.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Njae, jag hade nog inte haft någon panik med att byta. I det öppnade uttaget du hade bild på, såg det ut att redan vara plast-isolerade ledningar, vilket tyder på att kablarna är välisolerade.

Det ser ut att vara 10A-säkringar i skåpet: när du skruvar ut själva säkringen, har du en röd ring innuti? Då är det bra. Om det inte finns någon ring alls där, behöver du antagligen låta kolla upp vad säkringen egentligen tål. Är det gamla ledningar osv, kan de vara 6A-ledingar från början. (10A = du kan ha igång vattenkokaren utan att proppen går).

Vad som hände oss (det ser precis likadant ut hemma hos oss), var att sladdarna/kablarna i själva säkringen hade släppt. Fick lärt mig, att de behöver dras åt lite då och då.

Alltså, utifrån bilderna, inget akut, hade jag sagt. Men du bör nog inte ha för mycket igång på samma säkring sammtidigt.

Tipps: var försiktig med "moderna", företrädesevis unga elektriker: de vill gärna byta ut allt som är äldre än 10 år.

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P Plomyk skrev:
Precis lagt till text med frågor...
Jag vet ej vad du har fått svar på. Normalt sett brukar man säga att elkablar har en teknisk livslängd på ca 50 år. Det kan däremot hålla betydligt längre, menven kortare och beror på materialval och miljö. Det som framförallt händer är att isoleringen runt kablarna blir sämre. Det enda sättet att veta skicket är att isolationsmäta varje kabel för sig såvida du inte kan se det genom okulär granskning.
Är skicket okej så bör du sätta in en jordfelsbrytare om det inte finnas och byta ut de ojordade uttagen mot jordade. Allt som nämns här ovan ska naturligtvis göras av en auktoriserad elektriker.
Jag bytte hela elsystemet från uttag till proppskåpet på mitt lantställe för ca 50000 kr för några år sedan i samband med en större renovering.

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Normalt sett brukar man säga att elkablar har en teknisk livslängd på ca 50 år.
Jag tycker inte man kan säga så. Min uppfattning är att det beror på när och hur de är tillverkade, inte bara på åldern. En FK från 1975 är ofta i utmärkt skick fortfarande.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Ja det säger man tills huset brinner ned.
Det är väldigt ovanligt att hus brinner ner bara för att elanläggningen är till åren. Jag tycker du skräms i onödan.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Nissens
Om man inte vill/kan fixa allt i ett svep så hade jag definitivt satt in en Jordfelsbrytare eller flera först. Den minskar många risker med allt ifrån personskador till brand.

Viktigt och enkelt att byta alla eluttag till shuko. Vill du hålla nere kostnaderna sätter du dit ojordade uttag. Detta får man göra själv om man har kunskapen. Kanske en kompis kan?

Därefter har du tid att fundera hur du vill göra med resten.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Om det var mitt hus skulle jag (i prioritetsordning):

1) byta de gamla grunda ojordade uttagen (och jordade uttag utan jord) mot moderna ojordade uttag, samt sätta någon form av avslut på lösa trådändar som sticker fram (ökad säkerhet för små barn);

2) ta reda på vilka proppar som går till vad och ta bort de proppar som inte behövs (tydligen har det funnits maskiner tidigare och du vill inte ha spänningssatta kablar som inte går någonstans, i värsta fall slutar de i fria ändar);

3) när du sedan vet vilka grupper som matar vad, be en elektriker installera ett par jordfelsbrytare, lämpligt fördelade över anläggningen (diskutera detta med elektrikern).

Åtgärderna 1 och 2 får du göra själv men om du är osäker på hur du ska gå tillväga kan du be elektrikern att utföra dem också.

4) göra annat som behövs med huset (och upptäcka ytterligare el-behov) och sedan, när du vet bättre vad du behöver eller inte behöver för el i huset, ta dit elektrikern igen för att installera det nya du behöver och riva det gamla som ska bort.

• Gilla
Markus Lundgren3 och 9 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker inte man kan säga så. Min uppfattning är att det beror på när och hur de är tillverkade, inte bara på åldern. En FK från 1975 är ofta i utmärkt skick fortfarande.
Teknisk livslängd är en ingenjörsterm för vilken tid något ska upprätthålla funktionskraven enligt tillverkarens specifikationer. Det är trubbigt mått som används vid nyinstallation för att kunna räkna på livscykelanalyser ur ett hållbart och ekonomiskt perspektiv. Oftast är det tillverkaren som sätter gränsen och vad som krävs för den angivna tekniska livslängden.
Det är inte detsamma som faktisk livslängd utan som jag skrev beror det på miljö och materialval.

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det är inte detsamma som faktisk livslängd utan som jag skrev beror det på miljö och materialval.
Absolut! Dock är det enligt min mening en stor risk att TS uppfattar det som att något som är 50 år måste bytas ut. Jag vill bara nyansera diskussionen med att ge min åsikt om att många saker fungera fullgott även när de är gamla. Som du säger så beror det på...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väldigt ovanligt att hus brinner ner bara för att elanläggningen är till åren. Jag tycker du skräms i onödan.
Ja men det sker, man vill inte vara en i statistiken

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.