K
B Bitterhetsakademin skrev:
De äldre är åttio procent silver, de nyare fram till 1968 är bara fyrtio procent. De allra flesta mynten säljs efter sin vikt i silver men enstaka i mycket gott skick kan vara värda mer. Tonkin AB ger ut en myntkatalog som finns på de flesta bibliotek.
Jag har också ett gäng mynt och undrar på ett ungefär, från vilket år och bakåt som det är mest silver i ?
Och ska man putsa mynten innan?

Cheesen
K Kakelugnen566 skrev:
Jag har också ett gäng mynt och undrar på ett ungefär, från vilket år och bakåt som det är mest silver i ?
Putsa aldrig mynt. Mest silver i äldre mynt. Samlarvärde kan vara väldigt mycket högre än metallvärdet.

• Bild på en tabell som visar svenska mynt med olika silverhalter från åren 1875-1961, tillsammans med information om deras värde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
En och två kronor före 1942 innehåller 80 procent silver, de senare och fram till 1968 endast 40 procent. Mynt bör aldrig putsas då det sliter på myntet och tar bort en stor del av samlarvärdet. Ett mycket smutsigt mynt kan rengöras med en bomullstuss i ren aceton men annars bör all form av åverkan undvikas. Vad gäller en och tvåkronor i slitet skick säljs de ofta för nedsmältning för sitt silvervärde, det jag skriver ovan om putsning gäller i första hand bättre mynt med numismatiskt värde. För den som absolut vill ha mynten blanka finns mindre skadliga rengöringsmedel i mynthandeln.
Då doppas myntet i lösningen och sköljs sedan noga i rent vatten och torkas försiktigt torrt med en mjuk mikrofiberduk utan att gnida.
Tidigare gjorde man rent mynten på ett skonsamt sätt genom doppning i cyankaliumlösning men det är nog svårt att få tag på idag som privatperson.

K
En och två kronor före 1942 innehåller 80 procent silver, de senare och fram till 1968 endast 40 procent. Mynt bör aldrig putsas då det sliter på myntet och tar bort en stor del av samlarvärdet. Ett mycket smutsigt mynt kan rengöras med en bomullstuss i ren aceton men annars bör all form av åverkan undvikas. Vad gäller en och tvåkronor i slitet skick säljs de ofta för nedsmältning för sitt silvervärde, det jag skriver ovan om putsning gäller i första hand bättre mynt med numismatiskt värde. För den som absolut vill ha mynten blanka finns mindre skadliga rengöringsmedel i mynthandeln.
Då doppas myntet i lösningen och sköljs sedan noga i rent vatten och torkas försiktigt torrt med en mjuk mikrofiberduk utan att gnida.
Tidigare gjorde man rent mynten på ett skonsamt sätt genom doppning i cyankaliumlösning men det är nog svårt att få tag på idag som privatperson.
Tack för svar, även till chesen!
Gamla svenska mynt från tidigt 1900-tal, inklusive 2- och 5-kronor samt 25-öringar, utspridda på ett anteckningsblock.
Skapa konto

Hur är det med 2- och 5-kronor?
Har ngra från 30-talet bl.a.
Vet att jag har/haft enkronor från 1890-talet men hittar dom inte nu. Flera 25-öringar från runt 1905

K Kakelugnen566 skrev:
[bild]
Vet att jag har/haft enkronor från 1890-talet men hittar dom inte nu. Flera 25-öringar från runt 1905
Merparten verkar vara låghaltigt fyrtioprocentigt silver men du har också några mynt i åttioprocentigt silver.

• Tabell över svenska mynt med silverhalt, värde och vikt, inklusive årtal för olika valörer såsom 50 kr, 10 kr och 5 kr mynt.
    Skapa konto
Ska väl också förtydliga att de äldre 10, 25 och 50-öringarna med veteax och detta monogram endast är av nickel och saknar värde såvida de inte är i mycket hög kvalitet, närmast ocirkulerade.

• Två svenska mynt: ett 1920-monogram med krona, och ett 50-öring med veteax. Period markerad som B=1920-1947.
    Skapa konto
Cheesen
K Kakelugnen566 skrev:
[bild]
Enkronor från 1890 säljer du till mynthandel eller Tradera... Du får garanterat bättre betalt. Nu har inte jag köpt nån myntbok på 20 år men redan då så kostade enkronor från före 1900 från runt 50lappen och uppåt...

Cheesen Cheesen skrev:
Enkronor från 1890 säljer du till mynthandel eller Tradera... Du får garanterat bättre betalt.
Absoluta merparten av dessa är i kvalitet 1?-2 och säljs för metallvärdet men har du turen att ha mynt från den tiden i mycket gott skick talar vi om helt andra priser.
Dessa är dock enormt sällsynta då mynten i regel gick i cirkulation under många årtionden och blev rejält nedslitna.

K
Absoluta merparten av dessa är i kvalitet 1?-2 och säljs för metallvärdet men har du turen att ha mynt från den tiden i mycket gott skick talar vi om helt andra priser.
Dessa är dock enormt sällsynta då mynten i regel gick i cirkulation under många årtionden och blev rejält nedslitna.
Ja, de gamla 25-öringarna är mkt tunna så de har nog varit med om många händer
50-öringen med ax är från 1934
Jag ska kolla upp den sidan som någon av er tipsade om 🙏

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Jag hade en italiensk guldsmed att titta på mina 1 kronor från före 1942, han ville ge 4,50 EUR/styck. Svårt för mig att säga om det är bra eller dåligt, vet inte ens vad en väger.

I InsidersUnited skrev:
Jag hade en italiensk guldsmed att titta på mina 1 kronor från före 1942, han ville ge 4,50 EUR/styck. Svårt för mig att säga om det är bra eller dåligt, vet inte ens vad en väger.
Enkronor före 1942 betalas av seriösa handlare med 80-85 kronor för nedsmältning men mycket fina exemplar betydligt högre.

Aha, låter ju bra. Han som ville köpa dom sa att de skulle smältas och att han inte kunde betala så mycket för att han var tvungen att testa varje mynt för sig. Svenska mynt i Italien är ju lite okända så det förstår jag. Tack!

I InsidersUnited skrev:
Aha, låter ju bra. Han som ville köpa dom sa att de skulle smältas och att han inte kunde betala så mycket för att han var tvungen att testa varje mynt för sig. Svenska mynt i Italien är ju lite okända så det förstår jag. Tack!
Det är många lycksökare i den branschen så man får jämföra flera handlare. Priset har gått upp med nästan 150 procent det senaste året och många handlare har varit dåliga på att justera sina inköpspriser och hoppas att kunderna inte är medvetna. Om du fick budet nyligen så var det ett skambud, varje krona innehåller sex gram finsilver till ett världsmarknadspris av 132:-. Det får man inte då handlaren ska ha sina marginaler men under 80 kronor ska man inte acceptera idag.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Kan man kolla upp själv vad det är för material i ett halsband, tror det är ostämplat.
Är av typen kejsarlänk och väger nog 5-600g

G
nino nino skrev:
Kan man kolla upp själv vad det är för material i ett halsband, tror det är ostämplat.
Är av typen kejsarlänk och väger nog 5-600g
Magnet med tanke på den vikten 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.