W Weimik skrev:
Jag tror inte att det är bedragare. Det verkar vara ett finskt bolag, Kultakiertue Oy, som ligger bakom: [länk]

Kultakiertue Oy har Gold Adam som varumärke.

Med det sagt skulle jag personligen hellre vända mig till t.ex. Kaplans.
Det blev Kaplans. Bara 10 min väntetid och vi fick 55K för sakerna, hon blev jätteglad. Detta kom otroligt lägligt då hennes hus nyss hade en brusten vattenledning som fick åtgärdas.

Tack verkligen för era goda råd, sällsynt bra timing.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
S Selves skrev:
Jag har en äldre släkting som vill göra sig av med lite klenoder för att klara sig, och jag vet ingenting om guldsälj i min stad, men släktingen hade hört om Guldturné-bussen och funderade på att gå dit, men jag kollade deras hemsida och fick en väldigt dålig vibb, så jag insisterade på att de skulle vänta och låta mig fråga runt först om det finns bättre seriösa butiker/hallar som värderar smycken gratis och inte ger skambud.

Någon som vet? Ställen att favorisera och ställen att undvika?

Hittills har jag bara hittat Stureguld.se, men jag vet inget om dem.
Hej, undvik dom.
Du kommer bli lurad

R Ruta Eklund skrev:
Hej, undvik dom.
Du kommer bli lurad
Tack, ja vi fick 58K för några ringar, halsband och två klockor på Kaplans. Mor är glad.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Såg det här nu.
Guldskojarna i husbil bjöd 31000 för ca 100g blandat 18 och 24 karar.
Kaplans 75000kr
Guldbrev hade landat på strax under 50000kr

Rätt störd lver stt de försökte lura min fru.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
S styrman1 skrev:
Såg det här nu.
Guldskojarna i husbil bjöd 31000 för ca 100g blandat 18 och 24 karar.
Kaplans 75000kr
Guldbrev hade landat på strax under 50000kr

Rätt störd lver stt de försökte lura min fru.
Har tipsat om Guldcentralen innan.
Samma pris för 5 gram som 500 gram.
Gammal känd aktör.
Många andra måste du sälja mycket för att få priset som dom skryter om som ändå är mindre än vad du får här. Priser på olika karat av guld och silver per gram, inklusive 24K, 23K, och tandguldspriser samt silverskrot och Sterlingpriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Passar på att varna för Guldbrev.

De erbjöd hälften av vad jag fick av en annan aktör. När jag påpekade att jag fått bättre pris hos en konkurrent kunde en "chef" plötsligt höja erbjudandet med 20%. Valde inte Guldbrev.

Ovanstående ger hustler-vibbar, men nästan ännu mer störande är att de raderar missnöjda kommentarer på sina sociala medier.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Har tipsat om Guldcentralen innan.
Samma pris för 5 gram som 500 gram.
Gammal känd aktör.
Många andra måste du sälja mycket för att få priset som dom skryter om som ändå är mindre än vad du får här.[bild]
Även då det gäller silver är det lätt att bli lurad, priserna är historiskt höga och många handlare kommer med skambud, företag som "Silverkungen" med flera ger ner mot hälften av vad seriösa handlare ger. Även bland mynthandlare som köper in silvermynt är det stora skillnader, Skarabe Mynthandel är kända för att ge dåligt betalt. Här lönar det sig verkligen att jämföra med många olika handlare då priserna varierar stort, en del är rena bondfångare som kör efter taktiken "går det så går det".

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Satsuki
sysmali sysmali skrev:

De erbjöd hälften av vad jag fick av en annan aktör. När jag påpekade att jag fått bättre pris hos en konkurrent kunde en "chef" plötsligt höja erbjudandet med 20%. Valde inte Guldbrev.

Ovanstående ger hustler-vibbar, men nästan ännu mer störande är att de raderar missnöjda kommentarer på sina sociala medier.
Enl en bekant som hade inbrott för en tid sedan är det vanligt att inbrottstjuvar lägger smycken i guldbrevpåsar och skickar in i närmaste brevlåda…. Om det stämmer vet jag inte men bekant sade att det var polisen som berättat det.

Min bekant fick aldrig tillbaks vigsel och förlovningsringarna…

• Ledsen
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Värdefulla inlägg, tråkigt att höra om så utbrett skumrask.

sysmali sysmali skrev:

NWT gjorde en undersökning för ett tag sedan. Artikeln är låst, men den här bilden är en bra sammanfattning.

Bild som visar prislista från NWT:s undersökning av gulderbjudanden från olika företag baserat på 24,8 gram guld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
C
sysmali sysmali skrev:
Ovanstående ger hustler-vibbar
Guld och bondfångeri har väl i alla tider hängt ihop som ler och långhalm. Här om något gäller det att vara på tå som kund och vara medveten om vad som är rätt pris.

• Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.