Å Ådi88 skrev:
Tyvärr måste jag säga att de gröna maskinerna (Kina tillverkade) inte håller lika hög klass som de som fanns för 20-30 år sedan.
Har många både blåa och gröna Bosch maskiner inköpta under den perioden som fortfarande fungerar.
Dock har jag fått reklamera den SENASTE gröna maskinen PEX300AE då den gick sönder efter 2 dagar (inköpt Aug 2020).

Har även en blå maskin GSM8S Geringssåg (inköpt 2010) som Geringslinjalen gick sönder efter 8 år och då fanns den inte kvar som reservdel. Då blev jag väldigt snopen.

Så idag köper jag INTE någon mera Bosch produkter.
Håller mig till andra produkter av blandade märken utifrån recensioner.
Viken del var det du inte fick tag på?
Exploded view diagram of Bosch GCM 8 S miter saw displaying various parts and part numbers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.boschtoolservice.com/se/sv/boschprof/spareparts/kap-dragsag-gcm-8-s-3601L16000

C
D Dan M skrev:
Jag har dock bytt ut det kassa hjulet mot ett trearmat vred - funkar mycket bättre och jag fattar inte varför de inte gjort det från början!
Gissar att den fåniga lilla ratten som sitter där från början är dimensionerad för att man inte skall kunna applicera så mycket kraft att man deformerar eller bryter sönder hela maskinen. Den är ju, som du säger, inte särskilt kraftigt byggd.

Intressant att du upplever den som överlägsen en "vanlig" billig remdriven maskin. Har bara fingrat lite på den några gånger i butiken, men konstaterat att den verkar alldeles för klen för min smak.

Många gånger så är svaret ja!
Motorn i min PTS10 brann upp i våras, köpte istället en GTS10xc och måste säga att den känns betydligt rejälare i jämförelse.
Har även en bosch pelarborrmaskin pbd 40, den gör det den ska men rätt glapp i chucken redan från start.

FredrikR FredrikR skrev:
Äsch, en PCM8 håller inte samma nivå som en GCM8, tyvärr, för att ta ett exempel.
Detsamma gäller för en hel rad med andra elverktyg.[/QUOTE
Och dom kostar lika mycket??

S Skittele skrev:
Faktum är att jag inte använt den så mkt, men de gånger jag gjort det har det lags otroligt mkt tid på att fundera o felsöka varför det inte blir rakt och jämt etc.
Det var min första såg och som sagt, att det inte var precision till graden av proffsmaskin var väntat. Jag trodde dock att det oprecisa skulle sitta i att ställa in vinklar och glappande etc anhåll vilket jag är helt ok med för de priset, jag kan ta 5 min att mäta in före varje snitt. Hade dock inte förväntat mig en del av "felen" men som jag skrev i första inlägget är det mesta åtgärdat nu och har lärt mig massor om sågen vilket också är kul förstås.

Det sista jag inte verkar kunna lösa är att klingan vandrar i sidled när man höjer/sänker. Den vandrar dessutom bara i bakkant så när jag kör släde måste jag en gång för alla välja vid vilken klinghöjd som släden skall löpa parallellt med klingan.

Kan vara en kul fråga till er som har en sån här såg, min bakkant på klingan vandrar drygt 1 mm från lägsta till högsta såghöjd, nån som känner igen det?
Hej. Har en sådan såg sedan 3 år. Aldrig upplevt de problem du beskriver förutom sidoanhållet. Den har fått arbeta flitigt och varit riktigt duktig. Inte den bästa sågen men jag tycker den är värd sitt pris. Eller så har jag bara haft tur…..

M martin h82 skrev:
Och dom kostar lika mycket??
Nej, det har väl ändå ingen påstått heller?

S Skittele skrev:
Hej forumet,

För ngt år sedan köpte jag mig en bordssåg, grön Bosch PTS10. Detta efter ha sågat med uppochner vänd klingsåg ett tag samt köpt och lämnat tillbaka en billigare variant på Jula. Tänkte att Bosch, även om den är grön, borde ju hålla en rimlig GDS-nivå.. men antingen väntar jag mig för mkt eller så är de helt enkelt kass.

Jag har full förståelse för att parallelanslaget inte är enkelt att ställa in repetitivt till hög precision, eller att skjuvbordet och vinkelanslaget som löper i skenorna glappar lite.
Hade även haft förståelse för att klingan inte var helt parallell med skenorna i bordet för allt detta går ganska enkelt att kompensera för eller justera.

Men att bordet är så skevt att arbetsstycket ligger snett när det passerar klingan så att snittet omöjligt blir rätt vinkel beroende på hur stort stycket är och hur stor bit jag sågar (beroende på vart det vilar när det går förbi klingan) hade jag inte trott.

Inte heller att skenorna var olika stora så att slädar eller andra jiggar måste anpassas till ena eller andra skenan.

Det mest irriterande är att klingan i bakkant vandrar i sidled från lågt skär till högt skär, så ett parallellanslag måste ställas in efter att såghödjen ställts in för att det skall bli just parallellt.

Sågen har ingen garant kvar, och bordet har jag planfräst så det är ok, även skenorna är frästa till rätt bredd. Men att man skall behöva jaga fel på det här sättet är omåttligt irriterande.

Är det såhär dåligt eller fick jag ett dåligt ex? Vad är er erfarenhet?

Saken är att jag behöver en liten bänkpelarborr och naturligtvis finns Bosch med på listan över alternativ, men börjar bli orolig om det är såhär dåligt.

Synpunkter?
Jag jobbade som plåtslagare på 80 talet. Då var Bosch blå vinkelslip kungen av vinkelslipar. Sedan kom den gröna serrien för hobby bruk. Jag vet ingen som var nöjd med den gröna serien den höll sällan garanti tiden ut. Då tappade jag förtroendet för BOSCH. På 00 talet köpte jag en blå skruvdragare till ett bra pris. Den var jag nöjs med men aldrig en grön Bosch.

M Markarbetaren skrev:
Jag har en kap/gir-såg, pcm8s, fungerat klockrent, hur nöjd som hellst. Drygt 100m2 altan, laminatgolv, lister, den har gått mycket.
Det är väl en typisk "grön" Bosch, när den gjort 500m2 altan eller byggt ett par villor kan den sägas ha gått mycket i mina ögon och är väl förmodligen helt slut. De gröna sågarna var inte aktuella för mig privat då de inte klarade riktigt 2" pga 210mm klingan, jag har fortfarande inte fattat varför tillverkarna satte mindre än 216mm på kap/ger sågar, kan de varit avsedda för 1,5 tumsvirke?

M Markarbetaren skrev:
Jag har en kap/gir-såg, pcm8s, fungerat klockrent, hur nöjd som hellst. Drygt 100m2 altan, laminatgolv, lister, den har gått mycket. Laserlampan dömde jag ut direkt, värdelös, bytt klinga 1 gång, säkerhetsknappen som man trycker in med tummen lossnar ibland, annars har den fungerat perfekt. Har även bosch fällbara stativ, supernöjd. Betydligt enklare handgrepp än Dewalt som vi har på jobbet.
Hej
Jag hade oxå en pcm 8s, men glömde se över kolen. Pang bom död. Gör inte som jag.
Mvh
Fredrik

Jag använder Cocraft bordsåg, för 1500 kr och med 5 års garanti är den helt ok om man tar det lite lugnt,,,,

Det var många år sedan jag hade en grön Bosch - köper man de blå verktygen till rätt pris så är de prisvärda men inte mer!

S Sven Thomas Jansson skrev:
Jag använder Cocraft bordsåg, för 1500 kr och med 5 års garanti är den helt ok om man tar det lite lugnt,,,,

Det var många år sedan jag hade en grön Bosch - köper man de blå verktygen till rätt pris så är de prisvärda men inte mer!
Jag som har Clas O och Biltema närmast säger tvärtom, köp grön Bosch istället för Cocraft allt som oftast! ;)

Det är självklart att grästrimmern med litet batteri inte funkar som Husqvarnas. Men det batteriet skulle inte funka rent praktiskt i några handverktyg. Jag har jobbat mycket med deras gröna skruvdragare och tycker de håller bra över tid.

S
Blev en intressant tråd det här, tack för alla synpunkter! Kan nog bli grönt framgent också om det är "rätt" maskin.
Det föll sig inte annorlunda än att den gamla excenterslipen (+10 år, köpt på Rusta/ÖB tror jag) gick sönder i torsdags så slog då till på en blå Bosch efter tips här på bh (kampanjen på Amazon över nu verkar det som så ingen idé att länka). Blir min första blåa Bosch, får väl återkomma om den väcker tankar...

M
Oavsätt färg på Bosch-maskinen så kommer man inte undan det klassiska kabelbrottet vid handtaget om det är en handhållen maskin. Jag har 3st blåa Bosch, slagborr, sticksåg och vinkelslip, och fenomenet är samma på alla 3. Sladden går av precis innan handtaget, förvisso lätt att fixa genom att korta sladden men ändå.

M Markarbetaren skrev:
Oavsätt färg på Bosch-maskinen så kommer man inte undan det klassiska kabelbrottet vid handtaget om det är en handhållen maskin. Jag har 3st blåa Bosch, slagborr, sticksåg och vinkelslip, och fenomenet är samma på alla 3. Sladden går av precis innan handtaget, förvisso lätt att fixa genom att korta sladden men ändå.
Det har inte hänt mig, mer än på sänksågen, och där sågades den av...:whistle:

M Markarbetaren skrev:
Sådant händer mig oxå, tyvärr är det för mig lika vanligt med handhavandefel så man kör av sladden...
Inte hjälper det att ha valt bästa möjliga eller billigast möjliga heller, sladden är lika utsatt på en Hilti eller Elu som på en Bruksbo, skillnaden är möjligtvis att man tar sej tid och kortar sladden på en blå Bosch.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.