41 664 läst ·
68 svar
42k läst
68 svar
Är grön Bosch såhär dåligt?
Bänkpelarborren PBD 40 är i alla fall prisvärd om man får tag i den på kampanj som brukar vara några gånger per år hos olika butiker/e-handlare. Synd och lite märkligt att Bosch inte har en blå version som är bättre och rejälare.
Rent generellt ska man undvika grön Bosch, mycket som man blir besviken på och några tusenlappar extra kan vara värt för att slippa bli missnöjd. Dåliga verktyg tröttnar på man på i längden.
Rent generellt ska man undvika grön Bosch, mycket som man blir besviken på och några tusenlappar extra kan vara värt för att slippa bli missnöjd. Dåliga verktyg tröttnar på man på i längden.
har funderat på en sådan pelarborr länge, men tvekat pga att den är ”grön”sunnis skrev:
Bänkpelarborren PBD 40 är i alla fall prisvärd om man får tag i den på kampanj som brukar vara några gånger per år hos olika butiker/e-handlare. Synd och lite märkligt att Bosch inte har en blå version som är bättre och rejälare.
har nu lånat en sådan pelarborr. Märkligt bra kvalitet för en grön Bosch. Kanske därför det inte finns en blå...
har haft någon grön kapsåg som jag sålde rätt kvickt. Värdelösa funktioner som laser och sånt som ändå inte fungerade som de skulle. Kört med en dewalt i några år nu. Inget komplicerat men funkar som den ska. Gillar dewalts lite tyngre verktyg. Blir nog en byggsåg/bänksåg från dem också när det finns utrymme.
Efter modifieringar vad jag läst mig till, och dessutom så sprutar den spån över hela grannskapet.FredrikR skrev:
Det är ju inte så enkelt att en tillverkare är bäst på allt, man få plocka de produkter som är bra när man skall köpa nytt och låta bli att vara märkesbög. Tyvärr blir det svårare och svårare då fler och fler maskiner blir batteridrivna och man inte vill ha massor med olika batterisystem.
Grön Bosch är en serie för personer som typ använder maskinen en-två gånger per år, och då lätta saker då funkar dom.
Men arbetar man med sakerna lite oftare och mer avancerade saker så är det blå som gäller.
Men arbetar man med sakerna lite oftare och mer avancerade saker så är det blå som gäller.
Det finns en del i Bosch gröna sortiment som är prisvärt dvs, maskiner som gör det de ska till ett väsentligt lägre pris än "proffsmärkena" tex.
Bandslipen Bosch PBS 75 AE
Fräsen Bosch POF 1400 ACE
Cirkelsågen Bosch PKS 55 A
Och, ja jag gillar ju även:
Bänkborren PBD 40
För den sista finns inget blått alternativ, det finns väl egentligen inget alternativ bland märkesverktygen. Nämnd bandslip är kompatibel med samma tillbehör som den dubbelt eller trippelt dyrare blå modellen.
POF 1400 ACE är en bra maskin, med några modifikationer blir den väldigt bra till grovt utomhusarbete där spånuppsamling inte är prio.
Cirkelsågen med en FSN 140 skena är ett prisvärt alternativ till dyrare och för den delen billigare skena och såg kombinationer. Jag använder hellre min Blå sänksåg eller Hikokin med mjukstart och motorbroms men det är en kombo som kostar åtskilligt mer än ovan nämnda, en lyx.
Bänkborren har sina begränsningar men inom dessa gör den vad den ska.
Grön Bosch liksom Ryobi och många andra billighetsmärken dras med samma svårmotiverade problem och lätt motiverade fördelar. De är oftast inte väsentligt billigare än Dewalt, Makita mfl. Ibland till och med dyrare, kapsågen PCM 8 ligger över Metabo i pris och ungefär i nivå med Dewalt.
De batteridrivna verktygen är skenbart billiga men när priset för batterier med samma kapacitet räknas in så sticker de iväg och bli dyrare än dylik från Dewalt, Makita mfl. Detta gör ju också så att det som vore attraktivt med segmentet, nämligen kompatabiliteten med trädgårdsverktyg faller. Som söndagsrenoverare räcker 1,5 Ah, men att trimma gräsmattan på lördagen med samma är ett drygt jobb.
Bandslipen Bosch PBS 75 AE
Fräsen Bosch POF 1400 ACE
Cirkelsågen Bosch PKS 55 A
Och, ja jag gillar ju även:
Bänkborren PBD 40
För den sista finns inget blått alternativ, det finns väl egentligen inget alternativ bland märkesverktygen. Nämnd bandslip är kompatibel med samma tillbehör som den dubbelt eller trippelt dyrare blå modellen.
POF 1400 ACE är en bra maskin, med några modifikationer blir den väldigt bra till grovt utomhusarbete där spånuppsamling inte är prio.
Cirkelsågen med en FSN 140 skena är ett prisvärt alternativ till dyrare och för den delen billigare skena och såg kombinationer. Jag använder hellre min Blå sänksåg eller Hikokin med mjukstart och motorbroms men det är en kombo som kostar åtskilligt mer än ovan nämnda, en lyx.
Bänkborren har sina begränsningar men inom dessa gör den vad den ska.
Grön Bosch liksom Ryobi och många andra billighetsmärken dras med samma svårmotiverade problem och lätt motiverade fördelar. De är oftast inte väsentligt billigare än Dewalt, Makita mfl. Ibland till och med dyrare, kapsågen PCM 8 ligger över Metabo i pris och ungefär i nivå med Dewalt.
De batteridrivna verktygen är skenbart billiga men när priset för batterier med samma kapacitet räknas in så sticker de iväg och bli dyrare än dylik från Dewalt, Makita mfl. Detta gör ju också så att det som vore attraktivt med segmentet, nämligen kompatabiliteten med trädgårdsverktyg faller. Som söndagsrenoverare räcker 1,5 Ah, men att trimma gräsmattan på lördagen med samma är ett drygt jobb.
laserlampan och den vanliga lampan är skräp, annars en helt ok såg, har haft min i många år.M Markarbetaren skrev:Jag har en kap/gir-såg, pcm8s, fungerat klockrent, hur nöjd som hellst. Drygt 100m2 altan, laminatgolv, lister, den har gått mycket. Laserlampan dömde jag ut direkt, värdelös, bytt klinga 1 gång, säkerhetsknappen som man trycker in med tummen lossnar ibland, annars har den fungerat perfekt. Har även bosch fällbara stativ, supernöjd. Betydligt enklare handgrepp än Dewalt som vi har på jobbet.
Jag har också en DeWalt bordssåg och nog kan jag precisionssåga alltid.hlph skrev:
Jag har en Dewalt DW745, jag läste rätt många recensioner och fick intrycket att den skulle gå relativt bra att använda till precisionssnitt. Men bordet är skevt på den också, så man måste alltid provsågat, för annars blir det några 10dels grader fel beroende på storlek på biten. Jag hade förväntat mig bättre resultat, men samtidigt så är inte sågen primärt gjord för finsnickeri.
Blir perfekt, bästa köpet!
Grön Bosch kan vara rätt dåligt. Den kan vara helt okej också. Så man får titta noga. Ett par gånger ville vi spara lite pengar och köpte grön för att "vi ska inte använda den här typen av verktyg så mycket, det är dumt att investera mycket i den". Och då blev det blå Bosch senare ändå. Nu tänker jag att vi kanske borde har hyrat först.
Jag tycker nog att min har levererat för de pengar den kostar , spånuppsamlingen är väl det som inte alls funkar .
Visst har jag lagt tid på att justera in klingan & anhållet får man mäta in så det inte sitter snett.
Ingen toppensåg , men klart prisvärd.
Visst har jag lagt tid på att justera in klingan & anhållet får man mäta in så det inte sitter snett.
Ingen toppensåg , men klart prisvärd.
Grön o blå Bosch har ju flytit ihop kvalitetsmässigt sedan en massa år , känns som de finns kvar bara för att lura folk att de köper kvalitet när man köper en blå. De flesta märken säljer ju billigt skit som lockvaror, nä det gamla ordspråket “man får vad man betalar för” stämmer tyvärr än idag. Sen kan ju en bordsåg för några tusenlappar göra ett kanonjobb för en snickare i många år men förväntar man sig att bordet ska ha en planhet på ett par hundradelar och vinkeln i tiondels grader så kommer man inte kunna lyfta den och kommer kosta 10x så mycket
Bortsett från säkerhetsknappen håller jag med till 100%. Lasern urusel, sågen klockren i snart 20 år (2 hus, 4 lägenheter, 5 altaner och mycket annat). Klingskyddet har börjat gå trögt, men det är inte mycket att orda om efter alla dessa kapningar.M Markarbetaren skrev:Jag har en kap/gir-såg, pcm8s, fungerat klockrent, hur nöjd som hellst. Drygt 100m2 altan, laminatgolv, lister, den har gått mycket. Laserlampan dömde jag ut direkt, värdelös, bytt klinga 1 gång, säkerhetsknappen som man trycker in med tummen lossnar ibland, annars har den fungerat perfekt. Har även bosch fällbara stativ, supernöjd. Betydligt enklare handgrepp än Dewalt som vi har på jobbet.
Att hålsåga med dom är dom inte avsedda för särskilt eldosor och playwood det blir för tungtS Skittele skrev:Håller med om att allt grönt inte är kass. Hade en skruvdragare som fungerade riktigt bra tills den skulle hålsåga, men det var ju mitt fel. Köpte en mycket "bättre" av annat märke där lampan satt vid chucken medan den på boshen satt vid batteriet. Så boshens lampa gick ju att använda medan makitans är ett skämt. Sen skruvar man ju inte med lampan och makitan är långt mkt starkare o så, men det är ändå störande med en funktion som lyser upp runt där man vill se, men skuggar precis där det betyder ngt. Upplevs ju liksom mörkare än om den inte skulle lysa alls.