1 403 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Är faktura rimlig?
Hej,
Jag har haft målare hos mig nu för att måla om väggar och tak. Tog in målare för att få ett bra resultat när mina kunskaper (och kanske tålamod
) tryter i ämnet spackling och målning.
Det som skulle göras var spackling och målning av ett nylagt gipstak samt nygipsade väggar. Taket är omkring ca 39kvm och väggarna är ca 70 kvm.
Sagt och gjort så kallades målare in på rekommendation av grannen. Han kom och kikade på jobbet och sa att det var inga problem för honom att utföra, det skulle ta 60h totalt. Han skulle vara klar till början av januari. Han kom och började spackla och allt verkade bra, dock så använde han sig av målarremsa av glasfiber istället för pappersremsor.
Nu är det februari och han är fortfarande inte klar taket är fortfarande randigt, i form av gipsskarvarna lyser igenom överallt. Han har kommit tillbaka 3 gånger nu och spacklat dom gång på gång, nu säger han dock inte att han får det bättre. Och i min åsikt ser det fortfarande inte bra ut.
Han har dock dragit av 20h på fakturan och erkänner själv att det inte ser bra ut.
Man ser även skarvarna på väggarna. Det är färg på dörrar och fönster, vi har valt samma kulör på väggar som tak dock olika glanstal men det är takfärg på väggarna i stort sätt överallt där taket möter väggarna. han har använt för mycket färg vid fönsterna så det har flytit ut tjocka ränder.
Jag vet inte riktigt hur man skall tänka nu. Vi har 2 alternativ som jag ser det:
1. Betala fakturan och bli av med honom så får vi bättra på efteråt
2. Bestrid fakturan eftersom jobbet inte är klart så han får bättra på det ytterligare. Har dock förlorat förtroendet för honom och tror inte han är kapabel till att göra ett bra jobb.
Är materialkostnaderna rimliga för detta jobb?
Fakturan i helhet är följande:
Arbetskostnader: 40h á 400kr = 16 000 kr
Materialkostnader: 11 191 kr
Totalt efter ROT: 22 391 kr
Är detta rimligt? I så fall betalar jag bara och blir av med honom, men det känns sådär att betala 22 tkr för ett jobb som inte alls ser bra ut.
Jag har haft målare hos mig nu för att måla om väggar och tak. Tog in målare för att få ett bra resultat när mina kunskaper (och kanske tålamod
Det som skulle göras var spackling och målning av ett nylagt gipstak samt nygipsade väggar. Taket är omkring ca 39kvm och väggarna är ca 70 kvm.
Sagt och gjort så kallades målare in på rekommendation av grannen. Han kom och kikade på jobbet och sa att det var inga problem för honom att utföra, det skulle ta 60h totalt. Han skulle vara klar till början av januari. Han kom och började spackla och allt verkade bra, dock så använde han sig av målarremsa av glasfiber istället för pappersremsor.
Nu är det februari och han är fortfarande inte klar taket är fortfarande randigt, i form av gipsskarvarna lyser igenom överallt. Han har kommit tillbaka 3 gånger nu och spacklat dom gång på gång, nu säger han dock inte att han får det bättre. Och i min åsikt ser det fortfarande inte bra ut.
Han har dock dragit av 20h på fakturan och erkänner själv att det inte ser bra ut.
Man ser även skarvarna på väggarna. Det är färg på dörrar och fönster, vi har valt samma kulör på väggar som tak dock olika glanstal men det är takfärg på väggarna i stort sätt överallt där taket möter väggarna. han har använt för mycket färg vid fönsterna så det har flytit ut tjocka ränder.
Jag vet inte riktigt hur man skall tänka nu. Vi har 2 alternativ som jag ser det:
1. Betala fakturan och bli av med honom så får vi bättra på efteråt
2. Bestrid fakturan eftersom jobbet inte är klart så han får bättra på det ytterligare. Har dock förlorat förtroendet för honom och tror inte han är kapabel till att göra ett bra jobb.
Är materialkostnaderna rimliga för detta jobb?
Fakturan i helhet är följande:
Arbetskostnader: 40h á 400kr = 16 000 kr
Materialkostnader: 11 191 kr
Totalt efter ROT: 22 391 kr
Är detta rimligt? I så fall betalar jag bara och blir av med honom, men det känns sådär att betala 22 tkr för ett jobb som inte alls ser bra ut.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 513 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 513 inlägg
Nej nej, bestrida fakturan! Om han inte klarar av att göra jobbet själv får han leja in en ue som gör jobbet godkänt! Håll i pengarna! Se till att få dokumenterat (mail, inspelning etc) att han inte heller tycker det är bra.
Klicka här för att svara