Fastighetsbenämning har ofta ett historiskt ursprung som kan härledas långt tillbaka i tiden när det gäller gårdar på landsbygden. Många små gårdar kan ha varit torp tillhörande en större gård/säteri/etc som sålts ifrån och blivit egna fastigheter men behållt ursprungsfastighetens namn.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Men en Fastighetsbeteckning ska väl vara unik? Eller kan det finnas flera fastigheter med samma namn?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Men en Fastighetsbeteckning ska väl vara unik? Eller kan det finnas flera fastigheter med samma namn?
Ett namn Gården 1:1, Gården 1:2, osv.
Två olika fastigheter

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ett namn Gården 1:1, Gården 1:2, osv.
Två olika fastigheter
Men då är ju varje fastighet unik i beteckning iaf.
Man får klargöra att det handlar om Gården 1:2 om man inte vill misstas för Gården 1:1 helt enkelt?

Redigerat:
Dan1891 Dan1891 skrev:
Man får klargöra att det handlar om Gården 1:2 om man inte vill misstas för Gården 1:1 helt enkelt?
Men används ytterst sällan.
Så Gården 1:1 kan ha adress samt kallas Gården, Gården 1:2 kan ha adress samt kallas Bohult och Gården 1:3 kan ha adress Udden, osv.

• Gilla
Staffan_V och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men används ytterst sällan.
Så Gården 1:1 kan ha adress samt kallas Gården, Gården 1:2 kan ha adress samt kallas Bohult och Gården 1:3 kan ha adress Udden, osv.
Ja...Men hur ska man då kunna reda ut sådana här situationer? Om man inte hänvisar till fastighetens beteckning?

Vi vet inte syftet med projektet och namnsättning, eller varför grannen ogillar det.

• Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
C
Dan1891 Dan1891 skrev:
Fast det är ju knappast någon som t.ex. tillverkar korv under varumärket Lönneberga 1:2-korv?

• Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast det är ju knappast någon som t.ex. tillverkar korv under varumärket Lönneberga 1:2-korv?
Nä, men det kanske får bli så, för att man ska veta vilken gård det handlar om?

C cpalm skrev:
Går ju inte då protesterar jag. Min anfader Suno Nicolai Lönebergius, kyrkoherde i Lönneberga, vänder sig i graven, kanske lite stelt då han begravdes på 1600-talet.😉

• Haha
  • Gilla
Anders.o93 och 8 till
  • Laddar…
Fan vad underbart hur trådarna här på BH alltid spårar ur 😀

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Om ursprungliga ägaren behållt gård och närmsta tomten så det bara handlar om mark du köpt så är det osmakligt att nyttja namn förknippat med gården.

Möjligen okej om den avstyckade marken har något landmärke eller annat väldigt speciellt som skulle innebära att gemene man förknippar namnet med enbart detta och inte alls gården.

Om ägaren påtalar att du tagit namnet som denne dessutom fortfarande använder så råder jag dig att backa.

Hade jag styckat av en bit av stamfastigheten och nya ägaren mot min vilja börjat använda mitt gårdsnamn dennes mark/nytt hus så hade jag bett denne sluta direkt och i slutändan gjort vad som behövs för att uppnå det.

• Gilla
Staffan_V och 5 till
  • Laddar…
Tror det kommer vara svårt att få svar här utan mer detaljer i det specifika fallet men förståelse för att du vill förbli anonym.

Är det exempelvis "Djurgårdens loppis" som ni döpt det till så har jag mycket liten sympati för att någon som råkar ha "Djurgården 1:1" klagar, det är ju ett ortsnamn och ingen kommer tro att ett visst hushåll ligger bakom.

Är det äremot "Brundbygård Loppis" där man felaktigt kan anta att de som bor på "Brundbygård" står bakom har jag större förståelse.

Man kan ju inte köpa sig äganderätt till namn via fastighetsbeteckning. Däremot får man ju heller inte åka snålskjuts på andras varumärken/rykte oavsett om det är registrerade varumärken eller bara allmänt kända.

• Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Göteborgs Kex är ju lite kul, för de har väl alltid haft sin verksamhet och produktion i Kungälv!?
O nuförtiden tillverkas de i Lettland…med Norsk ägare i botten. Kan bli ett stökigt namn om man vill få med det…

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Du får använda namnet.
Tex. mitt föräldrahem heter i folkmun Björkliden men under -90 talet fick det ny adress pga räddningsfordon så heter istället xxx:2:3.

Så Björkliden, Finntorps Gård, Prinsakullens Gård osv kan redan finnas på fler platser i Sverige tex då Björkliden som tom är en ort.
Så du gjorde helt rätt som behåller Lövuddens Camping tex.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.