Hej, har ett nytt garage på 85m² som jag ska fixa golvet på. Har varit inställd på epoxifärg, för att jag vill ha något ljust och snyggt.
Jag är inte sugen på klinkers t.ex. vill inte har några fogar när man ska flytta den tunga saxlyften med hjul mm.

frågan är om epoxigolvet är något att ha? Klarar det att flytta en billyft på, köra in med dubbdäck dagligen etc?

farsan försöker få mig på andra tankar då någon han pratade med sa att skiten lossnar snabbt och flagnar bort så fort man tappar en bult.
Frågan är om det är förarbetet som är dåligt i ett sådant fall?

jag har som sagt ett helt nytt golv utan gammal olja och skit i som jag i så fall slipar ner noga. Uppfattningen jag har haft är att det är slitstarkt. Vi har t.ex någon liknande färg på ett industrigolv på jobbet som är över 10 år gammalt och även att jag har misshandlat det med tungt lastade palltruckar och truckar med dubb så har jag så inte sett något som lossnat.
Kan dock inte säga om det är samma typ av färg.

När man läser om det på forum etc kan man ju även se att den t.om skulle följa med däcket upp om du haft en bil ståendes för länge på samma ställe.

Jag hade tänkt hagmanns eller Biltemas.

vad är eran erfarenhet av det? Tack på förhand!

C
C Chran skrev:
Kan dock inte säga om det är samma typ av färg.
Det är det nog inte. S.k. industrigolv är normalt en genomfärgad typ av avjämningsmassa.
Besökte en kille som använt det i sitt nybyggda garage, och det såg j-kligt trevligt ut. Han tyckte det var prisvärt också, men då så klart under förutsättning att man ändå skulle "flyta" golvet.

• Gilla
Chran
  • Laddar…
Du har inte övervägt att köra ythärdare och förseglare av typen Lithurin eller Betsil?
Om man har ett slätt och fint golv, glättat eller slipat, så tycker jag att det är den bästa behandlingen. Slitstark yta, dammbindande och även ett visst skydd från att spillolja och dylikt kan tränga ner i ytan.

• Gilla
Chran och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är det nog inte. S.k. industrigolv är normalt en genomfärgad typ av avjämningsmassa.
Besökte en kille som använt det i sitt nybyggda garage, och det såg j-kligt trevligt ut. Han tyckte det var prisvärt också, men då så klart under förutsättning att man ändå skulle "flyta" golvet.
Det är möjligt, ska höra vad det kan vara för något.

G Gabbe1 skrev:
Du har inte övervägt att köra ythärdare och förseglare av typen Lithurin eller Betsil?
Om man har ett slätt och fint golv, glättat eller slipat, så tycker jag att det är den bästa behandlingen. Slitstark yta, dammbindande och även ett visst skydd från att spillolja och dylikt kan tränga ner i ytan.
Inget jag visste om eller har funderat på faktiskt. Jag ska slipa golvet nu till helgen så att jag får något gjort. Om inte någon helt vill avråda mig så kommer jag nog att köra på Biltemas 2K-färg.

Jag ger det ett försök, skulle det visa sig att det börjar flagna om jag tappar en mutter så kan jag ju alltid måla på lite nytt på de ställena. Har bara svårt att tro att det ska vara så dåligt.

Helt klart värt att köra på epoxi golv färg. Hagmans 2k funkar riktigt bra. Jag skulle rekommendera att du lägger en tjockfilmslack där dubbdäcken kommer rulla in som mest för att få extra slityta vid rullgatorna.

Om det flagnar så lätt som du beskriver är det helt klart dåligt förarbete som brukar vara boven. En bra epoxifärg sitter som berget.

• Gilla
DTanner och 1 till
  • Laddar…
K kaolinlera skrev:
Helt klart värt att köra på epoxi golv färg. Hagmans 2k funkar riktigt bra. Jag skulle rekommendera att du lägger en tjockfilmslack där dubbdäcken kommer rulla in som mest för att få extra slityta vid rullgatorna.

Om det flagnar så lätt som du beskriver är det helt klart dåligt förarbete som brukar vara boven. En bra epoxifärg sitter som berget.
Gött att höra, hoppas på att det blir bra.
vet du hur jag ska räkna på hur mycket som kommer att gå åt? Enligt Biltema så räcker en 4KG-hink till 16m2, jag har ca 85m2, så behöver 6st. Om det är så det menas, eller kan det vara så att 4kg räcker till en strykning på 16m2? Tror du jag behöver dubbla mängden, 12st istället för 6?

En annan fråga jag har är hur jag ska göra ut mot porten? Jag har en takskjutport och jag tänkte sätta tejp och sluta med golvfärgen under gummilisten på porten.

Det blir lite dumt med en skarv där tänker jag. Men jag vill väl inte köra med denna färg förbi porten så att den även är på de sista 30cm utomhus?
Den är väl mer gjord att användas inomhus.

Tror ni det blir bra med en skarv under porten eller strax innanför, så skulle jag kanske vid ett senare tillfälle köra på något annat som är mer gjort för att vara utomhus vid den sista biten.

https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/golvfarg-och-epoxifarg/golvfarg-nm-50-super-epoxifarg

Jag har använt den där färgen för att måla ett betonggolv i källaren som numera fungerar som gym.

Jag är såhär 5 år senare väldigt nöjd med resultatet. Det är ju sånt där som ligger i typ alla industrilokaler så det ska rimligtvis fungera i ett litet garage också..

Jag har även målat med den utomhus och där håller den än så länge.. Har dock inget långtidserfarenhet men jag hade kört på hela vägen ut i ditt fall..

• Gilla
Chran
  • Laddar…
C Chran skrev:
Gött att höra, hoppas på att det blir bra.
vet du hur jag ska räkna på hur mycket som kommer att gå åt? Enligt Biltema så räcker en 4KG-hink till 16m2, jag har ca 85m2, så behöver 6st. Om det är så det menas, eller kan det vara så att 4kg räcker till en strykning på 16m2? Tror du jag behöver dubbla mängden, 12st istället för 6?
De beräkningarna är per strykning. Så ja du får dubbla. Jag hade köpt 10 á 4kg om det inte finns större förpackningar alternativt kollat så du kan lämna tillbaka om du får någon över och köpt 12st. Det brukar gå åt mer första strykningen än andra eftersom det suger mer ofc.

Angående med epoxi utomhus så gäller reglerna såhär; En vattenlöslig epoxi tål inte uv strålning och gulnar rätt enkelt (använd ej ute!!)

• Gilla
Chran
  • Laddar…
K kaolinlera skrev:
De beräkningarna är per strykning. Så ja du får dubbla. Jag hade köpt 10 á 4kg om det inte finns större förpackningar alternativt kollat så du kan lämna tillbaka om du får någon över och köpt 12st. Det brukar gå åt mer första strykningen än andra eftersom det suger mer ofc.

Angående med epoxi utomhus så gäller reglerna såhär; En vattenlöslig epoxi tål inte uv strålning och gulnar rätt enkelt (använd ej ute!!)
Okej, tack så mycket.
Fick för mig att jag hade läst något sådant nånstans! Jag får sluta precis innanför porten så får jag se hur jag gör där sen. Kanske målar ihop med något som tål att vara utomhus eller om man kan lägga en list eller liknande över färgskarven några cm innanför där porten går ner.
Risken finns kanske att det börjar lossna där vid när man kör in och ut dagligen.

• Gilla
kaolinlera
  • Laddar…
C
Läste om någon som målat med Biltemas färg och konstaterade att det gick åt lite mer än rekommenderat. Men det beror så klart på hur generös man är när man rollar.
Min egen högst begränsade erfarenhet av epoxifärg är att slittåligheten inte är jätteimponerande. Men förväntansnivån varierar ju.

• Gilla
Chran
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Läste om någon som målat med Biltemas färg och konstaterade att det gick åt lite mer än rekommenderat. Men det beror så klart på hur generös man är när man rollar.
Min egen högst begränsade erfarenhet av epoxifärg är att slittåligheten inte är jätteimponerande. Men förväntansnivån varierar ju.
Hade aldrig köpt 2k färg på biltema faktiskt. Väldigt stor skillnad på kvalitén

K kaolinlera skrev:
Hade aldrig köpt 2k färg på biltema faktiskt. Väldigt stor skillnad på kvalitén
hmm, jag ska precis åka och köpa nu efter jobbet faktiskt. Är det något du testat själv och vet att det är så?
Jag tyckte mig läsa lite här och där att hagmanns och biltema skulle vara rätt lika.
Jag tycker man ofta ser med att folk brukar säga att det är ren skit från Biltema vad man än talar om. Medan jag själv mest bara har bra erfarenheter av Biltemas grejer.

Hej.
Kan inte jämföra, men i förra huset/garaget från -69 körde jag med biltema färgen för 10 år sen och när jag flyttade efter 5 år såg det bra ut och funkade bättre än jag trodde. Körde utan klarlack för tänkte lossnar det, bättrar jag bara på. Men som någon skrev, står en tung bil med däck länge så blev det svarta märken efter däcken, men inget lossnade. Blir starkare med flingor och klarlack, men du kommer att svära om du tappar skruvar osv på golvet för dom blir svåra att se med flingor. I källaren körde jag med fina dyra färgen och flingor och klarlack, och det var otroligt slitstarkt och ser nog likadant ut än idag.

Epoxifärg på golv är ju nästan industristandard.

När vi köpte vårt hus fick vi tillträde till garaget i förtid just för att kunna måla golvet. Min starka övertygelse var att om vi väljer att vänta så kommer det aldrig bli gjort, och i efterhand är jag helt säker på det.

Golvet var original sen huset byggdes 1968 och tidigare obehandlat, så det var rejält skitigt. Vi hyrde betongslip och ruggade upp översta lagret efter att ha tvättat med avfettning och annat så gott vi orkade. Nu har vi bott i huset 9 år och färgen sitter som berget. Enda ställena det släppt är på ett ställe där jag gjorde en liten oavsiktlig burnout med en bil samt under en astroturfmatta där det bubblat upp lite, troligen för att det legat fukt under mattan.

Nu kör vi inte in och ut bilar i garaget, det är mer en verkstad, men jag är sjukt glad att jag valde epoxi. Vi var nog dock lite snåla med tjockleken, så det skulle nog må bra av att målas igen...men då måste ju allt bäras ut...:dizzy:

Som nämnts tidigare i tråden: undvik flingor...hopplöst att hitta smågrejer man tappar...och jag tror också att man ska undvika klarlack. Epoxi fäster väldigt bra på epoxi, så blir det en skada så är det enkelt att fixa. Med klarlack så måste den slipas bort och vill man måla om hela golvet är det ju ett jättejobb. (y)

• Gilla
Chran och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.