D Daniel 109 skrev:
Vilket medför att man inte lika smidigt kan flytta energiförbrukning. Något som kan vara bra med effekttaxa och varierande elpriser.
Daniel, utav ren nyfikenhet, vilken lösning för att flytta energiförbrukningen förordar du?

L lat skrev:
Här beskriver de hur konstruktionen ser ut.
Läser jag om systemets fördelar så står det:
  • Energisnålare – eftersom systemet reagerar snabbare krävs det mindre energi än när slingorna är ingjutna i betongen.
Varför skulle det krävas mer energi med ingjutna slingor i en trög platta? Visst, att det blir mer isolering med det flytande värmegolvet kan jag köpa, men i övrigt förstår jag inte varför det skulle bli nämnvärt energisnålare.

Sen är det ju, som sagt var, en väldigt stor fördel med ett trögt system om man kan anpassa uppvärmningen efter elpriset. Med dagens svängningar skulle man ju teoretiskt sett kunna kapa kostnaden till en tredjedel-fjärdedel bara genom att köra värmen de billigaste timmarna på dygnet. Så stor besparing är svår att uppnå med andra metoder.

Ett snabbt system riskerar att få ojämn temperatur om man har brister i regleringen.

L lat skrev:
Daniel, utav ren nyfikenhet, vilken lösning för att flytta energiförbrukningen förordar du?
Om man har en tung platta kan man flytta värmebelastning i tiden en hel del. Men jag har svårt att se fördelar med snabbreglering. Det är om det är tillfällig användning av lokalerna och man vill sänka värmen annars möjligen. Annars är det knappast att de som en fördel.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om man har en tung platta kan man flytta värmebelastning i tiden en hel del.
Det jag undrar är HUR du gör detta med bibehållande av en jämn temperatur inomhus.
En av de största invändningarna mot golvvärme brukar ju vara just att det är trögt och när det sker temperatursvängningar ute så tar det relativt lång tid att balansera ut dem.

Många säger ATT man kan det men ingen beskriver HUR man gör det med bibehållen jämn temperatur inomhus.
Tex senaste veckan har ute-temp varierat kraftigt både mellan dag/natt & över veckan, men jag tuffar på med mina 19,5C +/- 0,5C.

Sen undviker jag då allt var eluppvärmning heter & kör istället med en 9kW vattenmantlad pelletskamin mot en 750l ack, så där sköter jag min värmelagring.

L lat skrev:
Det jag undrar är HUR du gör detta med bibehållande av en jämn temperatur inomhus.
En av de största invändningarna mot golvvärme brukar ju vara just att det är trögt och när det sker temperatursvängningar ute så tar det relativt lång tid att balansera ut dem.

Många säger ATT man kan det men ingen beskriver HUR man gör det med bibehållen jämn temperatur inomhus.
Tex senaste veckan har ute-temp varierat kraftigt både mellan dag/natt & över veckan, men jag tuffar på med mina 19,5C +/- 0,5C.

Sen undviker jag då allt var eluppvärmning heter & kör istället med en 9kW vattenmantlad pelletskamin mot en 750l ack, så där sköter jag min värmelagring.
När egen uppvärmningen är som störst varierar
Min egen inomhus temperatur på ca 1g över börvärdet som är satt till 23 g inomhus .
Efter det tänds lampan på termostaten vid 22,9
Och stiger till Straxt över 23 innan den släcks.
Nu har jag en exakt inreglering och en injusterad kurva . Upplever inga obekväma inomhus klimat förutom när egen uppvärmningen tar över . Men det problemet
Har alla system.

L lat skrev:
Här beskriver de hur konstruktionen ser ut.
golvvärme i träbjälklag. Normalt kräver det en framledningstemperaturer på 45g vid DUT
Är det så hos dig ?

Fördelen med VillaVarm är som jag ser det lite snabbare reglering än betong, om man ser det som viktigt. Sen slutar fördelarna där.
Nackdelen är att man har mycket trä på övergolven som enligt deras konstruktion, så kräver det något högre framledningstemperatur då man har även golvspånet över slang. Men det är väl egentligen skitsaker i sammanhanget.

Jag vill ha snabb reglering av golv då jag kör termostatstyrt all värme för maximal komfort så jag har valt att förlägga med med gles,plåt och sen övergolv. Fungerar oerhört bra det också.

V vvs facit skrev:
golvvärme i träbjälklag. Normalt kräver det en framledningstemperaturer på 45g vid DUT
Är det så hos dig ?
Lågenergikåk, max 35C vid -20C

Maxwells demon TotalControl skrev:
Nackdelen är att man har mycket trä på övergolven som enligt deras konstruktion, så kräver det något högre framledningstemperatur då man har även golvspånet över slang.
Som sagt var, lågenergikåk med max 35C i framledning vid DUT (-20C), tror faktiskt aldrig den varit så hög, har en rumsgivare som ger en adaptiv kurva.

V vvs facit skrev:
När egen uppvärmningen är som störst varierar
Min egen inomhus temperatur på ca 1g över börvärdet som är satt till 23 g inomhus .
Efter det tänds lampan på termostaten vid 22,9
Och stiger till Straxt över 23 innan den släcks.
Nu har jag en exakt inreglering och en injusterad kurva . Upplever inga obekväma inomhus klimat förutom när egen uppvärmningen tar över . Men det problemet
Har alla system.
Spännande, och det med golvvärme ingjuten i plattan?
Och vad kör du med för prognostiseringssystem för att kunna minska energitillförseln när det är -7 på kvällen och prognosen för morgondagen är +5?

L lat skrev:
Spännande, och det med golvvärme ingjuten i plattan?
Och vad kör du med för prognostiseringssystem för att kunna minska energitillförseln när det är -7 på kvällen och prognosen för morgondagen är +5?
En så länge ingen . Det har fungerat utan prognos styrning. . Utegivare med rumstermostater för varje slinga har klarat hålla
Inomhus temperaturer inom regler området jag önskar förutom när egen uppvärmningen är förstor . Tog en bild på termometern och så här ser den ut nästan för jämnan . Det va ca 2 plus under dagen och nu -6 ute stabil inomhus temp Digital termometer visar en inomhustemperatur på 23,7 grader Celsius på en trädörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
V vvs facit skrev:
En så länge ingen
Men då kan du ju inte ha någon energilagring i plattan? Rumsgivaren reagerar ju inte förrän temperaturen stigit för högt, och då stryper den slingan/slingorna men sen tar det ju en tid innan själva plattan tappar temperaturen. För du kyler väl inte plattan.

L lat skrev:
Men då kan du ju inte ha någon energilagring i plattan? Rumsgivaren reagerar ju inte förrän temperaturen stigit för högt, och då stryper den slingan/slingorna men sen tar det ju en tid innan själva plattan tappar temperaturen. För du kyler väl inte plattan.
L lat skrev:
Nej jag kyler inte plattan ! Bara visar hur det ser ut . Huset har en exakt inreglering efter
Hustillerkarens effekt dim .
Jag tar ett kort åt dig i morgon bitti så får du se vad termometern visar , jag gissar på någon stans mellan 22,9 till 23,4 . Så har det sett ut under hela värmesäsongen .
Men som i alla hus , ligger solen på eller mycket aktivitet stiger temperaturen, men rumstermostaterna är svarta.

L lat skrev:
Här är bilden på inomhus temperaturen som jag lovade .
I morse kl 06 ungefär visar min inomhustemperatur det du ser på bilden.

• Digital inomhustermometer visar en temperatur på 23.6 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det med flärpen du jagar så finns det nog ingen info om den. I röret som går förbi elementet så är det en förträngning ( om det är två rör ) eller en bricka med hål som stoppar upp flödet en del, så det vill gå upp i elementet, det är en typ av fördelning av flödet. Nästa variant är även det med två rör, ett in och ett ut , samt ett rör till elementet, det rör som går upp är delat på mitten med en vägg, halva ger flöde upp och den andra halvan ner, vredet bara stänger och öppnar för den delen som går upp , övrigt flöde går förbi. På den med förträngning så kan den rosta en del , lika med en bricka. Går inte att laga på ett bra sätt. Normalt är rören gängade på äldre montage och byggda på plats, svårt om inte omöjligt att få isär utan att det kan börja läcka någonstans. Nya hus så går rören raka spåret via alla element med en baypass vid varje som släpper igenom till nästa element.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.