Och dras fram 15 rör . då måste det vara bra fart på flödet för att försörja ett antal element. med den temp som behövs.. Allt svalnar på vägen genom alla. Lite överkurs med 22 och ingen anslutning som passar på raddar på elementen. Kanske 18 men är lite udda dim. Sen att beakta, särskilt är problemen med att ha 1- rörs ,2 rörs tillsammans med GV , då det ofta slutar med injusteringsproblem, olik temp och flöde på dessa. Men det bryr sig inte husleverantörerna om , bara det blir billigt.

Jag hade helt klart kört golvvärme på rubbet.

Jag bytte från 1 till 2-rörssystem i gamla huset, det var det bästa jag gjort.
Som påtalades tidigare så är det svårt att trimma in.
Utan att förskjuta värmekurvan/hög framledning så är det näst intill omöjligt att få behaglig temperatur i alla rum.
Vi kunde ha ca 25g i första rummet, 22 i andra och sista låg på 17.
Om det är moderna koppel kan man visserligen strypa på kopplet men då får man gå efter och strypa/öppna när framledningen förändras.
Man ska tänka på att framledningen kan skilja 20-30g mellan vår och vinter

H H-Thomasson skrev:
Jo så är det. Men 55 brukar inte räcka inte räcka till vid dut. Då brukar 1 rörs behöva ha 65 - 70 grader ut från värmepumpen
Varför fortsätter du att blanda ihop radiatorernas dimension med rördragningen??
Om värmesystemet avger den effekt som behövs vid 55 grader så får du gärna förklara varför det behövs 70 grader ut från värmepumpen.

MrJay
A AochF skrev:
Det går att byta till golvvärme på övervåningen för ca 60k extra, är det värt pengarna?
Vad är det för storlek på ytan i fråga?

A AochF skrev:
Det som ingår är golvvärme i plattan
Ingjuten golvvärme är heeelt fel, kolla in VillaVarm's system, mycket bättre.

L lat skrev:
Ingjuten golvvärme är heeelt fel, kolla in VillaVarm's system, mycket bättre.
Vad säger de till kunder att fördelerna skulle vara med den förläggningen?

• Gilla
LaT
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
1 rörs system gör att din värmepump går sönder fortare då den måste jobba mycket hårdare (med högre temperatur) samt drar mera ström per år. Beställ 2 rörs eller golvvärme.
nej nej nej om beräkningen som utföres
Har samma temperaturer blir resultatet det samma .
Finns Ingen vp som går sönder i förväg bara för att det är ett enrörssytem.
husbyggaren kommer säkerligen räkna på ett 55/45 då blir det samma flöde och temperaturer går ut och kommer tillbaka.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
ad säger de till kunder att fördelerna skulle vara med den förläggningen?
Jag har den lösningen sen 15 år tillbaka.
Den stora skillnaden är att man får ett snabb reglerat golvvärmesystem eftersom man inte värmer en massa betong.

L lat skrev:
Jag har den lösningen sen 15 år tillbaka.
Den stora skillnaden är att man får ett snabb reglerat golvvärmesystem eftersom man inte värmer en massa betong.
Vilket medför att man inte lika smidigt kan flytta energiförbrukning. Något som kan vara bra med effekttaxa och varierande elpriser.

V vvs facit skrev:
nej nej nej om beräkningen som utföres
Har samma temperaturer blir resultatet det samma .
Finns Ingen vp som går sönder i förväg bara för att det är ett enrörssytem.
husbyggaren kommer säkerligen räkna på ett 55/45 då blir det samma flöde och temperaturer går ut och kommer tillbaka.
Men det kräver väl rätt högt flöde och medför även en hög returtemperatur. Det är knappast en fördel.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
ket medför att man inte lika smidigt kan flytta energiförbrukning.
Och i mitt fall med ett lågenergihus och en ack så är det inget problem.

D Daniel 109 skrev:
Men det kräver väl rätt högt flöde och medför även en hög returtemperatur. Det är knappast en fördel.
Nej det blir exakt det samma .
Är beräkningen 55-45 spelar det ingen roll
Om det är 1 eller 2 rörs system.
Samma grundflöde gäller

V vvs facit skrev:
Läste denna länk . Här föreskriver de golvvärme. Nyfiken som jag är , har du någon annan länk som föreskriver något annat?
Här beskriver de hur konstruktionen ser ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.