Min crepemaker har givit upp, plåten har blivit alldeles böjd. Så den åker tillbaka till leverantören och förhoppningsvis får jag tillbaka pengarna. Men jag är utan crepemaker, och jag gillar crepes.
Jag saknar också en vettig stekpanna sedan hivade min deformerade gjutjärnsstekpanna. Jag har en jättebra grillpanna och två små pannkakspannor men de duger för att göra små pannkakor men inte stora galetter. Och sen vill jag inte ha non-stickgrejor utan material som inte avger konstiga kemikalier. Såsom gjutjärn, rostfritt eller kolstål. Just nu steker jag i min gjutjärnsgryta men det funkar dåligt att steka allt som behöver vändas som ägg, pannkakor, etc. Dessutom är grytan ofta för liten.
Så jag funderar på om en sådan här stekhäll är rätt lösning som ersättning för båda funktioner.
https://lodgecastiron.se/produkt/lodge-blacklock-triple-seasoned-double-burner-griddle/
Fördelar som jag ser med den:
Söker därför återkoppling, Rätt pryl, eller "villhöver".
Den finns en femhundring billigare här.
https://www.landshopping.se/lodge-blacklock-trippel-inbrand-stekhall-for-dubbla-brannare-44-cm
Jag saknar också en vettig stekpanna sedan hivade min deformerade gjutjärnsstekpanna. Jag har en jättebra grillpanna och två små pannkakspannor men de duger för att göra små pannkakor men inte stora galetter. Och sen vill jag inte ha non-stickgrejor utan material som inte avger konstiga kemikalier. Såsom gjutjärn, rostfritt eller kolstål. Just nu steker jag i min gjutjärnsgryta men det funkar dåligt att steka allt som behöver vändas som ägg, pannkakor, etc. Dessutom är grytan ofta för liten.
Så jag funderar på om en sådan här stekhäll är rätt lösning som ersättning för båda funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://lodgecastiron.se/produkt/lodge-blacklock-triple-seasoned-double-burner-griddle/
Fördelar som jag ser med den:
- Stor stekhäll med låga kanter. Rimligtvis borde det fungera rätt bra att göra stora galetter på den och det borde vara rätt enkelt att komma åt att vända dem. En nackdel är dock att det rimligtvis är svårare att vända galetter på en rektangulär panna än på en rund eftersom man måste vända dem rätt i ett svep.
- Storleksmässigt så passar den utmärkt över två av zonerna på min induktiosspis och går bra in i mitt kastrullskåp.
- Borde fungera utmärkt som stekpanna för allt möjligt. Kött, grönsaker, smashed burgers, etc. Och den är stor nog att rymma mat för många.
- Kan användas som snygg ugnsform för mat som lagas i ugnen. Kan sedan lyftas fram till bordet och ha bra varmhållning.
- Funkar också för att laga pizza på (även om jag redan har en rejäl pizzasten).
- Borde också kunna funka att baka i.
- Snygg, ger bra känsla och borde vara ett utmärkt redskap för större tillställningar.
- Har ofta stört mig på att stekpannor är för små. Senast idag, då jag inte fick ner alla burgarna i grillpannan.
- Tar mycket mindre plats än crepemakern den ersätter. Ju färre köksmaskiner, desto bättre.
- För stor för de många tillfällen. Jag bor själv och har mina två barn på halvtid. Risk att det blir en pryl som inte används för att det känns drygt att dra fram en onödigt stor panna. Fast jag är inte säker på detta, det kanske blir så att jag slänger ner köttet, löken och svampen i pannan istället för att ställa något av det i ugnen.
- 1500 spänn är ett ganska dyrt kokkärl. Visst har jag råd med det, men jag vill inte fylla upp huset med dyra grejor jag inte använder. Har jag däremot stor nytta av det är det lätt värt pengarna, det håller ju livet ut.
Söker därför återkoppling, Rätt pryl, eller "villhöver".
Den finns en femhundring billigare här.
https://www.landshopping.se/lodge-blacklock-trippel-inbrand-stekhall-for-dubbla-brannare-44-cm
Det här går sådär. Leverantören har skickat två hällar men båda var konvexa och låg ojämnt på min spishäll, så det blev reklamation. Snart kommer den tredje. De konvexa hällarna hade funkat utmärkt på en grill eller gasspis, men inte på en induktionshäll. Problemet verkar ligga i hällens design. Så jag väntar fortfarande på att få trycka ned den första smashburgaren.
Korrekt, men hällen glider runt på spisen när man flyttar maten. Inte OK för ett matlagningsredskap som kostar 1500-2000 kr. Min grillpanna från skeppshult ligger helt stilla.E Edlunn skrev:
Nu ger jag upp efter att häll nr tre också var konvex. Blir retur till leverantören.
Svaret på den här frågan är uppenbarligen att stekhäll på induktionsspis är en dålig idé. Iallafall den här stekhällen. Det verkar svårt att få till en så stor gjutjärnsplatta som är slät. Två stekpannor är nog en bättre idé.
Svaret på den här frågan är uppenbarligen att stekhäll på induktionsspis är en dålig idé. Iallafall den här stekhällen. Det verkar svårt att få till en så stor gjutjärnsplatta som är slät. Två stekpannor är nog en bättre idé.
I det här läget ifrågasätter jag glashällens planhetpelpet skrev:
Nu ger jag upp efter att häll nr tre också var konvex. Blir retur till leverantören.
Svaret på den här frågan är uppenbarligen att stekhäll på induktionsspis är en dålig idé. Iallafall den här stekhällen. Det verkar svårt att få till en så stor gjutjärnsplatta som är slät. Två stekpannor är nog en bättre idé.
Det gjorde jag också, så jag provade att ställa stekhällen på köksbordet och det var samma problem där. Sedan satte jag min största stekpanna på spishällen och drog runt den och testade och den låg dikt an mot hällen hur jag än placerade den.electroluxaren skrev:
Stekhällen är ganska tunn och med flera åsar på undersidan. Bara den konstruktionen verkar svår att få helt slät och särskilt då man räknar med värmeutvidgning.
Borde ju inte vara så svårt tycker man, men det kräver att ytan maskinbearbetas efter gjutning. Vilket mig veterligen görs med vanliga gjutjärnspannor. Så det låter spontant som att det inte är "meningen" att just den produkten skall ha en plan botten.pelpet skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Finns ju andra märken som har silikon(?)-fötter som de står på...
känns inte som ett bra köppelpet skrev:
Det gjorde jag också, så jag provade att ställa stekhällen på köksbordet och det var samma problem där. Sedan satte jag min största stekpanna på spishällen och drog runt den och testade och den låg dikt an mot hällen hur jag än placerade den.
Stekhällen är ganska tunn och med flera åsar på undersidan. Bara den konstruktionen verkar svår att få helt slät och särskilt då man räknar med värmeutvidgning.
klart att man skall ha hyfsat tjock botten och jämn i tjocklek samt självklar plan. vad väger den?
3.3 kg enligt produktsidan. Dvs samma som min grillpanna från Skeppshult som är mindre än hälften så stor.electroluxaren skrev:
Jämför jag med en stekpanna av gjutjärn så verkar stekpannan vara ordentligt slipad på undersidan, medans den här hällen inte såg ut att vara det. Jag tror att problemet här är att den här hällen egentligen är gjort för att använda på grillar och andra gasbrännare. Då hade den legat plant och de små skevheterna hade inte varit ett problem. Det verkar som att tillverkaren helt enkelt försöker sälja produkten för ett användningsområde den inte passar för.
Dessutom verkar det vara för lite gods i hällen, med tanke på att den hälften så stora stekpannan väger lika mycket. Jag vet att många tillverkare pratar om lätt gjutjärn och att de minskat godstjockleken, men det borde rimligtvis försämra värmelagringen i hällen. Visst kan det vara bra att den är lättare att bära runt, men överlag så är jag tveksam till att det är bra. Lodge marknadsför produkten som en premiumprodukt, men jag uppfattar den inte som särskilt premium.
Klicka här för att svara
