8 027 läst ·
34 svar
8k läst
34 svar
Är en billig elmotorsåg helt obrukbar?
Moderator
· Stockholm
· 56 246 inlägg
Det händer att jag sågar med en mindre elkedjesåg. Jag har inte utbildat mig, men det jag försöker tänka igenom innan jag startar den är hur den ev. kan röra sig om den kastar. Brukar simulera ett kast med sågen avstängd. Försöker såga lite "bredvid mig själv".
En fördel (tror jag) med en mindre elsåg är att de är rätt svaga, så jag har fått för mig att det är lättare att parera ett kast, men det kanske är önsketänkande.
En fördel (tror jag) med en mindre elsåg är att de är rätt svaga, så jag har fått för mig att det är lättare att parera ett kast, men det kanske är önsketänkande.
From årsskiftet är det lag på dokumenterade godkända teoretiska och praktiska prov (i praktiken motorsågskörkort) om du ska jobba i någon annans skog. Kravet omfattar inte arbete i egen skog där släkting i rakt upp- eller nedstigande led får hjälpa till utan utbildning.norrbottenssnickaren skrev:
Ja, det tror jag nog tyvärr. En elsåg brukar väl ligga på ca 2000 Watt - det håller man inte emot om man inte är hulkenhempularen skrev:
Men annars tycker jag du gör rätt i att fundera över hur sågen kan röra sig. Att stå säkert och stabilt är även det viktigt.
Håller man lite utkik så går det att få tag bra byxor och stövlar för runt 1500-2000 kr. Oregon är bra och säljs bla. på Jula.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Kolla så inte kolen är slut. Det behöver inte vara så stora fel för att den inte skall gå alls.
Jag kunde fälla 5 stora träd och massa små sedan skar den ~ man får vad man betalar för ~ 
På en verksamhet som är nedlagd sedan några år tillbaka där jag var anlitad användes nätdrivna elsågar mycket flitigt.
Då var Stihl det enda märke som höll i längden.
Blå Bosch och Husqvarna testades också då och då men de höll aldrig några längre stunder.
Då var Stihl det enda märke som höll i längden.
Blå Bosch och Husqvarna testades också då och då men de höll aldrig några längre stunder.
Har en Grön Bosch. Har fått byta ett plastdrev i den en gång.
Används fastsatt i kapbock för att kapa vet. Elsåg är klockren för det. Stilla och tyst tills själva kapet sker och stannar direkt man släpper knappen.
Används fastsatt i kapbock för att kapa vet. Elsåg är klockren för det. Stilla och tyst tills själva kapet sker och stannar direkt man släpper knappen.
Tack för tipset. De ser fina ut så det var nog inte det. Men nu startar den faktiskt igen. Kanske var den lite för varm. Körde sönder motorn på en hammarborr med överhettning i somras så jag trodde det var samma nu.R Robert-san01 skrev:
Nu sågar den glatt 20cm stockar även om det är i mesta laget.
När köpte du den?
Annars bara hämmta ut en ny!
Annars bara hämmta ut en ny!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Hmm , det beror kanske på en slö kjedja
Tänderna ska vara vassa, tänk varje tand som ett stämjärn
Fila kjedjan och kolla ryttaren mellan varje länk, de behöver filas emellanåt också
Tänderna ska vara vassa, tänk varje tand som ett stämjärn
Fila kjedjan och kolla ryttaren mellan varje länk, de behöver filas emellanåt också